Postul vamal Ocnița 1 – amplasat pe malul drept al râului Nistru, la hotar cu Ucraina, Ocnița este cel mai nordic punct feroviar din Republica Moldova, fondat în sec. XIX ca stație de cale ferată.
Anul 1897 este anul primei atestări documentare a Ocniței în documentele și cărțile vremii. Datorită așezării sale avantajoase, în anul 1910 Ocnița devine centrul administrativ local al căilor ferate. În acea perioadă aici activau depozitul principal și ateliere de reparații mici ale locomotivelor. Prin Ocnița, încărcăturile din Basarabia treceau pe magistrala principală a căilor ferate sud-vest și în provinciile Austro-Ungariei.
În data de 6 septembrie 1991, prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 496 “Privind înființarea punctelor de trecere și control vamal”, au fost înființate 28 puncte de trecere și control vamal, printre care și postul vamal feroviar Ocnița, amplasat la frontiera cu Ucraina.
Ulterior, la 01.03.1993 prin ordinul Serviciului Vamal a fost înființată Vama Ocnița în cadrul căreia activau 25 de funcționari vamali. Aceasta gestiona circa 60 km de frontieră cu Ucraina. În componența Vămii Ocnița erau 5 posturi vamale, dintre care 3 posturi internaționale (Otaci-Moghiliov Podolysk, Ocnița-Sokireanî și Ocnița feroviar) și 2 posturi vamale interstatale (Naslavcea-Voloscovo și Clocusna-Sokireni).
Postul vamal Ocnița-Sokireanî (calea ferată) era amplasat la nodul de căi ferate Ocnița. La prima etapă angajații postului vamal verificau garniturile de tren de pasageri. Începând cu anul 1993 aveau și ca atribuții controlul vamal al garniturilor de tren marfare, care traversau frontiera din/spre direcția Moghiliov-Podolysk și Sokireanî. În cadrul postului vamal activau serviciul veterinar și serviciul fitosanitar.
În anul 2008 postul vamal Ocnița feroviar a fost reamplasat în clădirea gării, fiind asigurate toate condițiile necesare pentru efectuarea controlului vamal și întocmirea documentelor de vămuire.
În decembrie 2016, este creat Biroul Vamal Nord în componența căruia este inclus Postul Vamal Internațional Ocnița-1 (PVFI, feroviar). Conform schemei de încadrare aici activează 8 funcționari vamali (câte 2 inspectori în tură).
Postul vamal Ocnița dispune, începând cu luna decembrie 2018, de unul dintre cele mai performante scanere, destinate inspectării mărfurilor transportate pe cale feroviară. Scanerul a fost donat de către Guvernul Republicii Populare Chineze în cadrul unui proiect de asistență tehnică, pentru construcția acestuia fiind alocate 4,5 milioane dolari.
Din cifra totală a încasărilor Biroului Vamal Nord, circa 30-35% îi revine Postului vamal Ocnița (PVFI, feroviar).
Cristina Pendea