Circa 700 de profesori de fizică, chimie, biologie și geografie din 160 de instituții de învățământ sunt instruiți, în perioada 6 noiembrie – 21 decembrie, cum să utilizeze echipamentele moderne din laboratoarele școlare. Sesiunile de formare sunt organizate zonal, în cinci localități: Chișinău, Ungheni, Cahul, Taraclia și Bălți.
Profesorii au posibilitatea să exerseze practic modalitățile de utilizare a echipamentelor moderne, în special a senzorilor din dotare la determinarea mărimilor pentru măsurarea forței, accelerației, ratei de rotație, poziției obiectelor, vitezei, temperaturii, presiunii, umidității etc. Acești senzori pot fi utilizați la măsurători de maximă exactitate, în științe ale pământului și fizicii, precum și la explorarea mediului. De asemenea, dispozitivele sunt utilizate pentru prelucrarea datelor, efectuarea statisticii datelor experimentale, interpretarea rezultatelor unor experimente și multe altele.
Ludmila Bulhac, profesoară de fizică din cadrul Liceului Teoretic „Liviu Deleanu” din Chișinău, afirmă că noile dispozitive sunt foarte binevenite în activitatea didactică. „Noi suntem în era digitală. Venind la lecții cu acești senzori, vom putea efectua mai multe măsurări, astfel trezind curiozitatea pentru cercetare și creșterea motivației copiilor de a studia mai profund științele exacte”, spune profesoara.
Un alt participant la instruiri, Oleg Gorincioi, profesor de fizică la Liceul Teoretic Pro Succes din Chișinău, susține că seminarele organizate sunt importante pentru a înțelege mai bine cum funcționează aceste tehnologii moderne. „Senzorii facilitează munca profesorilor și a elevilor, care se adaptează mai repede la lucrurile noi ce sunt implementate. Aceste tehnologii ne ajută să facem măsurări cu o exactitate foarte mare și într-un timp redus”, spune profesorul.
Echipamentele moderne au fost distribuite în școli în primăvara anului curent, în cadrul proiectului „Reforma Învățământului în Moldova” (PRIM) implementat de Ministerul Educației și Cercetării cu suportul financiar al Băncii Mondiale.
PRIM a fost cel mai mare proiect de investiții în educație din Republica Moldova, valoarea acestuia fiind de circa 50 de milioane de dolari și s-a implementat în perioada anilor 2013-2022. Recent, ministerul a lansat un proiect similar în valoare de 60 de milioane de dolari „Îmbunătățirea Calității Educației” (2023-2029) în cadrul căruia, la fel, mai multe școli vor fi renovate și dotate cu echipament IT.