De când Liceul Teoretic „Alexei Doljnenco” din Vulcănești a beneficiat de renovare în cadrul Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova”, fiecare cabinet este dotat cu o tablă interactivă cu acces la internet, fiecare pedagog deține propriul laptop, iar elevii nu mai trebuie să stea în geci iarna în clase. În plus, lecțiile au devenit mai interactive și mai productive, iar copiii răcesc mai rar, potrivit administrației.
Larisa Bozbei, director: „În cadrul acestui proiect, fiecărui cadru didactic i s-a oferit câte un laptop, ceea ce contribuite la îmbunătățirea calității studiilor. Au fost achiziționate 14 table interactive, care au fost instalate în sălile de clasă și care permit organizarea orelor mai eficient, mai creativ din punct de vedere vizual, întrucât copilul poate vizualiza, percepe, reproduce. Datorită faptului că a fost instalat un nou sistem de încălzire a devenit mult mai cald în încăperi, copiii se îmbolnăvesc mult mai rar de infecții respiratorii. Totodată, copiii nu mai sunt nevoiți să iasă afară pentru că blocurile sanitare din interior sunt absolut funcționale. Copiii se află în condiții care sunt confortabile pentru toți.”
Cadrele didactice confirmă că lecțiile au devenit mult mai eficiente, iar calitatea educației s-a îmbunătățit datorită echipamentelor moderne pe care le utilizează în prezent.
Dora Onofrei, profesoară de limba găgăuză: „ Predau în această școală de 29 de ani. Îmi amintesc foarte bine cum înghețam iarna împreună cu copiii la lecții, cum purtam geci în clase. Astăzi suntem recunoscători că totul s-a schimbat spre bine. Școala noastră a devenit mai luminoasă, călduroasă, mai colorată chiar, lecțiile au devenit mai interesante. În fiecare clasă dispunem de tablă interactivă, fiecare profesor are un laptop. Chiar dacă avem nevoie de mai mult timp să ne pregătim de ore, acestea au devenit mai productive, avem un feedback mult mai pozitiv, există dorință. Pentru noi, profesorii, școala e a doua casă, venim cu drag aici, au fost create toate condițiile pentru asta.”
Svetlana Bespecinaia, profesoară de informatică: „Tablele interactive dispun de foarte multe instrumente care ajută profesorul să creeze o lecție interactivă, dinamică și ușor de reținut. Această lecție poate fi salvată în computer, într-un fișier de orice format: prezentare sau pdf.”
Nina Cambur, profesoară de chimie: „După renovare, cabinetul de chimie a fost dotat cu o astfel de nişă cu hotă de ventilare, care este utilizat pentru realizarea experimentelor. În interiorul acesteia pot fi realizate experimente cu eliminarea gazelor nocive, cum ar fi, de exemplu, clorul.”
La fel ca și profesorii, elevii apreciază faptul că școala s-a modernizat, că a devenit mai confortabilă, iar datorită acestor schimbări au început s-o considere a doua casă.
Artiom Șișcu, elev: „Îmi place foarte mult școala noastră după reparație, clasele și holurile au devenit mai încăpătoare și mai luminoase. Avem un nou sistem de încălzire și toată școala a fost conectată la internet. În clase avem mobilier nou și table interactive care ne fac lecțiile mult mai interesante și mai bogate ca și conținut. Toate aceste schimbări ne influențează pozitiv, inclusiv în ceea ce privește calitatea educației.”
Olga Vuvacovici, elevă: „Putem spune cu încredere că după efectuarea lucrărilor de reparație, avem tendința să considerăm școala a doua casă, un loc unde întotdeauna e cald și luminos, un loc unde vrei să revii și să petreci timpul util.”
După renovare, și părinții își fac mai puține griji pentru copiii lor, care nu mai îndură frig și beneficiază de toate condițiile ca să învețe bine.
Natalia Vîhodeț, părinte: „Pot spune că acum avem niște condiții minunate în comparație cu anii trecuți când au fost realizate lucrări de reparație de amploare, când s-au făcut schimbări esențiale. Bineînțeles, atunci când copiii vin într-o școală călduroasă, confortabilă, este mult mai plăcut și suntem mai puțin îngrijorați pentru copiii noștri. Condițiile bune, atmosfera plăcută influențează în primul rând reușita copilului, pentru că atunci când gândurile copilului sunt la anumite neajunsuri în școală, el este distras de la învățătură.”
Liceul Teoretic „Alexei Doljnenco” din Vulcănești este o școală de circumscripție care a beneficiat de reparație și dotări în cadrul Proiectului „Reforma Învățământului în Moldova” implementat de Ministerul Educației și Cercetării. Lucrările de reparație au fost realizate prin intermediul Fondului de Investiții Sociale din Moldova, cu sprijinul financiar al Băncii Mondiale. Acesta este frecventat actualmente de 901 elevi din orașul Vulcănești, dar și din localitățile apropiate Iujnoe, Etulia și Cișmichioi.
Proiectul „Reforma Învățământului în Moldova” este un împrumut investițional specific, acordat de Banca Mondială, implementat în perioada aprilie 2013 – decembrie 2022, care sprijină Guvernul Republicii Moldova prin finanțarea activităților ce vor consolida calitatea educației şi vor duce spre un sector al educației mai eficient.