
Biroul politici de reintegrare exprimă regretul în legătură cu faptul că Tiraspolul a lăsat până în prezent fără reacție inițiativa Chișinăului de a convoca ședința grupurilor de lucru pentru educație, în perioada 07–11 aprilie 2025, propunere transmisă la data de 21 martie curent, prin canalul de comunicare stabilit.
Astfel, potrivit Biroului, această abordare neconstructivă, manifestată prin ignorarea dialogului tehnic și a demersurilor Chișinăului, contrastează profund cu retorica promovată de exponenții din regiune, care fac apeluri la „dialog” și „cooperare”. Un asemenea dublu standard provoacă nedumeriri cu privire la intențiile reale ale Tiraspolului în procesul de reglementare a problemelor de ordin umanitar.
În cadrul ședinței propuse, Chișinăul a înaintat un șir de subiecte de actualitate și de importanță majoră pentru tinerii din regiune, printre care:
– problema sediului Liceului Teoretic „Evrika” din or. Râbnița și propunerea unei soluții durabile și legale, în urma vizitei din 28 februarie a.c.;
– reluarea accesului la clădirea istorică pentru Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din or. Grigoriopol;
– îngrijorările privind practica ilegală a punerii la evidență militară a elevilor din cele opt instituții de învățământ cu predare în limba română;
– necesitatea excluderii conținutului anti-moldovenesc din manualele școlare utilizate în regiunea transnistreană;
– oportunitatea acordării unui sprijin informațional și metodologic privind implementarea sistemului educațional bazat pe procesul de la Bologna.
Este relevant de menționat că, deși una din condiționalitățile asociate recepționării gazelor naturale pe malul stâng al Nistrului a fost returnarea clădirilor destinate Liceului Teoretic „Evrika” din or. Râbnița, până în prezent nu a recepționată nicio confirmare/ garanție scrisă din partea Tiraspolului la parametrii tehnici formulați și transmiși de Chișinău. Situația rămâne, astfel, una incertă.
Reiterăm către Tiraspol apelul de a da dovadă de mai multă responsabilitate și de deschidere pentru un dialog sincer, în interesul exclusiv al elevilor, părinților și al cadrelor didactice. Orice tergiversare, ignorare sau politizare a subiectelor din domeniul educației afectează negativ climatul de încredere și buna desfășurare a proceselor din sfera învățământului.