Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM) a examinat petiția unei persoane care, în perioada aflării sale în Spitalul raional (SR) Edineț, a fost pusă în situația de a cumpăra unele medicamente privind tratarea de virusul COVID-19.
În cadrul evaluării au fost analizate circumstanțele invocate de petiționar, fiind verificate documentele medicale primare și intervievate persoanele responsabile din cadrul spitalului.
Reprezentanții CNAM au constatat că SR Edineț nu a asigurat existența în stoc a medicamentelor necesare prestării serviciilor medicale prevăzute în Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală. Acest fapt contravine Normelor metodologice de aplicare a Programului unic și contractului de acordare a asistenței medicale semnat între CNAM și spital.
Drept urmare, prestatorul a fost obligat să restituie persoanei cheltuielile (9702,1 lei) suportate de aceasta în perioada aflării sale în spital – 15 octombrie-10 noiembrie 2020.
De asemenea, CNAM a solicitat conducătorului SR Edineț onorarea obligațiilor contractuale, îmbunătățirea sistemului de control intern și neadmiterea în viitor a unor cazuri similare.
CNAM menționează că a amânat vizita de monitorizare a cazurilor de condiționare a procurării de medicamente de către pacienții cu COVID-19 internați în SR Edineț, pe motiv că unii angajați ai spitalului vizați în evaluare au fost diagnosticați cu noul coronavirus.
Reiterăm că persoana care a fost nevoită, pe durata aflării sale în spital, să procure din surse proprii medicamente prescrise de medicul curant are dreptul să se adreseze conducerii instituţiei medico-sanitare pentru a-i fi restituite sumele achitate nejustificat. Pentru aceasta, persoana urmează să prezinte documentele ce confirmă procurarea medicamentelor, iar reprezentanţii instituţiei vor examina cererea pacientului, conform prevederilor legale.
În caz de refuz al instituţiilor spitaliceşti de a restitui banii, persoanele pot depune o cerere similară şi către CNAM.
Doina Munteanu