Institutul Național pentru Educație și Leadership (INEL) își începe activitatea. Evenimentul de lansare a noii structuri a avut loc duminică, 25 februarie, cu participarea a sute de cadre didactice din țară. INEL își propune să formeze 1.000 de mentori, să dezvolte programe de mentorat și parteneriate pentru practica pedagogică, dar și să promoveze profesia de pedagog în rândul tinerilor.
Prezentă la evenimentul de lansare, Președinta Republicii Moldova Maia Sandu a vorbit despre importanța consolidării capacităților profesionale ale cadrelor didactice în contextul aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
„Este foarte important ca elevii să cunoască matematică, istorie, limbă română, dar în responsabilitatea noastră este să ne asigurăm că orice copil, indiferent câtă matematică știe, să aleagă să fie empatic, responsabil, să respecte drepturile celorlalți și să știe să-și apere propriile drepturi. Așa încât să trăim și să protejăm o societate în care oricine își poate exprima punctul de vedere liber, își poate afirma potențialul și își poate alege propriul drum în viață. Așa cum vedem în țările europene. Mizez pe INEL să pregătească profesorii și cadrele didactice cât mai bine ca aceștia să devină mentorii și formatorii schimbărilor sociale de mâine. Mizez pe contribuția fiecăruia dintre voi la educarea unei societăți pregătite pentru viitorul european al Republicii Moldova – în pofida creșterii gradului de complexitate și incertitudine în care trăim. Și vă promit că vom fi alături în acest efort”, a punctat Maia Sandu.
„Printre responsabilitățile de bază ale instituției este gestionarea formării continue a cadrelor didactice din sistemul de învățământ, a rețelei de mentori, persoane care urmează să activeze în instituțiile de învățământ și care să ne ajute să abordăm diferite probleme existente în sistem. Vrem ca mentorii care vor fi incluși în această rețea să ajungă în fiecare școală din Republica Moldova. Avem așteptări foarte mari de la această instituție pentru că ne dorim să avem un instrument prin care să putem să promovăm bunele practici în sistemul nostru educațional, să avem o rețea de oameni pasionați de educație, rețea de oameni progresiști, care să-și dorească să facă o schimbare și să îi susțină pe ceilalți”, a subliniat Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.
„Investițiile în formarea, dezvoltarea și liderismul profesorilor înseamnă mult mai mult decât instrumentele și competențele necesare pentru ca aceștia să exceleze în profesia lor. Înseamnă o contribuție la dezvoltarea tuturor oamenilor, la valorificarea potențialului deplin al fiecăruia. În continuare, datorită sprijinului financiar al Uniunii Europene și în cooperare cu colegii noștri de la UNICEF, PNUD va susține INEL la elaborarea programelor de formare profesională”, a accentuat Reprezentanta rezidentă adjunctă PNUD, Andrea Cuzyova.
„Profesia de cadru didactic trece printr-o transformare profundă, determinată de progresul tehnologic, schimbările demografice și așteptările societății. Nu se mai așteaptă ca profesorii să fie transmițători de cunoștințe și informații – care sunt acum ușor accesibile tuturor – rolul lor este acum de a fi ghizi sau mentori, care îi provoacă pe elevi să gândească critic, să distingă ceea ce este real de ceea ce este fals, să proceseze argumente și să-și formeze propriile opinii, să afle faptele și să vină cu propriile soluții”, a spus Maha Damaj, Reprezentantă de Țară, UNICEF în Moldova.
,,Cadrele didactice, cadrele manageriale sunt creatori de cunoștințe, tot ei sunt facilitatorii învățării, dar și arhitecții mediului de învățare. Cadrele didactice și cadrele manageriale mai sunt agenții schimbării, dar, nu în ultimul rând, ei trebuie să fie formatori de caractere. Pentru că dacă nu vom avea caractere, nu vom putea realiza toate acele obiective și nu vom putea să ajungem la acele valori pe care ni le dorim – dedicația față de elev, față de profesie și, nu în ultimul rând, față de comunitate”, a menționat Liliana Nicolaescu-Onofrei, președinta comisiei parlamentare Cultură, Educație, Cercetare, Tineret, Sport și Mass-media.
În cadrul evenimentului de lansare INEL, au fost organizate mai multe ateliere de lucru cu genericul „Mentoratul – oportunitate de dezvoltare personală și profesională”. Totodată, participanții au avut ocazia să cunoască experiența celor două invitate speciale din România, Doina-Cecilia Fleanță și Ada Bena, consultante internaționale în mentorat, formatoare de mentori și e-moderatoare.
În cadrul INEL vor activa 17 angajați care vor ghida tinerii specialiști, stagiarii, dar și pedagogii cu mai mulți ani experiență în îmbunătățirea abilităților profesionale și în promovarea învățării pe tot parcursul vieții. Institutul Național pentru Educație și Leadership va fi responsabil de realizarea cercetărilor în domeniul formării cadrelor didactice, de elaborarea materialelor metodologice și a ghidurilor, precum și de inițierea unor proiecte și colaborări naționale în domeniul pe care îl gestionează. De asemenea, angajații instituției vor desfășura activități de promovare în societate a profesiei de pedagog, dar și vor încuraja tinerii să urmeze o carieră în educație.