
Interviu cu Mircea Baciu, CEO al Grupului de companii „Almigor” (reţeaua de magazine „Bomba”
Domnule Baciu, se apropie de final anul 2025. Cum a fost acesta pentru afacerea dumneavoastră?
M.B.: În anul 2025, am urmat trendul ascendent de dezvoltare, care a fost unul constant în ultimii ani, chiar dacă ne-am confruntat şi cu unele provocări. Încă nu avem datele anuale finale, dar eu cred că şi în acest an am reuşit să ne menţinem în top-3 după volumul vânzărilor pe segmentul nostru de piaţă. Este un indicator cu atât mai important cu cât puterea de cumpărare a consumatorilor din Moldova rămâne la un nivel destul de redus şi acest lucru se explică prin mai multe motive obiective. Nu în ultimul rând, ne bucurăm că, îmbunătăţindu-ne continuu indicatorii de performanţă, noi reuşim să ne consolidăm şi rolul indirect de partener al statului în dezvoltarea generală a economiei naţionale, dar şi rolul de partener social. Or, cu cât mai buni sunt indicatorii pe care-i înregistrăm, cu atât cresc şi impozitele pe care le achităm, ajutând astfel statul să aibă mai multe posibilităţi în administrarea treburilor publice.
Ce reprezintă la moment reţeaua de magazine „Bomba”?
M.B.: Dispunem de o reţea de 32 magazine proprii. Acestea sunt amplasate în săli spaţioase, dotate cu echipamente moderne de vânzare cu amănuntul, în care sunt expuse produsele partenerilor noştri.
De asemenea, în 2025 am continuat să dezvoltăm serviciile ce ţin de vânzările online. La moment, prin intermediul acestora, pot fi procurate peste 100 000 de produse din 9 cele mai solicitate categorii de produse – electrocasnice, îmbrăcăminte şi încălţăminte sportivă, produse pentru sport, produse pentru copii, cosmetică şi parfumerie etc.
Vorbind despre ce reprezintă la moment „Bomba”, nu pot să nu remarc minunata echipă pe care am reuşit să o consolidăm. E vorba despre circa 1300 de angajaţi în profesionalismul cărora se investeşte permanent, pentru că ei sunt faţa companiei, cei care ne creează imaginea în ochii clienţilor. În general, investiţia în profesionalismul angajaţilor noi o considerăm una de bază.
Cum au evoluat preferinţele clienţilor în 2025? S-au manifestat careva tendinţe?
M.B.: Eu aş zice că mai degrabă s-au aprofundat unele tendinţe care s-au prefigurat în anii precedenţi. Şi în 2025 s-a observat o migrare a preferinţelor clienţilor de la electrocasnice mai ieftine spre mai scumpe, dar mai sigure, mai confortabile, cu o durată de exploatare mai mare, conform garanţiilor oferite. Clienţii încep tot mai mult să perceapă investiţia în electrocasnice ca pe ceva de durată, nu ca pe ceva practic de unică folosinţă. Iar aceasta a atras după sine şi altă tendinţă – consultaţii mai aprofundate cu specialiştii noştri. Dacă anterior, clienţii atrăgeau mai puţină atenţie discuţiilor cu consultanţii noştri, acum se documentează mai temeinic. Ceea ce este o dovadă că ei tratează cu mai multă seriozitate investiţia pe care o fac în electrocasnice.
Şi încă o tendinţă importantă este că se optează tot mai mult pentru echipamente şi utilaje ce pun accentul pe eficienţa energetică. Apropo, acesta e un trend la nivel internaţional şi consumatorii din Republica Moldova s-au încadrat perfect. Astăzi, lumea este deschisă şi oamenii pot urmări fie pe viu, fie la distanţă cum evoluează preferinţele consumatorilor din întreaga lume. Iar aceasta-şi spune cuvântul şi la stabilirea preferinţelor în Republica Moldova.
Ce factori credeţi că influenţează creşterea indicatorilor pe segmentul Dvs. de piaţă?
