
Ministerul Finanțelor a organizat la Bălți o sesiune de informare dedicată noilor reglementări în domeniul achizițiilor publice, abaterilor frecvent constatate și noului sistem de profesionalizare și certificare a specialiștilor în achiziții publice. Evenimentul a reunit reprezentanți ai autorităților contractate și mediului de afaceri.
În deschiderea sesiunii, Ana Luca, secretară generală adjunctă a Ministerului Finanțelor, a subliniat necesitatea consolidării competențelor profesionale în domeniu menționând că un sistem modern de achiziții publice necesită proceduri clare, responsabilitate și specialiști bine pregătiți, iar prin aceste sesiuni contribuim la aplicarea uniformă și corectă a normelor existente.
Reprezentanții Ministerului au prezentat elementele cheie ale noului sistem de profesionalizare și certificare, inclusiv etapele, cerințele și responsabilitățile pentru obținerea certificatului de calificare profesională, sistem care va deveni operațional începând cu 1 ianuarie 2026. De asemenea, au oferit explicații practice privind aplicarea cadrului normativ actualizat: planificarea și întocmirea documentației aferente procedurilor de achiziții și criterii de evaluare introduse recent.
A fost pus accentul pe cele mai frecvente abateri identificate în procedurile de achiziții publice, precum: planificarea achizițiilor publice, divizarea procedurilor de achiziție, instituirea grupului de lucru, modificarea contractelor de achiziții publice. Pentru fiecare situație, au fost prezentate soluții practice și recomandări pentru omitere iregularităților și creșterea eficienței utilizării fondurilor publice.
Sesiunea s-a încheiat cu o rundă de întrebări și răspunsuri, în care participanții au discutat provocările întâlnite în activitatea lor și au formulat propuneri pentru îmbunătățirea procesului de achiziții publice cu precădere la etapa de monitorizare a procedurii pentru proceselor de atribuire și monitorizare.
Această activitate se înscrie în eforturile Ministerului Finanțelor de a susține profesionalizarea continuă a specialiștilor în achiziții publice și de a promova aplicarea uniformă a legislației. Următoarea sesiune de informare va avea loc pe 2 decembrie 2025, la Cahul.
Activitatea a fost organizată în parteneriat cu AFAD, EBA, Tekwill și Primăria Municipiului Bălți.



















