În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, administratorul interimar al Î.S. „MOLDATSA”, Veaceslav Frunze, a vorbit despre ce au însemnat pentru instituție aceste trei luni în care practic nu s-au efectuat zboruri, care sunt pierderile înregistrate în această perioadă, ce priorități au pentru perioada imediat următoare, dar și alte aspecte importante.
T. Ce au însemnat pentru Î.S.” MOLDATSA” aceste trei luni în care practic nu s-au efectuat zboruri?
V.F.: A fost o perioadă extrem de dificilă care ne-a schimbat retorica asupra multor procese și care ne-a reorganizat în totalitate. “MOLDATSA” a mai trecut prin crize, dar asta a fost una fără precedent. Traficul aerian a scăzut cu peste 90 la sută în aceste trei luni, iar activitatea întreprinderii noastre depinde direct de intensitatea zborurilor. De aici, toate concluziile de rigoare.
Am fost puși în situația să adoptăm o serie de măsuri în ceea ce privește prioritizarea cheltuielilor și plăților. Spre exemplu, s-a decis suspendarea temporară a planului de investiții precum și a unor plăți și compensații prevăzute de contractul colectiv de muncă și Regulamentul de remunerare.
Această pandemie ne-a impus să regândim toate procesele de lucru, iar din acest motiv Î.S. “MOLDATSA” a elaborat mai multe scenarii de risc pentru anul 2020. Fiecare din aceste scenarii ne oferă un tablou clar al impactului crizei asupra furnizorului național de serviciii de navigație aeriană, ne permite să întelegem în ce condiții și ce măsuri trebuie sa luăm ca să facem față situației.Nu mai puțin important a fost pachetul de măsuri aplicate pentru a ne proteja colectivul de noul virus. La oficiu vin doar colegi ai cărora prezență este indispensabilă. Se face igienizarea permanentă a sălilor și a suprafețelor, iar activitatea angajaților a fost adaptată unui contact social minim. Absolut toate dispozițiile și hotărârile Comisiilor stabilite la nivel național au fost respectate în totalitate, astfel încât să reușim o prevenire cât mai eficientă a răspândirii infecției cu COVID-19.
A trebuit să ne revizuim și obiectivele strategice, fără – însă – ca să afectăm în vreun fel siguranța zborurilor. Pe scurt, au fost trei luni în care am reușit să analizăm criza, s-o înțelegem, să ne adaptăm noilor condiții, să ne protejăm dar și să continuăm furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană cu menţinerea tuturor condiţiilor de siguranţă.
T.: Care sunt pierderile înregistrate în această perioadă,dacă ați reușit să faceți o evaluare?
V.F.: Conform datelor preliminare pentru primele 5 luni ale anului 2020, în spațiul aerian al Republicii Moldova s-a înregistrat o scădere de aproximativ 39,5 % comparativ cu anul 2019. Dacă e să ne referim strict la perioada pandemiei, numărul de aeronave deservite în lunile aprilie-mai atestă o scădere de circa 91,2% față de aceeași perioadă a anului 2019.
Această descreștere reflectă impactul major al pandemiei de Covid -19 asupra traficului aerian din Republica Moldova.
Furnizorul național de servicii de navigație aeriană activează în baza principiilor de autogestiune și autofinanțare. Veniturile întreprinderii nu reprezintă încasări de la bugetul de stat, ele depind direct de taxele pe care le achită operatorii aerieni. Deci, reducerea numărului de zboruri înseamnă reducerea veniturilor “MOLDATSA”.
T.: Cât de pregatită este “MOLDATSA” de reluarea zborurilor?
V.F.: Spuneam și mai devreme: ne-am adaptat situației de criză fără a afecta în vreun fel furnizarea serviciilor de navigație aeriană și calitatea acestora. Am fost, suntem și vom fi pregătiți tot timpul ca să asigurăm nivelul necesar de siguranță a zborurilor cu maximă responsabilitate si profesionalism. Indiferent de provocările care apar în activitatea întreprinderii “MOLDATSA”, noi vom continua să prestăm servicii de navigație aeriană fără nicio abatere de la standardele de siguranță.
