
Ministerul Energiei a publicat pentru consultări publice proiectul hotărârii de Guvern privind aprobarea limitelor de capacitate, a cotelor maxime și a categoriilor de capacitate în domeniul energiei electrice din surse regenerabile, valabile până la data de 31 decembrie 2030.
Proiectul stabilește cotele maxime pe categorii de centrale ce pot beneficia de cele trei mecanisme de sprijin – facturare netă, tarif fix și preț fix (licitații) – aplicate în Republica Moldova. Astfel, capacitatea totală a centralelor electrice regenerabile ce vor beneficia de sprijin este de 265 MW, dintre care în regim de tarif fix – 95 MW, de preț fix – 170 MW, cu condiția instalării bateriilor de stocare de 44 MWh, iar pentru facturare netă cota va fi eliminată.
Cotele anterioare pentru mecanismul de facturare netă erau stabilite la 100 MW și distribuite pe tipuri de prosumatori – casnici, instituții publice, business, însă deja au fost eliberate avize de racordare de cca 125 MW. Potrivit modificărilor propuse, nu vor exista nici cote alocate pentru diversele tipuri de prosumatori, pentru a permite o aplicare flexibilă și eficientă a mecanismului de „facturare netă”, în concordanță cu principiile liberalizării pieței și ale stimulării producției descentralizate de energie electrică din surse regenerabile.
Astfel, pe termen scurt și mediu, investitorii vor beneficia de un cadru mai flexibil, care va permite implementarea mai rapidă a proiectelor de valorificare a energiei regenerabile, cu impact direct asupra reducerii costurilor asociate consumului de energie. Se estimează că fiecare 1 MW de capacitate fotovoltaică instalată generează anual aproximativ 1.200.000 kWh, ceea ce, la un tarif mediu de circa 4 lei/kWh achitat , se traduce în economii de circa 4,5 milioane lei pe an per MW instalat. Cei 4 MW deja instalați contribuie la economii anuale de aproximativ 18 milioane lei, iar după punerea în funcțiune a celor 17 MW planificați, economiile bugetare totale ar putea depăși 94 milioane lei anual.
Proiectul nu stabilește doar simple cote cantitative, ci include expres și mecanismele de sprijin asociate, fundamentale pentru atragerea investițiilor. Cotele alocate pentru mecanismul de tarif fix și pentru mecanismul de preț fix sunt însoțite de garanția contractuală a achiziționării energiei produse de către Furnizorul Central de Energie Electrică pe o perioadă de 15 ani, ceea ce conferă investitorilor un cadru stabil și previzibil de recuperare a investițiilor, în condiții competitive și transparente.
Astfel, proiectul prevede o cotă de 95 MW pentru schema de sprijin tarif fix, inclusiv centrale electrice de cogenerare utilizând arderea directă – 55 MW, centrale electrice pe biogaz – 40 MW.
Pentru schema de sprijin preț fix este prevăzută o cotă de 170 MW centrale eoliene cu condiția instalării bateriilor de stocare a energiei de minim 22 MW / 44MWh. Acestea vor fi expuse la cea de a doua licitație pentru producători mari, în toamna anului 2025.
În Republica Moldova sunt aplicate trei mecanisme de sprijin pentru producătorii de energie verde, garantând achiziționarea surplusului de energie livrată în rețea și ajutându-i astfel să-și recupereze investițiile:
– facturarea netă, care a înlocuit de la 1 ianuarie 2024 mecanismul de contorizare netă – valabilă în cazul micilor producători cu instalații destinate consumului propriu;
– tarif fix pentru 15 ani – pentru parcuri și centrale până la 1 MW fotovoltaic sau 4 MW eolian;
– preț fix, la fel valabil 15 ani, în cazul parcurilor și centralelor mai mari de 1 MW fotovoltaic sau 4 MW eolian, capacități atribuite prin licitație.