În cadrul unui interviu pentru CURENTUL, directorul Î. S. „Calea Ferată a Moldovei” (CFM), Adrian Onceanu, a vorbit despre testarea noilor locomotive, ce achiziții mai trebuie făcute pentru a acoperi necesitățile CFM, modernizarea CFM; dar și planurile pe termen scurt și mediu.
CURENTUL: Dle Director, din câte știm, ați început deja testarea noilor locomotive achiziționate în această vară. Cum se prezintă acestea?
Adrian Onceanu: În luna iulie anul curent au sosit 12 locomotive seria ТЭ33АС în valoarea totală de 45 milioane de euro, care au fost construite la întreprinderea de construcție a locomotivelor din Republica Kazahstan, conform licenței Companiei americane General Electric Transportation – Compania câștigătoare a tenderului internațional.
Acest lucru a devenit posibil grație sprijinului acordat de Guvernul Republicii Moldova pentru atragerea investițiilor de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții, precum și colaborarea cu acestea.
În procesul testării noile locomotive ТЭ22АС au demonstrat capacități bune de tracțiune și de viteză, iar calculele efectuate dau dovadă de posibilități de economisiri a resurselor energetice – motorină și uleiuri de peste 10%, ce va constitui zeci de milioane de lei pe an. Pe lângă acestea se va îmbunătăți semnificativ calitatea deservirii clienților datorită reducerii termenelor de livrare a mărfurilor.
C: Sunt suficiente cele 12 locomotive noi pentru a acoperi necesitățile CFM sau mai e nevoie de achiziții de acest tip?
A.O.: Noi am știut de la bun început că 12 locomotive vor acoperi necesitățile CFM în material rulant de tracțiune doar la 50%. La momentul actual tracțiunea trenurilor de mărfuri, iar ulterior și a celor de călători, se va efectua și cu exploatarea parcului de locomotive din perioada sovietică care enumeră 10-15 unități. Consider, că buna organizare a circulației trenurilor și economisirea cheltuielilor de exploatare pentru tracțiunea trenurilor ne va permite pe viitor să achiziționăm până la 10 locomotive mai moderne. Ca rezultat, vom reînnoi treptat întregul parc de locomotive pentru tracțiunea trenurilor de mărfuri.
C: Fără suportul partenerilor de dezvoltare, ar fi fost imposibilă achiziționarea de noi locomotive. În general, cum calificați relațiile cu partenerii de dezvoltare?
A.O.: E de menționat, că pe parcursul întregii perioade, începând cu apariția ideii de renovare a parcului de locomotive și până la achiziționarea a 12 locomotive, investitorii – BERD, BEI și Uniunea Europeană ne-au acordat un suport permanent și ajutorul necesar la elaborarea proiectului, selectarea consultantului și alegerea producătorilor, care au participat la licitație.
C: Ce planuri are CFM pe termen scurt și mediu?
A.O.: Actualmente, cu suportul Băncii Europene de Reconstrucție și Dezvoltare și a Băncii Europene de Investiții se lucrează intensiv în vederea demarării lucrărilor conform proiectului de reconstrucție a infrastructurii feroviare pe sectorul de cale ferată Bender-Etulia-Cahul-Giurgiulești, valoarea cărora conform estimărilor preventive poate constitui circa 100 milioane de euro.
Pe lângă acestea, conducerea CFM a intervenit către Guvernul RM în vederea continuării procesului de modernizare a căii ferate și achiziționării a 64 vagoane de călători și 1 000 vagoane de marfă, precum și a finalizării lucrărilor de construcție a liniei de cale ferată Cahul-Giurgiulești – declarate ca obiect de utilitate publică de interes național, care asigură logistica zonei libere – Portul Giurgiulești.
Suma totală a investițiilor necesare constituie aproximativ 2,5 de miliarde de lei.
C: Una din prevederile programului electoral al Președintelui Igor Dodon ține de modernizarea complexă a căii ferate a Moldovei. E realizabil acest obiectiv?
A.O.: E necesar a menționa, că în decursul întregului mandat Președintele țării noaste a manifestat un interes permanent pentru activitatea căii ferate, necesitățile întreprinderii și a acordat ajutor la soluționarea problemelor apărute în condițiile economice complicate care persistă în țară. Mai multe probleme complicate, apărute la CFM, au fost discutate cu președintele țării după ce se lucra asupra soluționării acestora.
În luna iunie 2020, cu titlu de acordare a unui ajutor ÎS „Calea Ferată din Moldova”, prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.402 din 17.06.2020, s-a decis alocarea mijloacelor financiare din împrumutul primit pentru majorarea capitalului statutar al întreprinderii de stat în sumă de 561 mil. lei, care este echivalentul a 22,16 milioane de euro, adică o jumătate din costul locomotivelor noi.
C: Tot Președintele Dodon declara anterior că CFM va rămâne în proprietatea statului pentru că e întreprindere strategică. Ce părere aveți la acest capitol?
A.O.: Susținem poziția Președintelui, care a subliniat în repetate rânduri că CFM trebuie să rămână în proprietatea statului.
Suntem de acord, că unele servicii pot fi transmise în gestiune privată, dar mai întâi, e necesar a efectua un studiu profund a acestor probleme de către specialiștii din cadrul ministerelor economiei și finanțelor, a Agenției Proprietății Publice și a altor organe de stat cu implicarea specialiștilor feroviari, pentru a identifica ce anume poate fi selectat din lista serviciilor prestate de CFM și care ar putea fi consecințele pentru economia țării. Și numai după aceea, această problemă va urma să fie pusă în discuție publică.
C: Care sunt cele mai importante realizări ale Dvs. în fruntea CFM?
A.O.: Trebuie de înțeles, că într-o ramură atât de complicată ca transportul feroviar – care nu are analog în țara noastră – în perioada scurtă de activitate în funcția de Director general este dificil de identificat careva realizări concrete.
Cu toate acestea, pot constata că, în perioada de nenorocire care s-a abătut asupra țării noastre, la fel ca și asupra lumii întregi, din cauza pandemiei COVID-19, care a dus la o situație economică dificilă, am reușit, în calitate de conducător al întreprinderii, să asigur fără compromitere:
– implementarea contractelor de investiții pentru achiziționarea noilor locomotive și continuarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare;
– achitarea restanțelor salariale;
– achitarea datoriilor acumulate de CFM față de agenții economici.
C: Cum ați vrea să arate CFM la finalul mandatului Dvs.?
A.O.: Înțeleg foarte bine, că va veni momentul când va fi necesar să transmit pârghiile de conducere a întreprinderii către o altă persoană.
Plecând, mi-ași dori să văd calea ferată renovată și modernizată: cu reconstrucția finalizată a infrastructurii sectorului Bender-Etulia-Cahul-Giurgiulești, cu sistemele de alimentare cu energie electrică modernizate, cu instalațiile de semnalizare, centralizare și blocare modernizate, cu construcția finalizată a tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiulești și, bineînțeles, asigurând angajații din transportul feroviar cu salarii decente.