
Un grup de angajaţi ai uzinei „Topaz”, care susţin că poartă responsabilitate financiară pentru activele întreprinderii, dar care au fost privaţi de accesul pe teritoriul acesteia de către persoanele ce au preluat conducerea ei acum câteva luni, au venit cu o scrisoare deschisă către comunitatea de afaceri, dar şi către unele instituţii ale statului, cărora le cer să intervină în situaţia creată la întreprindere.
În scrisoarea adresată Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Inspectoratului de Stat al Muncii, Procuraturii Generale, Centrului Național Anticorupție, Ministerului Economiei și Digitalizării, Ministerului Justiției, precum și altor organisme competente care exercită controlul asupra respectării legislației muncii, semnatarii amintesc că, „în primăvara anului 2025, o nouă conducere a venit la întreprindere, prezentându-se drept noii proprietari, declarând că de acum înainte ei vor lua toate deciziile”.
„Niciunul dintre noi nu avea dreptul sau dorința de a-i împiedica să revizuiască
documentația sau să transmită informațiile necesare pentru perioada de tranziție.
Mai mult, i-am întâmpinat cu speranță: că bătăliile legale cu creditorii vor fi
finalizate, datoria va fi achitată, producția va fi reluată, spațiile vor fi renovate,
lifturile vor fi restaurate, spațiile închiriate vor fi extinse etc. Mulți dintre noi
credeam sincer că ne vom putea încheia cariera la această întreprindere cu onoare
și o pensie decentă. Dar totul s-a întâmplat invers”, susţin semnatarii scrisorii.
Ei descriu în detalii situaţia creată la întreprindere, iar la final vin cu următoarele solicitări: efectuarea unui audit cuprinzător al acțiunilor noilor proprietari și conducerii SA „Topaz”; asigurarea respectării prevederilor Codului Muncii și a drepturilor de muncă garantate ale lucrătorilor; restabilirea justiției și a prevenirea distrugerii uneia dintre cele mai mari și mai strategice întreprinderi ale țării; evitarea situaţiei când decenii de muncă conștiincioasă să se termine cu umilință și impunitate pentru noii proprietari.
Textul integral al scrisorii deschise se anexează.
„Scrisoare deschisă de la angajații SA „Topaz”
Către comunitatea de afaceri din Republica Moldova, precum și către: Ministerul Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova, Inspectoratul de Stat al Muncii, Procuratura Generală a Republicii Moldova, Centrul Național Anticorupție, Ministerul Economiei și Digitalizării, Ministerul Justiției, precum și alte organisme competente care exercită controlul asupra respectării legislației muncii
Noi, angajații S.A. „Topaz”, care lucrează la această întreprindere între 5 și 35 de ani, venim cu o scrisoare deschisă în legătură cu situația critică care s-a creat în ultimele luni. De-a lungul anilor de activitate, întreprinderea a trecut în mod repetat prin diferite etape: au existat perioade de creștere, când nivelul veniturilor, salariilor, bonusurilor, asistenței financiare au fost plătite integral, iar totul era exclusiv „înregistrat”, strict conform legii.
Nu am fost niciodată tratați incorect din partea conducerii anterioare și am fost conștienți de dificultățile cu care se confrunta compania, atât pe plan extern, cât și intern. Astfel, în perioada 2020-2021, în punctul culminant al pandemiei de COVID-19, echipa a reușit să mențină producția, să livreze produse către contractori, primind în același timp 11 autorizații de la organele de stat ale Republicii Moldova pentru fiecare transport. Și asta în ciuda faptului că întreprinderea a suferit pierderi grave din cauza complicațiilor în urma infectării cu coronavirus – contabilul-șef al fabricii a murit.
În 2022, în timpul stării de urgență din Moldova, situația uzinei a devenit mult mai complicată: conturile bancare au început să fie blocate și închise, iar autoritățile de de stat cu competenţe în domeniu înregistrării au impus restricții. În 2023, președintele Ucrainei a impus sancțiuni împotriva întreprinderii și a directoarei sale generale, Inna Linnik, în ciuda faptului că toate activitățile întreprinderii au fost desfășurate în strictă conformitate cu legislația Republicii Moldova.
Conducerea și proprietarii fabricii, în ciuda dificultăților, au continuat să își îndeplinească obligațiile de plată a impozitelor, a facturilor la utilități și, în măsura posibilităţilor, a plăților pentru angajaţi. Activitățile de producție au fost suspendate, dar contractele au rămas în vigoare până la sfârșitul anului 2023. Din păcate, incertitudinea cu privire la momentul reluării producției i-a afectat pe toți, atât pe angajați, cât și conducerea.
Menționăm că personalul întreprinderii „Topaz” este format din specialiști calificați, „fondul de aur” al întregii industrii din Moldova.
Timp de mai bine de un an, angajații nu au primit salariile din motive obiective, independente de voința lor. Aceste motive au fost consemnate în procedurile judiciare și în controalele autorităților fiscale atât în 2023, cât și în 2024. În ciuda acestui fapt, la inițiativa unui număr de persoane fără scrupule, au fost primite numeroase plângeri împotriva întreprinderii și a conducerii acesteia.
