
Șapte echipe de elevi din instituții care fac parte din Rețeaua școlilor model au prezentat rezultatele unor proiecte de infrastructură școlară elaborate utilizând metode specifice educației STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică). Prezentarea rezultatelor a avut loc în cadrul unui eveniment festiv organizat în proiectul „Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”, implementat de PNUD și UNICEF, cu sprijinul Uniunii Europene.
Ghidați de profesori, elevii au analizat provocările din școlile lor și au propus soluții inovatoare și sustenabile, utilizând metodele specifice educației STEAM. Participanții la proiecte au demonstrat creativitate, inovație și colaborare, dezvoltând prototipuri 2D și 3D, planuri de implementare și bugete detaliate. Cea mai captivantă etapă a fost prezentarea machetelor, moment în care elevii s-au transformat în proiectanți, arhitecți și ingineri.
Printre inițiativele prezentate se numără proiectul „O clasă altfel – inovație pentru un mâine sustenabil” al echipei de la Liceul „B.P. Hasdeu” din municipiul Bălți. Acesta propune crearea unei clase în aer liber, unde elevii să învețe într-un mediu natural și sustenabil, utilizând panouri fotovoltaice și materiale reciclate.
Echipa Liceului Teoretic „Alexei Mateevici” din Dondușeni a venit cu ideea „Biblioteca vie, un spațiu în care înveți de la natură” – un loc multifuncțional destinat lecțiilor „altfel”, studiului și recreerii în aer liber, contribuind la dezvoltarea unui comportament ecologic în rândul elevilor.
Proiectul „Green Hub”, propus de elevii de la Liceul Teoretic „Miron Costin” din Florești, vizează amenajarea unui spațiu educațional în aer liber, care să ofere elevilor posibilitatea de a desfășura activități curriculare și extrașcolare.
Echipa de la Liceul „Mihai Eminescu” din Drochia a propus proiectul „ReCreare prin Comunicare într-un spațiu verde”, care prevede amenajarea unui spațiu interior modern pentru relaxare și socializare, contribuind astfel la o atmosferă educațională mai prietenoasă și motivantă.
Proiecte inedite au fost propuse și de elevii de la Liceul „Mihail Sadoveanu” din Ocnița, care doresc să creeze o „Oază de învățare și recreere” în curtea școlii. Elevii de la Liceul „Grigore Vieru” din Briceni au propus un proiect de amenajare a curții liceului, iar cei de la Liceul „Ion Creangă” din Fălești și-au propus să crească rata de reciclare la 50% în următorii cinci ani și să planteze 1.000 de copaci în trei ani.
Ana Moraru, manageră de proiect PNUD Moldova, a subliniat importanța acestor inițiative: „Proiectele STEAM nu doar că oferă elevilor oportunitatea de a învăța prin practică, dar îi învață și să colaboreze, să inoveze și să găsească soluții pentru probleme reale din comunitățile lor. Este un exemplu clar al modului în care educația poate modela viitorul.”
„Educația STEAM nu doar că le oferă elevilor cunoștințe, ci sunt o dovadă clară că tinerii noștri au viziune, creativitate și dorința de a construi un viitor sustenabil. Prin astfel de inițiative, școala devine un spațiu al inovației, unde ideile contribuie la schimbări reale în comunități”, a declarat Viorica Negrei, șefă de direcție la Ministerul Educației și Cercetării.
Zece proiecte STEAM elaborate de elevii din școlile model vor fi prezentate în cadrul Săptămânii Educației.