Ministerul Muncii și Protecției Sociale, cu sprijinul partenerilor de dezvoltare și a donatorilor, oferă a doua lună consecutiv o plată compensatorie pentru asistenții personali demiși ilegali de către Primăria mun. Chișinău, sau cărora le-au fost modificate raporturile de muncă prin diminuarea normei de muncă.
Asistenții personali, care au avut de suferit de pe urma acțiunilor abuzive ale Primăriei mun. Chișinău, beneficiază de un ajutor bănesc și pentru luna aprilie, în funcție de proporția, în care a fost diminuată norma de muncă sau dacă au fost încetate total raporturile de muncă. Majoritatea asistenților personali – 817 persoane – și-au ridicat deja plata compensatorie.
Plățile sunt realizate fără necesitatea unei solicitări sau depunerii unor cereri, dar cu efectuarea unor evaluări suplimentare (pentru a stabili în ce măsură a fost afectat fiecare asistent personal) și pot fi ridicate la Oficiile „Poșta Moldovei”. Asistenții personali sunt anunțați printr-un SMS despre disponibilitatea de ridicare a plății. Din momentul recepționării mesajului, asistenții vor avea la dispoziție 2 săptămâni pentru a ridica plata de la orice oficiu poștal.
Reamintim, că din luna ianuarie, DGPDC și DGAMS din cadrul Primăriei mun. Chișinău au operat modificări ilegale la contractele de muncă și au disponibilizat mai mulți asistenți personali din municipiu. Serviciul de Asistență Personală a fost și este finanțat din resursele proprii ale mun. Chișinău, iar situația în care s-au trezit asistenții personali este una inadmisibilă.
Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) și Guvernul a identificat o soluție pentru a rezolva problema cauzată artificial. Începând cu luna mai, Agenția pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă (AGSSSÎ), care este în subordinea MMPS, va institui serviciul social asistență personală, la care vor avea acces persoanele cu dizabilități severe din municipiul Chișinău.
Asistenții personali, cărora le-au fost încetate raporturile de muncă, vor fi angajați în cadrul serviciului prestat de AGSSSÎ și își vor putea relua activitatea în mod normal. Asistenții personali demiși, cu setul de documente necesar, se pot apropia la Minister pentru a depune dosarul de angajare. Deja peste 200 de asistenți personali disponibilizați au depus documentele pentru a fi încadrați în serviciul social asistență personală.