
Începând de astăzi, un nou sector important al drumului M1 devine funcțional. Acesta include podul construit peste râul Bâc, care asigură acum continuitatea drumului național M1 pe sensul de circulație Dubăsari – Leușeni. De asemenea, pasajul construit peste calea ferată din această zonă facilitează un trafic mai fluid, sigur și mai rapid pentru șoferi, pietoni și transportatori.
Prezent la deschiderea circulației, viceprim-ministrul Vladimir Bolea a declarat că podul de pe șoseaua Balcani este una dintre cele mai complexe lucrări de infrastructură urbană. „Am reușit să transformăm un punct vulnerabil, într-un exemplu de reziliență, viziune și responsabilitate”, a precizat Vladimir Bolea.
Lucrările de construcție a obiectivului de infrastructură, etapa II, au prevăzut:
- circa 2 km de drum, inclusiv drum de acces spre zona Pruncul, str. Pietrăriei, str. Calea Ieșilor și satul Ghidighici;
- două poduri, inclusiv un pod de încrucișare cu lungimea de cca 80 m, lățimea cca 14 m, care denivelat, asigură traversarea râului Bâc și a drumului de acces spre str. Pietrăriei;
- un pasaj ce traversează calea ferată cu o lungime de cca 60 m, lățime cca 14 m;
- sistem modern de iluminat electric exterior, cu montarea a 52 de piloni, corpuri de iluminat;
- regularizarea și consolidarea albiei râului Bâc pe o lungime de cca 1 km;
- zid de sprijin cu o lungime de 150 m;
- construcția a 5 podețe;
- stație de epurare a apelor pluviale.
Segmentul reabilitat face parte din drumul M1, care leagă vama Leușeni și frontiera cu România de Chișinău și continuă spre Dubăsari și frontiera cu Ucraina. În același timp, este parte a coridorului de transport Est–Vest, cu impact direct asupra conectivității regionale, comerțului transfrontalier și mobilității cetățenilor.
Precizăm că, în perioada 2021-2025, au fost reabilitate 42 de poduri, cu o investiție de peste 678 milioane de lei, și anume:
- 2021 – 7 poduri: Vadul lui Vodă, Sărătenii Vechi, Codrul Nou, Țînțăreni, Mihailovca (2 poduri), Ialoveni;
- 2022 – 12 poduri: Bravicea, Beleavinți, Briceni, Budești, Vatici, Mihailovca, Selemet, Satul Nou (4), Băiuș;
- 2023 – 9 poduri: Leușeni, Hrușova, Bălți, Cricova, Medeleni, Troița Nouă, Basarabeasca, Bulboaca;
- 2024–2025 – 14 poduri în tranziție, o parte dintre ele deja finalizate: Chișinău (2 – pod și pasaj), Sagaidacul Nou, Cimișeni (2), Abaclia, Bălți (2), Pelinia, Sălcuța (2), Taraclia (2), Buțeni.
- DCIM100MEDIADJI_0109.JPG