Un Memorandum în acest sens a fost semnat la Vinnița, în data de 31 mai 2023 de către reprezentanții „Ukrzaliznytsia” și Î.S „Calea ferată a Moldovei”, în baza căruia lucrările de reconstrucție a celor 400 km de căi ferate vor fi realizate cu participarea specialiștilor din Ucraina. Este vorba de Coridorul Feroviar Nord- Sud al Moldovei: Vălcineț- Ocnița- Bălți- Ungheni- Călărași- Căinari.
Proiectul va fi realizat până la sfârșitul anului 2024 și drept urmare, viteza și capacitatea trenurilor va fi sporită. Acesta este un pas important în fortificarea cooperării comerciale și economice dintre Moldova și Ucraina.
Proiectul de reabilitare a tronsonului de cale ferată a fost elaborat de feroviarii moldoveni în cadrul inițiativei ”Solidarity Lanes” care este susținut de Comisia Europeană și prevede dezvoltarea rutelor logistice alternative, precum și stimularea dezvoltării economice a Moldovei și facilitarea transportului de mărfuri din Ucraina către Uniunea Europeană.
Acesta va fi implementat cu suportul financiar al partenerilor externi. Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Comisia Europeană au aprobat deja un pachet financiar prin care UE va acorda un grant de investiții de 20 de milioane de euro, iar BERD va oferi guvernului Republicii Moldova 23 de milioane de euro. În total, pacchetul de finanțare constituie 71 de milioane de euro ( 28 de milioane de euro vor fi investite din alte surse.)
De asemenea, proiectul va contribui la securitatea alimentară, facilitând accesul mărfurilor ucrainene la cel mai mare port operabil din Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate de operare cumulativă care poate absorbi o parte semnificativă a nevoilor de export ale Ucrainei.