Acest fapt a fost posibil grație introducerii unor modificări din Codul Fiscal al Republicii Moldova „Metodele indirecte de estimare a venitului impozabil al persoanelor fizice” ( 13 ianuarie 2012).
Astfel, începând cu anul 2013, IFPS deține atribuția de estimare a veniturilor impozabile ale persoanelor fizice și prin metode indirecte, utilizând, în acest scop, informația de la surse indirecte de informare specificate în art.22611 din Codul Fiscal al Republicii Moldova.
Potrivit acestuia, persoanele care obțin, în perioada unui an fiscal, proprietăți şi efectuează cheltuieli fără să declare toate veniturile impozabile, sunt supuse controlului fiscal prin aplicarea metodelor indirecte. Diferența constatată urmează a fi impozitată conform legislaţiei în vigoare.
În rezultatul unei astfel de estimări, realizate în anul 2012, IFPS a efectuat un control fiscal la o persoană fizică din capitală. Aceasta a avut intrări de mijloace bănești de câteva zeci de milioane lei, în conturile bancare personale, pe perioada fiscală 2012. În același timp, persoana fizică nu a prezentat documente confirmative, care ar explica proveniența acestor bani. Respectiv, mijloacele financiare care au fost depuse în conturile bancare, din surse neidentificate, au fost calificate drept venit impozabil estimat. Concomitent, s-a stabilit că persoană fizică nu a declarat nici un venit pentru anul 2012.
Urmare a controlului fiscal au fost calculate impozite pe venit în sumă de 4,21 milioane lei, sancțiuni în valoare de 4, 21 milioane lei și dobândă de întârziere de 416 mii lei.
În acest caz, persoana fizică a depus cerere în judecată pentru a anula decizia IFPS, însă în final, Curtea Supremă de Justiție s-a expus irevocabil în favoarea IFPS. Acest fapt confirmă că organul fiscal a aplicat legal și corect prevederile Codului Fiscal al RM și că procedura de estimare a obligațiilor fiscale prin metode și surse indirecte este funcțională.
La moment, 6 cazuri similare se află pe rol în instanțele de judecată. De menționat că IFPS își va continua activitatea prin realizarea unei administrări fiscale eficiente, utilizând metodele indirecte de estimare a venitului impozabil. Aplicarea acestor metode va asigura tratarea echitabilă a persoanelor fizice şi va duce la garantarea aplicării unei sarcini fiscale egale pentru toți contribuabilii.
NOTĂ: Metodele indirecte de estimare presupun stabilirea diferenței semnificative între veniturile impozabile estimate, calculate în baza situației fiscale, și veniturile impozabile declarate de persoana fizică sau de plătitorii de venit. Această diferență trebuie să fie mai mare de 300 mii lei. Cea stabilită în sumă de până la 300 mii lei, inclusiv, se consideră risc minim acceptat. De aceea, verificările fiscale prealabile se inițiază doar în cazurile în care există o diferență semnificativă.
În baza criteriilor de risc, în perioada 2013- 2016, IFPS a efectuat 179 de verificări fiscale prealabile. În 134 de cazuri a fost propusă inițierea controlului fiscal al impozitului pe venit. De asemenea, IFPS a efectuat 136 controale de contrapunere.
Totalmente, 270 de persoane fizice au fost supuse controlului fiscal prin metode indirecte. În rezultat, suplimentar la buget, au fost calculate obligații fiscale în mărime de 59,4 milioane lei. Numai în 2016, această cifră a constituit 49,7 milioane lei.
Dina Roșca