Luni, 30 ianuarie, a fost marcată Ziua internaţională a nonviolenţei în şcoală. În acest context, Ministerul Educației a publicat datele raportului generalizat pentru I semestru al anului de studii 2016-2017, privind cazurile raportate de violență asupra copilului.
Potrivit raportului, în perioada septembrie-decembrie 2016 angajații din sistemul educațional au raportat 5642 de cazuri de violență asupra copilului, ce au avut loc în familie, în școală sau în alte locuri şi servicii din comunitate.
Rodica Josanu, șefă a Secției juridice a Ministerului Educației, a menționat: ”Față de I semestru al anului precedent de studii, numărul cazurilor raportate în semestru I al anului academic 2016-2017 a crescut cu 960, ceea ce reiterează creșterea spiritului de responsabilitate civilă în rândul membrilor comunității educaționale. În aceeași ordine de idei, se menţine tendința în creștere a numărului de cazuri identificate și sesizate de către adulți cu responsabilități legale față de creșterea și dezvoltarea copilului”.
Cele mai multe cazuri – 2866, se referă la violența fizică, alte 1306 – la violența emoțională, iar 1278 – la neglijare. De asemenea, au fost semnalate 167 de cazuri de exploatare prin muncă și 25 de cazuri de abuz sexual.
Creşterea numărului cazurilor de violență față de copii, identificate de către angajaţii din sistemul educaţional şi raportate autorităţilor locale, se explică prin faptul că directorii și responsabilii de prevenirea și protecția copiilor faţă de abuz din toate instituțiile de învățământ general și profesional tehnic au beneficiat de mai multe formări.
Procedura de identificare și raportare a cazurilor de violență de către angajații instituțiilor de învățământ face parte dintr-o strategie complexă de prevenire și combatere a violenței față de copii lansată de Ministerul Educației, în februarie 2013. Profesorii și directorii instituțiilor de învățământ au obligația să sesizeze autoritățile tutelare și alte instituții ale statului, atunci când un copil este în situație de risc.
Printre actele normative sectoriale ce conțin prevederi referitoare la protecția copilului, prevenirea și combaterea violenței în familie, inclusiv asupra copilului, se numără: Codul Educației, Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2014-2020 „Educaţia-2020”, Strategia intersectorială de dezvoltare a abilităţilor şi competenţelor parentale pentru anii 2016-2022; Metodologia de aplicare a Procedurii de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului; Regulamentul privind comunicarea între instituțiile de învățământ și mass-media în cazurile care se referă la copii; etc.
În anul 2017, Ministerul Educației planifică elaborarea unui ghid privind politica de protecție a copilului în instituțiile de învățământ.
Elena Ivanov