Astăzi, 19 septembrie, în Republica Moldova este marcată Ziua Aviaţiei Civile. Cu această ocazie, vă propunem un clasament convenţional al evenimentelor ce au marcat istoria aviaţiei civile.
- Finalizarea construcţiei Aeroportului Vechi
În anul 1960 a fost finalizată construcția aerodromului, „Aeroportul Vechi”, care avea o capacitate de deservire a 50 de pasageri pe oră.
- Construirea noii clădiri a Terminalului
În 1974 a fost construită noua clădire a Terminalului, aceasta fiind proiectată de către speciațiștii organizației Lenaero-proiekt.
- Aderarea RM la Convenția de la Chicago
În 1992, Republica Moldova a aderat la Convenția de la Chicago și Acordul de Tranzit, devenind astfel membru cu drepturi depline al Organizației Internaționale a Aviației Civile, instituție specializată a Națiunilor Unite pentru probleme de aviație. Ca urmare, spațiul aerian al Republicii Moldova a fost deschis pentru zboruri internaționale, iar companiile aeriene moldovenești au fost acceptate să efectueze zboruri în spațiul aerian al altor state.
- Decretul lui Mircea Snegur din 5 februarie 1993
Pe 5 februarie 1993, Președintele Mircea Snegur a emis Decretul cu privire la fondarea Administrației de Stat a Aviației Civile a Republicii Moldova. Ulterior a urmat instituirea a trei companii de stat „Air Moldova’, „MoldATSA”, furnizorul serviciilor de navigație aeriană și „Aeroportul Internațional Chișinău”, acesta fiind startul pentru dezvoltarea Aviației Civile independente în Republica Moldova.
- Aderarea RM la Conferința Europeană a Aviației Civile
În 1996, Republica Moldova a aderat la Conferința Europeană a Aviației Civile, ceea ce a contribuit la integrarea aviației civile moldovenești în sistemul aeronautic european, reieșind din faptul că majoritatea curselor aeriene efectuate de pe Aeroportul Internațional Chișinău au ca destinație Europa Centrală și de Vest.
- Adoptarea Legii Aviației Civile
La 9 iulie 1997, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea Aviației Civile, acesta fiind primul act juridic din domeniul aviației civile după proclamarea independenței Republicii Moldova, care a substituit Codul Aerian al URSS.
- Aderarea la Eurocontrol
În anul 2000, având ca obiectiv sporirea nivelului de siguranţă şi eficienţă în utilizarea spaţiului aerian, Republica Moldova a aderat la Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene (Eurocontrol) și Acordul multilateral privind tarifele de rută. Ca urmare Republica Moldova participă la adoptarea deciziilor cu privire la politica și strategia managementului traficului aerian european, la lucrările tuturor organelor instituționale (Comisia Permanentă, Consiliul Provizoriu, etc.), la lucrările tuturor grupurilor tehnice care se ocupă de proiectele speciale de modernizare a spațiului aerian, colectarea eficientă a taxelor de navigație aeriană.
- Aderarea RM la Autoritatea Aeronautică Unită
Din 1 ianuarie 2008, Republica Moldova devine stat cu drepturi depline al Autorităţii Aeronautice Unite. Aderarea Republicii Moldova la această organizaţie a permis aplicarea standardelor europene privind certificarea personalului navigant, menținerea navigabilității aeronavelor, siguranța zborurilor, certificarea instalațiilor meteorologice și de navigație aeriană, factori care au făcut ca Republica Moldova să devină mai atractivă pe plan european.
- Semnarea Acordului privind Spaţiul Aerian Comun între UE şi RM
Pe data de 26 iunie 2012, a fost semnat Acordul privind Spaţiul Aerian Comun între UE şi Republica Moldova. Acest Acord prevede liberalizarea pieței de curse aeriene, dar și o serie de rigori în domeniul protecției consumatorului. A fost aplicat provizoriu până în august 2020, moment în care a intrat în vigoare cu toate condițiile stabilite în acest Acord.
- Adoptarea Codului aerian
La data de 21 decembrie 2017, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Codul Aerian. Acesta a fost elaborat în scopul creării cadrului normativ primar, stabilește normele generale și creează sistemul de funcționare în domeniul aviației civile.