Dacă întrebarea Dvs se referă și la cât de pregătit este colectivul nostru ca să-și reia activitatea în regim obișnuit, vă pot spune că întreprinderea noastră respectă cu strictețe toate măsurile impuse pentru protejarea sănătății publice și prevenirea răspândirii infecției cu COVID-19, prin urmare – colegii noștri se pot simți în siguranță.
Urmărim îndeaproape toate deciziile la nivel internațional și avem abilitatea de a ne racorda operativ tuturor regulilor și recomandărilor care apar în această perioadă, sper – deja – post-pandemică.
T.: Ce priorități aveți pentru perioada imediat următoare?
V.F.: Sănătatea și siguranța pasagerilor, a lucrătorilor din aviație și a colectivului nostru este prioritatea numărul 1 în această perioadă complicată.
Din punct de vedere operațional, obiectivul principal al “MOLDATSA”, în contextul actual, îl reprezintă asigurarea continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană, cu menținerea tuturor standardelor de siguranță, calitate și securitate aeronautică.
T.: Ce mesaj de bază ați avea pentru pasageri în legătura cu reluarea zborurilor?
V.F.: Oamenii nu trebuie să se relaxeze în ceea ce privește precauția și recomandările sanitare destinate transportului aerian. Mulți operatori aerieni și-au anunțat propriile măsuri de protecție și prevenire a răspândirii virusului, dar pasagerii nu trebuie să se bazeze doar pe aceste acțiuni. Un eventual pericol de infectare este iminent și în transportul spre aeroport, și în parcare, și în sălile de așteptare, și în avion, de asta zic că oamenii trebuie să fie conștienți și responsabili în tot ceea ce fac. Este fundamental să înțelegem că facem aceste lucruri spre binele nostru și al celor de lângă noi.
T.: Cum credeți că va fi pentru aviația civilă din RM a doua jumătate a anului 2020?
V.F.: Criza actuală are un impact dramatic asupra industriei aviației civile. Riscul că vom avea o criză de durată, cu impact dureros pentru toate sectoarele, este destul de mare. Dacă vor fi pasageri, vor fi mai multe zboruri, dacă vor fi zboruri se vor reactiva ciclurile financiare ale industriei și lucrurile vor intra în albia firescului.
Totuși, evoluția aviației civile din RM depinde direct de starea epidemiologică din țară, cât și din statele de destinație a zborurilor, de deciziile statelor privind aspectele frontaliere, respectarea condițiilor pentru prevenirea răspândirii infecției cu COVID-19 de către aeroport și companiile aeriene.
T.: Aveți careva estimări când vom reveni la situația de până la pandemia de COVID-19?
V.F.: Este dificil să facem prognoze exacte referitoare la revenirea aviației civile la cifrele de până la pandemie, însă putem afirma cu certitudine că reabilitarea va dura câțiva ani.
Conform celor mai recente estimări ale Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA) și TOURISM ECONOMICS, traficul aerian de pasageri nu se va ridica la nivelurile anterioare crizei până cel puțin în 2023.
T.: Dl Frunze, “MOLDATSA” este la o nouă aniversare! În contextul acestor vremuri dificile, ce mesaj ați avea pentru colegii Dvs?
V.F.: Astăzi, când se împlinesc 26 de ani de la înființarea întreprinderii, transmit sincere mulțumiri tuturor angajaților Î.S. “MOLDATSA”pentru răbdare,înțelegere și pentru eforturile extraordinare depuse zi de zi în toată această perioadă. Întru confruntarea acestei provocări epidemiologice fără precedent, Vă îndemn să rămânem la fel de responsabili, puternici și uniți!
T.: Vă mulțumim.
Cristina Pendea