Interviu al www.oficial.md cu Igor Roşca, Directorul companiei de producere a mezelurilor Rogob
O: Dle Director, pentru Dvs., personal, ce înseamnă să faci business?
I.R.: Eu sunt adeptul ideii că numai un business făcut cu multă pasiune, cu dăruire de sine, din plăcere poate genera rezultate frumoase. De aceea, pentru mine business-urile pe care le am sunt parte a sufletului meu. Pun multă pasiune în tot ceea ce fac şi sunt mândru că reuşesc să îmbin utilul cu plăcutul.
O: De unde vine această abordare a Dvs.? Nu prea am întâlnit-o la alţi oameni de afaceri?
I.R.: Probabil, şi-a spus cuvântul educaţia de care am beneficiat, mediul în care m-am format ca personalitate. Vreau să amintesc şi cu această ocazie că „Rogob” este o afacere de familie – părinţii mei au dat startul acestui business, muncind enorm de mult pentru a-l aduce la nivelul la care era când am preluat eu administrarea companiei. „Rogob” este rodul muncii noastre comune – a părinţilor şi a mea. Ne-am crescut propria afacere cu multă dragoste şi eu le sunt recunoscător părinţilor mei pentru că mi-au oferit şansa nu doar să fiu martor al muncii enorme ce se depunea ani de zile, ci şi să mă implic, să contribui. Astfel, am ajuns să iubesc afacerea părinţilor mei, să o simt ca parte a sufletului meu şi să muncesc cu aceeaşi dăruire cum au muncit şi ei la timpul lor.
O: Aţi putea deschide parantezele şi să ne spuneţi ce reprezintă la moment „Rogob”?
I.R.: „Rogob” este cea mai mare și modernă companie din Republica Moldova producătoare de salam și delicatese din carne. Compania are un spaţiu de producţie de 5000 m2 şi o capacitate de producție ce depășește 50 tone de produs finit timp de 24h. În prezent, compania are 27 magazine proprii şi e prezentă cu produsele sale în alte circa 5000 unităţi comerciale.
În ultimii ani SRL „Rogob” a urmat continuu un curs de dezvoltare ascendent la toate capitolele. Astfel, din 2015 până în 2019 investiţiile totale efectuate de „Rogob” au ajuns la peste 415 mil. lei (peste 20 mil. euro). De asemenea, cifra de afaceri a companiei a evoluat constant de la 357 mil. lei în 2015 până la 566 mil. lei în 2019. În total, în ultimii cinci ani cifra de afaceri a ajuns să constituie 2,3 miliarde lei sau aproape 115 mil. euro.
Indicatori în creştere compania a înregistrat şi la capitolul locuri de muncă – dacă în 2015 numărul angajaţilor era de 488, atunci în 2019 a ajuns la 653. Numai în ultimul an au fost create 88 noi locuri de muncă. Şi fondul de salarizare a evoluat constant – de la circa 11 mil. lei în 2015 până la circa 45 mil. lei în 2019. În total, în ultimii cinci ani compania a achitat salarii de peste 138 mil. lei. Pe lângă salarii, „Rogob” a achitat contribuţii sociale şi medicale pentru angajaţii săi în sumă totală de circa 35 mil. lei. În ultimii cinci ani, respectivele contribuţii au crescut de la circa 3 mil. lei în 2015 până la aproape 10 mil. lei în 2019.
Dacă vorbim de impozitele şi taxele achitate de „Rogob” în ultimii cinci ani, valoarea acestora se ridică la 319 mil. lei sau peste 15 mil. euro. Volumul acestor plăţi în 2015 era de peste 29 mil. lei, iar în 2019 a ajuns la peste 84 mil. lei.
Toate aceste date vorbesc că „Rogob” se dezvoltă stabil, impunându-se tot mai mult prin calitatea produselor sale şi abordările moderne. Nu în zădar, în prezent „Rogob” a ajuns să deţină estimativ circa 27% din piaţa pe care activează.
Companii ca „Rogob” în Moldova sunt puţine. De fapt, ele şi formează în mare parte ceea ce se numeşte sectorul real al economiei.
O: Se pare că Dvs. sunteţi decis nu doar să păstraţi şi să dezvoltaţi ceea ce aţi moştenit, ci şi să vă extindeţi…
I.R.: Înţeleg aluzia Dvs. Probabil vă referiţi la noile afaceri – „Unic” şi „Gemeni”. Da, este adevărat, exemplul pe care mi l-au oferit părinţii mei tot timpul mi-a dat poate cea mai bună lecţie de viaţă – am înţeles că poţi reuşi numai prin muncă, iar dacă vrei să te dezvolţi continuu, trebuie în permanenţă să-ţi stabileşti noi scopuri şi să tinzi spre realizarea lor.