În iulie 2023, a avut loc adunarea generală anuală a acționarilor, în cadrul căreia un nou acționar, Vitaly Bokan, a sosit la întreprindere. I s-au oferit toate materialele necesare pe baza rezultatelor anului 2022, extrem de dificil pentru întreprindere; În această perioadă s-a format principala datorie la salarizarea angajaților.
Directorul general al companiei, Inna Linnik, a avut personal o întâlnire cu acționarul, i-a furnizat un pachet complet de documente și explicații cu privire la fiecare problemă. Ea a cerut sprijin, chiar și sub formă de sfaturi, subliniind importanța oricărui ajutor. Rezultatul a fost însă un apel la Parchetul General cu acuzații de restanțe salariale nejustificate, inițierea unor dosare penale, numeroase citații pentru interogatorii, percheziții și confiscarea de documente. Toate acestea s-au întâmplat după ce datoriile către angajați fuseseră achitate integral, iar mulți dintre noi părăsiserăm compania cu recunoștință, continuându-ne activitățile profesionale în alte companii.
De-a lungul anilor, am fost informați cu sinceritate despre posibila vânzare a fabricii. Am sperat că un astfel de proces va lua în considerare și va proteja interesele angajaților conștiincioși. Chiar dacă ar fi vorba de concediere, aceasta s-ar face cu respect și cu plata a tot ceea ce se cuvine.
În primăvara anului 2025, o nouă conducere a venit la întreprindere, prezentându-se drept noii proprietari, declarând că de acum înainte ei vor lua toate deciziile. Niciunul dintre noi nu avea dreptul sau dorința de a-i împiedica să revizuiască documentația sau să transmită informațiile necesare pentru perioada de tranziție. Mai mult, i-am întâmpinat cu speranță: că bătăliile legale cu creditorii vor fi finalizate, datoria va fi achitată, producția va fi reluată, spațiile vor fi renovate, lifturile vor fi restaurate, spațiile închiriate vor fi extinse etc. Mulți dintre noi credeam sincer că ne vom putea încheia cariera la această întreprindere cu onoare și o pensie decentă. Dar totul s-a întâmplat invers.
Noua conducere este nepoliticoasă, agresivă și neprofesionistă, iar de o lună ne insultă sistematic, ne umilește, ne amenință cu dosare penale, afirmând direct că „nu suntem necesari nimănui”, că „mai bine plecăm în relații bune”, altfel „va fi rău pentru toată lumea”.
În perioada în care aproximativ 140 de angajați au rămas fără salarii timp de aproape 1,5 ani, ne întâlneam ca echipă în fiecare lună pentru a raporta despre munca depusă. În același timp, alături de conducerea anterioară a fost prezent un avocat, care acum discută împreună cu noii proprietari. Apoi ne-a îndemnat să avem răbdare, a participat la procedurile judiciare, iar acum ne acuză că ne plătim salariile „în zadar”.
Când restanțele salariale au fost achitate în 2023, 70 de angajați cu răspundere financiară au fost de acord să transfere active în valoare de aproximativ 20 de milioane de dolari către noi persoane responsabile. În acest scop, directorul a decis să ofere compensații sub formă de bonusuri, ca recompensă și stimulent moral. Am semnat cu toții acordurile, toate proprietățile au fost transferate intacte.
Însă prima măsură a noilor proprietari a fost solicitarea de a refuza aceste plăți sub amenințare: „Dacă nu refuzați, nu vor fi suficiente proprietăți, veți vinde apartamente și bunuri personale ca să nu ajungeți la închisoare.”
Angajații cheie au fost pur și simplu dați afară din întreprindere. Nici cereri, nici documente, nici explicații nu au fost ascultate. Plățile prevăzute de Codul Muncii nu au fost efectuate până în prezent. A trecut deja o lună.
Încercările noastre de a intra în incinta fabricii, de a ne întâlni cu conducerea, de a afla cine este acum responsabil pentru fabrică, cum să obținem ceea ce am câștigat și cu ce să ne hrănim familiile nu au dus la nimic. Nimeni nu a ieșit la noi, nimeni nu ne-a explicat nimic. Mai mult, unul dintre noii manageri a făcut public un gest jignitor prin geamul intrării principale a fabricii căreia i-am dedicat decenii din viața noastră.
Apelurile către agențiile guvernamentale au rămas până acum fără răspuns. Inspectoratul de Stat al Muncii ne-a spus: „Așteptați o lună, apoi vom vedea”. Nu este clar ce este de făcut în continuare.
Noi, angajații financiar responsabili ai SA Topaz, care încă deținem proprietatea întreprinderii, la care nu avem acces în prezent și care am rămas fără mijloace de trai, ne adresăm oficial tuturor organelor abilitate din Republica Moldova cu următoarele solicitări:
Efectuarea unui audit cuprinzător al acțiunilor noilor proprietari și conducerii SA „Topaz”;
Asigurarea respectării prevederilor Codului Muncii și a drepturilor de muncă garantate ale lucrătorilor;
Restabilirea dreptăţii și prevenirea distrugerii uneia dintre cele mai mari și mai strategice întreprinderi ale țării;
Evitarea situaţiei când decenii de muncă conștiincioasă să se termine cu umilință și impunitate pentru noii proprietari.
Cu stimă,
angajații responsabili financiar ai SA „Topaz” încă răspunzător pentru activele companiei, privaţi de acces la locuri de muncă și salarii”.