
Peste 225 de specialiști din domeniul incluziunii, cadre didactice și manageriale, experți, copii, părinți, reprezentanți ai autorităților publice locale și centrale s-au reunit în cadrul celei de-a V-a ediții a Conferinței naționale „Incluziune, echitate și protecție în educație” pentru a consolida angajamentul național pentru dezvoltarea unui sistem educațional incluziv, aliniat la standardele europene. Evenimentul marchează încheierea „Lunarului Incluziunii”, desfășurat cu scopul promovării unui sistem educațional modern și accesibil, în care fiecare copil să poată învăța și să se dezvolte fără bariere.
În cadrul conferinței au fost abordate prioritățile unui sistem educațional incluziv și echitabil, de la parcursul european al educației naționale până la asigurarea serviciilor de suport necesare pentru o incluziune de calitate a copiilor. Discuțiile au vizat, de asemenea, asigurarea oportunităților egale în învățământul profesional tehnic și rolul incluziunii în formarea profesională, precum și extinderea parteneriatelor educaționale prin comunicare și consolidarea unei comunității incluzive.
„Astăzi sistemul educațional al Republicii Moldova este mai incluziv decât era acum zece ani, dar această transformare nu a fost una ușoară. Ea a necesitat multă deschidere din partea profesorilor și directorilor, un efort considerabil din partea părinților și implicarea tuturor actorilor din sistem. Prin eforturi comune, în pofida provocărilor economice, am reușit să construim un sistem care își propune să asigure incluziunea fiecărui copil”, a afirmat ministrul Educației și Cercetării Dan Perciun.
Ministrul a menționat progresele din ultimii ani pentru îmbunătățirea sprijinului oferit copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) din instituțiile de învățământ din țară, precum achiziționarea tehnologiilor asistive cu sprijinul partenerilor de dezvoltare și finanțarea, din bugetul de stat, a noilor state de personal în instituțiile de educație timpurie. Totodată, Dan Perciun a subliniat provocările care persistă și inițiativele pe care MEC urmează să le implementeze în următoarea perioadă.
„Educația înseamnă a oferi fiecărui copil o șansă egală în viață. Trebuie să ne asigurăm că, indiferent de locul în care se naște un copil sau dacă trăiește cu o dizabilitate, acesta poate visa cu îndrăzneală și are instrumentele necesare pentru a transforma aceste vise în realitate. Uniunea Europeană este alături de Republica Moldova investind nu doar în clădiri școlare și tehnologie, ci mai presus de toate în oameni – profesori, profesioniști din domeniul educației și elevi, toți elevii – astfel încât niciun copil să nu fie lăsat în urmă”, a declarat Iwona Piórko, Ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.
În intervenția sa, Maha Damaj, Reprezentanta de Țară UNICEF în Republica Moldova, a evidențiat rolul crucial al cooperării intersectoriale: „Analiza recentă a lacunelor arată că, deși s-au făcut progrese importante, accesibilitatea, resursele umane și cooperarea între sectoare rămân domenii care necesită investiții continue. Educația incluzivă nu este o destinație fixă, ci un proces în evoluție, condus de dovezi, de nevoile copiilor și de modul în care școlile reușesc să se adapteze la realitățile din teren”.
Un moment impresionant al conferinței a fost mesajul lui Maxim Grădinari, student și tânăr activist pentru incluziune, care și-a împărtășit experiențele și recomandările privind sprijinirea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale: „Povestea mea este doar una dintre miile de povești ale copiilor care au nevoie de acces, susținere și încredere pentru a reuși. Am avut norocul să găsesc oameni care au crezut în mine și care m-au ajutat să dezvolt o dorință imensă de a învăța, de a mă integra, de a aparține unei comunități”.
În cadrul conferinței au fost premiați elevii care au participat la concursul național „Școala mea e incluzivă. Dar a ta?” care s-a desfășurat în perioada 3-15 noiembrie. Participanții au elaborat desene și pliante educative care au reflectat cum își imaginează o școală incluzivă. Concursul a fost organizat de Ministerul Educației și Cercetării, UNICEF, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, Centrul Republican pentru Copii și Tineret „ARTICO” și CCF Moldova, cu sprijinul financiar al Guvernului Marii Britanii.
La final, instituția de educație timpurie „Povestea” din Nisporeni și Gimnaziul nr. 14 din Bălți au primit trofeul „Alexandra Grajdian” pentru excelență în promovarea educației incluzive, iar alte cinci instituții de învățământ preșcolar și școlar au fost distinse cu diplome și mențiuni pentru curaj și inovație în promovarea educației incluzive. Premiile au fost oferite de Alianța ONG-urilor Active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei în cadrul Galei Educației Incluzive.
Conferința a fost organizată de Ministerul Educației și Cercetării, UNICEF, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, Alianța ONG-lor Active în domeniul Protecției Sociale și a Familiei (APSCF) și Agenția Austriacă pentru Educație și Internaționalizare, cu susținerea financiară a Uniunii Europene, Parteneriatului Global pentru Educație și Education Out Loud.


















