Combinatul de Vinuri „Cricova” a înregistrat o creștere impresionantă în 2023. Într-un efort de a consolida producția autohtonă și de a extinde operațiunile, a investit în noi plantații și tehnologii, având în vedere un viitor sustenabil și orientat către calitate. Drept rezultat, atingând cea mai mare cifră de afaceri din istoria întreprinderii.
Mai multe detalii despre evoluție, motivul investițiilor ambițioase în proiecte sustenabile, producerea ecologică și planurile pentru viitor am aflat discutând cu Sorin Maslo, director general interimar al Combinatului „Cricova”.
„Rezultatele anilor 2022 și 2023 ne arată că mergem corect, urmând vectorul setat acum doi ani, odată cu elaborarea strategiei de dezvoltare. În acest an, continuăm cu investiții și mai consistente pentru a atinge noi performanțe”.
Proiecte sustenabile și agricultura ecologică
Schimbările care au generat o nouă etapă au început acum doi ani, odată cu noua strategie de dezvoltare pe care întreprinderea și-a propus să o implementeze.
Vectorul setat a adus după sine investiții importante, obținerea mai multor certificări, poziționarea ca lider pe piața locală, dar și includerea în portofoliu a vinurilor ecologice.
Astfel, în martie 2023, Cricova a prezentat o premieră – seria WILD, ce a debutat cu primul vin ecologic Cricova – Fetească Neagră roze, urmat de Fetească Regală.
Vinurile au obținut certificatul european CERES. În paralel, Cricova implementând sistemul internațional de sustenabilitate Fair and Green.
„Aceste rezultate nici de departe nu reprezintă apogeul investițiilor în această direcție. Mai avem 70 de hectare ce sunt întreținute conform principiilor agriculturii ecologice pentru a trece ulterior perioada de conversie și a obține certificarea”.
În plus, vor fi înființate soiuri pentru producerea spumantelor după metoda Charmat, Glera, cât și pentru spumantul clasic, Chardonnay.
„A fost destul de greu să identificăm rapid material săditor de calitate pentru înființarea plantației. Ce ține de soiurile autohtone, plantarea urmează a fi realizată în anul următor, pentru acestea nefiind disponibil material săditor în cantități necesare”.
Investiții în autonomie și logistică
Pandemia, urmată de conflictul armat din Ucraina, au oferit și lecții importante. Unul dintre punctele vulnerabile s-a dovedit a fi dependența energetică, astfel Cricova a investit în panouri fotovoltaice în ultimii doi ani, ajungând să-și asigure 15-20% din consumul total de energie.
„Obiectivul de bază este în asigurarea energiei din surse alternative în proporție de 40-45%. O zi fără energie electrică în cadrul întreprinderii înseamnă bulversarea activității. În plus, vom izola termic spațiile de producere, reducând și mai mult consumul, dar, cel mai important, îmbunătățind condițiile de muncă”.
Consiliul a aprobat investiția în capacitățile de depozitare, ce va oferi mai multă flexibilitate și costuri mai reduse.
„Odată cu trecerea în istorie a livrărilor pe cale ferată, nu mai este rentabilă actuala locație, ce se află în Chișinău. Planificăm să realizăm construcția unui depozit și nod logistic pe teritoriul întreprinderii. De aici, vor putea fi realizate livrările atât pe piața internă, cât și la export. În plus, am reușit să îmbunătățim parcul mijloacelor de transport”.
Premieră – primul spumant certificat ecologic
Cerința față de produse ecologice este foarte înaltă, în special în UE, SUA și Japonia. Astfel, Cricova completează portofoliul cu două vinuri speciale.
„În această primăvară, lansăm două vinuri noi din seria WILD: lent și spumant din soiul Viorica, practic, o premieră pentru Moldova la capitolul spumante certificate ecologic. În acest mod, garantăm continuitatea, cât și diversificarea gamei de produse eco”.
Obținerea vinurilor nobile și lider de piață în clasamentul vinurilor spumante și lente
Premiumizarea portofoliului de produse poate oferi noi perspective. Astfel, în beciurile Cricova pot fi apreciate noile butoaie din stejar american, în care deja are loc înnobilarea vinului.
„Am investit în butoaie din stejar american care ne vor ajuta la înobilarea vinului. Avem două vinuri roșii care sunt acum puse la maturare în aceste butoaie – Feteasca Neagră și Cabernet, pentru a obține vinuri nobile, pe care le vom putea prezenta la cele mai renumite concursuri internaționale”.
Aceasta este o nouă direcție pe care o dezvoltă, iar eforturile de până acum oferindu-i Cricova poziția lider de piață în clasamentul vinurilor spumante și lente.
Vinurile Cricova – exportate în 45 de țări
Toate realizările menționate au generat o dezvoltare fără precedent. Cricova exportă vinuri în 45 de țări, dintre care, în 2023, au fost realizate exporturi în 39 de țări.