Iniţial, m-am concentrat pe dezvoltarea continuă a „Rogob” şi, riscând să fiu acuzat de lipsă de modestie, voi menţiona că am reuşit nu doar să diversific gama de produse, ci şi să extind atât propria reţea de magazine, cât şi prezenţa în alte unităţi comerciale. Odată atins obiectivul stabilit (care, apropo, nu e unul final, ci, mai degrabă, intermediar, or dezvoltarea e un proces continuu pentru „Rogob”), am decis să valorific alte oportunităţi apărute – iniţial „Unic”, apoi „Gemeni”. Nu cred că în istoria Republicii Moldova ca stat independent s-au făcut multe investiţii de acest gen. Eu mi-am asumat toate riscurile aferente investiţiei, înţelegând că e vorba nu doar de business, ci şi de oameni, de două branduri de referinţă pentru economia Republicii Moldova. Voi munci şi în continuare, dezvoltând aceste noi afaceri şi aducându-le la un nou nivel.
O: Dle Roşca, totuşi, nu vă înţeleg: „Rogob” vă oferea posibilitatea să vă trăiţi viaţa aşa cum mulţi pot doar visa. De ce a trebuit să vă luaţi pe cap griji suplimentare?
I.R.: Da, este adevărat că, datorită „Rogob”, aş putea să-mi trăiesc viaţa aşa cum îmi place fără a-mi lua griji suplimentare pe cap. Dar eu nu sunt genul de om care să caute doar viaţă frumoasă. Din contra, nu m-aş simţi deloc bine dacă mi-aş petrece restul vieţii pe plaje exotice sau în cele mai frumoase locuri de pe glob, ştiind că am şi capacităţile necesare, şi posibilităţi pentru a contribui la dezvoltarea economiei ţării mele, la crearea de noi locuri de muncă, la prosperarea ţării, în general. Nu ştiu cum pentru alţii, dar pentru mine patriotism înseamnă inclusiv să-ţi pui în slujba ţării tale capacităţile pe care le ai. Dacă toţi oamenii cu capacităţi şi posibilităţi s-ar implica mult mai mult decât o fac în prezent, Moldova poate fi transformată exact ca în renumita baladă – într-o gură de rai.
O: Cum, în opinia Dvs., ar trebui să arate o relaţie perfectă dintre business şi stat?
I.R.: Sunt ferm convins că statul şi business-ul trebuie să aibă un fel de parteneriat strategic, bazat pe interes reciproc. Cei care reprezintă statul trebuie tot timpul să pornească de la premisa cu, cât mai dezvoltat va fi mediul de afaceri, cu atât mai prosperă va fi economia naţională, iar aceasta în final va însemna şi o capacitate mai mare a statului de a face faţă necesităţilor sociale. Cu cât mai dezvoltat e business-ul, cu atât mai multe impozite se achită, astfel şi statul obţine posibilităţi mult mai multe de a oferi salarii mai mari bugetarilor, de a majora pensiile şi alocaţiile sociale, de a investi în proiecte de infrastructură. Nicăieri în lume nu veţi găsi un stat dezvoltat fără o economie puternică. De aceea, ferma mea convingere este că statul şi mediul de afaceri sunt condamnaţi (dacă-mi permiteţi să folosesc acest termen) să aibă o bună relaţie, bazată pe respect şi pe interes reciproc, ca în final de rezultatele acestui parteneriat să beneficieze cetăţenii.
O: Ce loc în filozofia Dvs. de business ocupă angajatul?
I.R.: Unul de bază – fără oameni competenţi, profesionişti, dedicaţi şi cărora să le placă ceea ce fac, nici un business nu poate fi de succes. Angajaţii trebuie stimulaţi nu doar prin salarii, ci şi prin oportunităţi de creştere permanentă. Ei trebuie să-şi perceapă activitatea inclusiv ca pe o posibilitate de a-şi creşte nivelul de profesionalism. Cu cât mai profesionist devine un angajat, cu atât mai multe oportunităţi se deschid în faţa sa. Avem o mulţime de cazuri când manageri de succes au pornit de la cel mai de jos nivel, dar au ajuns pe culmi anume datorită faptului că li s-au oferit la timp oportunităţi de creştere profesională şi ei nu le-au ratat. Nu ştiu cum e în alte companii, dar noi punem un accent deosebit nu doar pe crearea unor condiţii de muncă bune angajaţilor noştri, ci şi pe investiţiile permanente în profesionalismul lor.
O: Aveţi abordări şi idei interesante şi, cu siguranţă, ele ar trebui implementate şi la nivel de stat. Părerea mea este că un om cu rezultatele şi capacităţile Dvs. s-ar descurca şi în funcţia de ministru al Economiei, şi chiar în funcţia de Prim-ministru. Nu vă bat astfel de gânduri?
I.R.: Nu, pentru că eu consider că fiecare trebuie să contribuie la dezvoltarea ţării din postura care-i permite cel mai bine să-şi pună în aplicare capacităţile. Eu sunt la locul meu şi voi continua să dezvolt afacerile pe care le am, contribuind astfel la dezvoltarea economiei ţării şi la sporirea capacităţilor statului de a interveni în soluţionarea problemelor de ordin social. Dacă vrei să-ţi ajuţi ţara, nu e numaidecât să faci politică – trebuie doar să faci ceea la ce te pricepi cel mai bine şi să fii corect.