M.B.: În primul rând, popularitatea de care se bucură aparatele electrocasnice în Republica Moldova. Potrivit unor estimări, astăzi rata de penetrare a aparatelor electrocasnice în gospodării depăşeşte 97%. Aceasta înseamnă că ele au devenit parte indispensabilă a vieţii oamenilor, ceea ce presupune şi faptul că periodic oamenii schimbă electrocasnicile, făcând noi investiţii în acest sens. Iar aceasta determină creşterea despre care aţi întrebat.
În al doilea rând, segmentul nostru de piaţă este în strânsă legătură cu piaţa construcţiilor. Cu cât mai mult se construieşte, cu atât creşte cererea de electrocasnice. Omul vrea nu doar să aibă acoperiş de-asupra capului, ci şi un nivel anume de confort, pe care i-l oferă inclusiv electrocasnicile. Iar piaţa construcţiilor este deja al doilea an pe un trend de creştere evident. Dacă anul trecut volumul lucrărilor de construcţii a crescut cu 4,8%, atunci în prima jumătate a anului curent creşterea a fost de 35,1%. Este adevărat că situaţia de pe piaţa imobiliară nu e chiar bună, aceasta înregistrând descreşteri semnificative în 2025, dar eu cred că lucrurile se vor schimba în bine, pentru că cererea continuă să fie mai mare decât oferta cu circa 30%.
Nu pot să nu vă întreb în context ce factori frânează dezvoltarea segmentului de piaţă pe care activaţi?
M.B.: Eu menţionam ceva mai devreme că puterea de cumpărare în Republica Moldova este la un nivel destul de redus. Şi aceasta se datorează inclusiv exodului populaţiei, înrăutăţirii indicatorilor demografici. Statistica oficială arată că în ultimii ani numărul persoanelor cu viză de reşedinţă obişnuită în Republica Moldova s-a redus cu circa 240 000 de cetăţeni. Aceasta se expune inclusiv şi asupra consumului, fiind afectate practic majoritatea domeniilor economice. Ca să nu mai vorbim despre faptul că exodul masiv al populaţiei afectează şi piaţa muncii. Forţa de muncă devine tot mai scumpă, iar aceasta se expune ulterior şi asupra preţurilor mărfurilor şi produselor.
Un alt factor relevant în acest context este logistica regională, care s-a schimbat mult de la începerea războiului din Ucraina. Au fost afectate atât relaţiile cu unii producători, parteneri, cât şi reţelele regionale de aprovizionare. Aceasta a exercitat o presiune anume (şi exercită şi acum) asupra segmentului nostru de piaţă (şi cred că nu numai asupra noastră), iar consecinţele se resimt inclusiv şi atunci când vorbim de indicatori de performanţă, de dezvoltare, în general.
Cum credeţi că va fi anul 2026 pentru piaţa pe care activaţi, în general, şi pentru compania Dvs., în particular?
M.B.: Trebuie să fim realişti şi să înţelegem că lucrurile nu se vor schimba cu mult în bine, iar problemele menţionate de mine mai sus, care afectează dezvoltarea segmentului nostru de piaţă, nu vor dispărea peste noapte. În continuare va rămânea problema legată de logistica regională (chiar dacă războiul din ţara vecină se va încheia în lunile următoare, lucrurile nu vor reveni automat la situaţia care era până la război); în continuare va rămânea problema legată de scăderea puterii de cumpărare şi insuficienţa forţei de muncă; în continuare ne vom confrunta cu provocări de ordin intern, care afectează dezvoltarea economiei naţionale în general etc. Totodată, indiferent de această situaţie, este loc şi de pronosticuri optimiste şi eu cred că, chiar dacă ritmul de dezvoltare al pieţei pe care activăm noi nu va fi unul mare, tendinţa de creştere se va păstra.
Cât priveşte compania noastră, noi avem o strategie de dezvoltare clară, pe care o implementăm consecvent. Şi eu cred că rezultatele vor fi pe măsură şi în 2026.



















