Interviu cu Viorel Pozdirca, Administrator al Î.S. „Portul Fluvial Ungheni” pentru Almanah Politic 2020.
Dle Pozdirca, cum a fost anul 2020 pentru Î.S. „Portul Fluvial Ungheni”?
Ca şi pentru toți, 2020 a fost pentru noi un an plin de incertitudine și provocări. Pandemia și seceta și-au pus amprenta asupra activității și a veniturilor întreprinderii. Totuși, pe parcursul anului, ne-am desfășurat activitatea în regim normal de muncă, planurile preconizate fiind ajustate în funcţie de factorii interni și externi care au apărut pe parcursul anului.
În ce măsură a fost afectată de pandemie activitatea Dvs.?
Activitatea de bază a întreprinderii se desfășoară în Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești. Cu toate că Portul gestionat de stat a fost conceput ca un Terminal pentru operarea navelor de pasageri, ca urmare a dezvoltării constante, întreprinderea și-a propus creșterea fluxurilor internaționale prin diversificarea spectrului de mărfuri operate. Astfel, în prezent Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești este un port multifuncțional fluvio-maritim, care activează după modelul porturilor de dimensiuni mici, operând diverse tipuri de mărfuri. Anume diversificarea activității în Port ne-a permis să lucrăm și pe timp de pandemie, diminuând doar transportul de pasageri. Pentru anul 2020 a fost planificată acostarea a peste 20 de nave de croazieră în portul Giurgiulești, în scop turistic, însă din cauza pandemiei cursele au fost anulate. Totodată, ţin să menţionez că unele provocări au ținut de alți factori decât pandemia.
Cu ce probleme v-ați confruntat în 2020?
Principala problemă a ţinut de secetă, iar alte probleme au fost derivate ale acesteia. Astfel, ca urmare a secetei, situația hidrologică pe râuri s-a înrăutățit considerabil, inclusiv în Complexul portuar Giurgiulești. Lipsa adâncimilor a influențat intrarea unor nave maritime în Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești sau au îngreunat acostarea acestora. Totodată, seceta a afectat esențial și exportul de cereale, diminuând volumele preconizate pentru a fi transbordate prin portul Giurgiulești în anul 2020.
Câte din planurile trasate inițial ați reușit să le realizați?
Nu ştiu dacă aş putea să vă dau un răspuns complex la această întrebare. Motivul e simplu – exercit funcția de administrator de aproximativ 4 luni. În perioada respectivă, am reușit să implementez o parte din obiectivele întreprinderii trasate pentru acest sfârșit de an, care, în mare parte, au coincis cu viziunea mea de dezvoltare. Dar, evident, 4 luni e o perioadă prea scurtă pentru a face careva bilanţuri.
Ce planuri aveți pe termen scurt, mediu și lung?
Planurile pe termen scurt ţin de diversificarea serviciilor prestate în Port, la tarife competitive, în comparație cu porturile vecine, în vederea atragerii noilor agenți economici. De asemenea, avem în plan achiziția unor noi utilaje ce vor duce la creșterea volumelor operate în Port.
Pe termen mediu, una dintre priorități este deschiderea danelor temporare, ceea ce va permite mărirea fluxului de mărfuri și a veniturilor întreprinderii.
Pe termen lung, una dintre prioritățile noastre este achiziția de nave pentru transportul de mărfuri și dezvoltarea transportului naval pe râul Dunăre și râul Nistru.
Ce proiecte de perspectivă aveți în plan?
O atenţie deosebită din acest punct de vedere vom acorda atragerii fondurilor europene pentru reabilitarea și modernizarea Portului de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești. De asemenea, o prioritate pentru noi este şi atragerea investițiilor pentru dezvoltarea infrastructurii portuare. Ne dorim extinderea dimensiunii Portului de stat, ceea ce va deschide noi oportunităţi şi ne va permite să avem un ritm de dezvoltare mai mare.
În ce măsură simțiți susținerea statului în activitatea de zi cu zi?
Beneficiem de finanțare de la bugetul de stat în partea ce ţine de sectorul tehnic al întreprinderii, sarcina de bază a căruia este asigurarea și menținerea șenalului navigabil pe râurile Prut și Nistru în condiții fiabile de navigare, înlăturarea obstacolelor pentru navigare, menținerea adâncimilor în normele stabilite pentru transportul naval intern, precum și îndeplinirea activităților de protecție a mediului. E un suport important şi, trebuie să recunosc că, lipsa lui ar fi sesizabilă. Dar, până la urmă, e important să menţionăm că, acest suport e pe deplin justificat, căci activitatea noastră ţine şi de interesele strategice ale statului.
Totodată, întreprinderea conlucrează în activitatea sa cu instituțiile și autoritățile statului, cum ar fi: Agenția Navală, Biroul Vamal, Poliția de Frontieră, Agenția de Mediu și alte autorități. E o colaborare benefică, care porneşte de la interesele statului în domeniu.
Ce așteptări aveți de la anul 2021?
În primul rând, cu toții ne dorim să scăpăm de pandemie și să revenim la condițiile obișnuite de activitate. Iar anul 2021 îl așteptăm cu optimism și cu o capacitate şi mai mare de a face față provocărilor.