”M-am inspirat de la proprietarii de covrigării din Chișinău. Revenit din SUA, mi-am dorit să realizez ideea mea la Cantemir. Oamenii merită să mănânce corect, sănătos și la un preț accesibil. La început mi-a fost mai greu, oamenii nu prea înțelegeau ce fel de afacere este. O pâine costă cinci lei, iar un covrig patru lei. Merită pentru patru lei să se să spună ”Poftă bună!” și în rezultat primim un zâmbit, o mirare și un mulțumesc. Îmi este mai complicat să-i conving pe oamenii de la sate că merită să te alinți o dată în săptămână sau o dată în zi, să fii deservit frumos”, spune la RFI, proprietarul patiseriei, Alexei Sotnic.
Zece mii de euro – cu această sumă și-a început afacerea cu covrigi, bani munciți în SUA, dar și din împrumuturi. Pentru a afla mai multe din culisele unei patiserii,tânărul moldovean a mers la Galați, acolo fiind ajutat de mai mulți colegi să însușească meseria de covrigar.
”Avem covrigi, tartă cu mere, brioșe și vom începe să producem gogoși, în primăvară. Tinerii, dar și angajații din sfera bugetară și cei care muncesc în instituții private, sunt clienții noștri fideli. Cu regret, nu mi-a reușit să-i conving pe cei de la sate să ne calce pragul. Vor și în continuare pateuri, ca pe timpuri, care nu sunt tocmai sănătoase. De obicei, primăvara și toamna, produsele de patiserie sunt la mare căutare. Iarna, dar și vara cumpărători sunt mai puțini. Pentru a avea un produs de calitate, optăm și pentru făină foarte bună. O cumpărăm de la Măgdăcești, unde găsim unica moară din R.Moldova care face făină de calitate superioară, conform standardelor europene”, ne explică tânărul proprietar.
Alexei Sotnic s-a arătat surprins de deschiderea autorităților locale când a venit vorba de lansarea afacerii la Cantemir.”Cred că am fost printre puținii norocoși cu care autoritățile din Cantemir au colaborat. Am fost susținut. Mi-a reușit, zic eu, să-i conving că vreau să fac un lucru bun și ei au venit în întâmpinarea mea și pentru asta le sunt recunoscător”.
”Cea mai mare problemă, totuși, am avut-o cu salariații. Credeam de la bun început că dacă ofer un salariu bun, cetățeanul trebuie să muncească. Dar a fost cea mai mare dezamăgire. Am muncit luni întregi până am găsit persoane de încredere. Chiar dacă oferi un salariu mediu pe economie, este puțin și oamenii chiar nu vor să muncească pentru acești bani. Mi-a reușit totuși să atrag oameni, bazându-ne pe o relație de prietenie. Și atunci când e vorba de covrigăria mea, niciodată nu le spun clienților și colegilor că e doar meritul meu. Suntem o echipă. Vorbim de produsul comun pe care îl facem”, continuă tânărul moldovean.
Proprietarul de covrigărie își dorește să-și extindă afacerea și la Chișinău. Recunoaște însă că are de muncit, împreună cu echipa sa, ”la aspectul produselor, chiar dacă sunt foarte bune”.”Mi-ar plăcea ca într-o bună zi tinerii care învață în oraș să zică – noi pe acest covrigar îl cunoaștem și îl recomandăm”.
”Clientul din R.Moldova este mai sofisticat. Noi avem nevoie de educație pentru a frecventa un local unde se servește ceva bun și acest lucru poate fi transmis din generație în generație. Poate nu avem nici istoria unor localuri cu anumite tradiții pentru că la fiecare patru-cinci ani se face un rebranding”.”Noi producem în funcție de fluxul de cumpărători pe care îl avem. Dacă nu se vând, nu rămân pentru a doua zi. Sunt zile în care ieșim în stradă și împărțim covrigii rămași mamelor cu copii, elevilor, șoferilor, bătrânilor. Ieșim cu coșurile în stradă și oferim gratis produsele noastre. Este o plăcere și pentru cei din jur”, ne spune Alexei Sotnic.
Potrivit unui sondaj, realizat la comanda fondatorilor Acceleratorului de Inovații și Antreprenoriat DreamUps, tot mai mulți tineri din Moldova vor să se implice în afaceri, însă lipsa banilor și corupția din sistem, le taie din elan, scrie realitatea.md. Sunt câteva dintre concluziile studiului național în rândul tinerilor antreprenori și celor potențiali, care au determinat provocările și viziunea lor despre afaceri. Astfel, cel mai mare impediment în dezvoltarea unei afaceri de către tineri este lipsa banilor, dar în același timp și situația politico-economică din R.Moldova.
Cu toate acestea, 56% dintre respondenți doresc să-și deschidă o afacere sau au asemenea intenții. În același timp se observă că ponderea bărbaților în afaceri este mai mare decât cea a femeilor. În urma cercetării s-a constatat că domeniile care trezesc cel mai mare interes în rândul tinerilor pentru deschiderea unei afaceri sunt cele tradiționale – agricultura (22%), comerțul (20%) și prestarea serviciilor (17%).