Din total, piața UE consumă circa 60% din vinurile Cricova, urmată de piața SUA – unde ajung a fi livrate circa jumătate de milion de sticle sau 13% din totalul exporturilor.
„Piața Germaniei, SUA, Japonia sunt de referință, pe care, fiind prezent, te poți impune mult mai ușor pe alte piețe”.
Piața chineză este responsabilă de circa 6% din exporturile Cricova, fiind una dintre piețele strategice pe care întreprinderea își propune să-și consolideze poziția.
„Obiectivele noastre privind creșterea afacerii impun asigurarea calității. În plus, am depășit situația din pandemie, reușind să revenim la vânzările înregistrate înainte de pandemie, ba chiar să le depășim.
Evident, mai sunt piețe ce au fost puternic bulversate. De exemplu, piața chineză. Întreprindem eforturi considerabile, fiind prezenți la evenimente și expoziții, asigurând comunicarea și negocierea cu diverși parteneri, mizând pe faptul că, în cel mai scurt timp, vom reuși să ne întoarcem la cifra de afaceri înregistrată pe piața din China înaintea pandemiei”.
Dintre piețele UE, România rămâne a fi o piață strategică, datorită oportunităților și deschiderii consumatorilor.
„România este o piață pe care o apreciem mult. Suntem prezenți, practic, în toate rețelele comerciale și vinoteci, sectorul HoReCa. Operăm prin intermediul distribuitorului nostru oficial, Societatea Comercială Cramele Cricova, unde suntem coproprietari. Acest lucru ne permite să luăm decizii rapid și să ne adaptăm cerințelor pieței. În plus, cei mai mulți vizitatori ai complexului nostru turistic sunt din România”.
2023 – înregistrarea celei mai mari cifre de afaceri din istoria Cricova
În 2022, cifra de afaceri a întreprinderii s-a majorat cu peste 50 milioane de lei, ceea ce înseamnă o creștere de peste 20%. Anul trecut, Cricova a continuat trendul ascendent, înregistrând rezultate fără precedent.
„Am reușit să creștem cifra de afaceri, să majorăm exporturile, să ne menținem cotele de piață în perioada supra-critică, în timpul conflictului din Ucraina, care ne-a făcut să schimbăm abordarea, logistica livrărilor, furnizorii de materii prime și altele.
Acest lucru ne-a permis să avem cel mai mare profit din istoria fondării Cricova, să ne impunem ca lider de piață și să realizăm planurile pe care le-am trasat”.
Astfel, în 2023, Cricova a atins cifra de afaceri de 20 de milioane de euro, profitul net a atins 1,3 milioane de euro, iar împreună cu compania fiică, circa 2,5 milioane de euro.
„Am micșorat soldul de credite pentru mijloace circulante cu 13 milioane de lei și reușim să atragem mijloace pentru investiții strategice pe termen lung”.
Valoarea – generată de Oameni
Sorin Maslo menționează că, aceste realizări nu ar fi fost posibile fără toți cei peste 520 de angajați în cadrul Combinatului de vinuri Cricova și 260 în cadrul companiei fiică – Centrul de Business și Turism Cricova.
„E foarte important că am reușit să păstrăm nucleul, cea mai mare valoare a întreprinderii – oamenii. Am majorat nivelul de salarizare și, neapărat, vom continua cu această creștere. Dorim ca fiecare angajat să se simtă important la noi în țară. În plus, suntem conștienți de faptul că, creșterea motivării personalului va asigura creșterea performanței întreprinderii”.
Rolul Wine of Moldova
Chiar dacă pot asigura volume impresionante de vinuri, doar în ultimii doi ani Cricova asigurând prelucrarea a câte 10 mii de tone de struguri anual, Sorin Maslo pune accent pe valoarea pe care o poate oferi întregului sector brandul de țară.
„Este foarte importantă promovarea noastră sub umbrela Wine of Moldova, datorită căreia ne promovăm ca o țară vinicolă, nu doar o simplă întreprindere. Este o plus valoare și pentru toți colegii din sector.
În acest mod, consumatorii recunosc mai ușor brandul Wine of Moldova, înțeleg că acesta e o garanție a calității și asigurării unor standarde înalte. Lansarea biroului Wine of Moldova în Japonia, ne pare foarte importantă pentru promovarea vinurilor pe o piață deosebită, cu perspective foarte bune”.
Dezvoltarea turismului rămâne o prioritate
Dezvoltarea turismului rămâne o prioritate și pentru anii următori, urmând să fie implementate mai multe schimbări.
„Planficăm să modernizăm traseul turistic, să includem mai multe noutăți în traseu, să investim în prezența online, dar și multe alte proiecte urmează a fi implementate pentru a crea oaspeților și clienților Cricova emoții de neuitat”.
Cricova invită pasionați de vin, experți și vizitatori din toată lumea să experimenteze personal măiestria și pasiunea care stau la baza fiecărui pahar de vin și realizare Cricova.
sursa: agrobiznes.md