Elevii sunt deciși să contribuie la dezvoltarea unei școli unde fiecare coleg să fie respectat și acceptat așa cum este. Acest subiect a fost abordat de către membrii Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic, întruniți în cadrul celei de-a doua sesiune online a celui de-al patrulea atelier al Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT).
În cadrul sesiunii, adolescenții au prezentat produsele media ale primei lor campanii online, „Școală fără bullying”. Acțiunea a fost inițiată de CNE ÎPT, susținută de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC), Fundația Liechtenstein Development Service (LED), Asociația „Educație pentru Dezvoltare” (AED), Școala Profesională nr. 5 din Chișinău, facilitată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și ghidată de psihologul Sergiu Toma.
Fiecare elev a avut ocazia să împărtășească ce simte și ce crede despre fotografiile și mesajele campaniei, ce ar îmbunătăți la ele, cum le-ar promova mai departe printre semenii săi și ce riscuri trebuie să ia în considerare în tot acest proces complex.
„Mulți, atât elevi, cât și profesori, nu știu ce înseamnă cuvântul bullying. Prin intermediul acestei campanii, avem ocazia să explicăm fenomenul pe înțelesul fiecăruia.”, a menționat Roman Duminică, elev la Școala Profesională nr. 1 din Bălți.
„Oricât de diferite au fost opiniile noastre în timpul discuției, totuși am ajuns la o concluzie comună: Bullyingul trebuie oprit, iar scopul nostru este să-i facem pe cât mai mulți oameni să înțeleagă asta.”, a spus Tatiana Gîrneț, elevă la Școala Profesională nr. 2 din Cahul.
„Aceste imagini m-au făcut să înțeleg că e foarte important să fiu mai atentă la ce se întâmplă în jurul meu și să mă implic în anumite situații, chiar dacă ele pe mine aparent nu mă privesc.”, a adăugat Maria-Magdalena Doina, elevă la Școala Profesională nr. 3 din Bălți.
„Datorită acestei campanii, i-am cunoscut mai bine pe membrii CNE ÎPT. Am surprins în fotografii diverse situații de bullying, pe care elevi de la Școala Profesională nr. 5 din Chișinău și câțiva membri ai CNE ÎPT le-au jucat, fără ca acestea să fie regizate. Din sute de imagini, le-am ales pe cele mai reprezentative. A fost o experiență autentică.”, a afirmat Gheorghe Galbura, elev la Colegiul Național de Comerț al ASEM, membru al comunității Platforma Copiilor.
Potrivit lui Sergiu Toma, psiholog, campania online „Școală fără bullying” este o premieră pentru țara noastră. „Campanii de acest gen ale tinerilor nu s-au mai făcut în Republica Moldova, mai ales în situații de pandemie. Oameni reali au luat parte la situații autentice de bullying. Imaginile exprimă și tristețe, și frică, și agresiune, și curiozitate, și multe alte emoții. Dar a fost un joc în care fiecare participant a fost informat despre rolul său și care a fost desfășurat numai cu acordul fiecăruia. Or, în procesele de acest gen, participanții trebuie protejați de riscuri.”, a subliniat Sergiu Toma.
Silviu Gîncu, șeful Direcției învățământ profesional tehnic a MECC, prezent la eveniment, le-a mulțumit elevilor pentru perseverența de a continua campania. De asemenea, el și-a exprimat disponibilitatea de a le răspunde la întrebări, în caz că întâmpină anumite dificultăți în procesul educațional la distanță. „Este important să ne conectăm, mai ales în această perioadă, când, pe alocuri, se constată o lipsă de comunicare. Numai comunicând, putem să vedem când e cazul să intervenim pentru a îmbunătăți procesele din sistem, inclusiv pentru a preveni și a stopa cazurile de bullying.”
„Membrii CNE ÎPT au un angajament civic puternic și de durată. Ei au inițiat această campanie, iar Gheorghe, de la Platforma Copiilor, a surprins procesul prin fotografie. Imaginile și mesajele elaborate de tineri sunt rezultatul unei munci îndelungate, desfășurate în mai multe sesiuni offline și online de la finele anului 2019 până în prezent. Scopul lor este să provoace discuții pe tema bullyingului, să sensibilizeze elevii pe această temă, să mobilizeze participarea cadrelor didactice la prevenirea fenomenului. Prevenirea bullyingului este un proces de durată și CIDDC, în colaborare cu partenerii săi, va continua să acorde elevilor și profesorilor suport pe parcursul întregului proces”, a menționat Iosif Moldovanu, facilitator în cadrul CIDDC.
Amintim că membrii CNE ÎPT au lansat, la 18 februarie 2020, prima lor campanie de prevenire a bullyingului în instituțiile de învățământ, după mai multe discuții cu elevi, profesori și psihologi din școli profesionale, colegii, centre de excelență. Ei au ajuns la concluzia că fenomenul poate fi diminuat dacă adolescenții și adulții ar fi mai bine informați despre acest subiect.
Doina Munteanu