Asigurarea accesului la educație de calitate pentru toți copiii, soluționarea problemei deficitului de cadre didactice, creșterea rezultatelor școlare au fost printre subiectele abordate de ministrul Educației și Cercetării Dan Perciun la întâlnirea cu primarii, directorii de școli și grădinițe din raionul Anenii Noi.
Dan Perciun a declarat că asigurarea accesului la educație de calitate este o prioritate dictată de rezultatele Republicii Moldova la testarea internațională PISA. Aceasta a arătat că circa 50 la sută dintre elevii de 15 ani nu ating nivelul de competență la lectură, matematică și științe. Situația este critică în școlile cu un număr mic de elevi acolo unde rata de analfabetism funcțional este mai mare decât media pe țară.
Soluția propusă de MEC pentru această problemă este „Rețeaua Școlilor Model”, care va include 35 de școli, care vor oferi posibilitate copiilor, inclusiv și celor din mediul rural, să acceseze studii de calitate. Instituțiile incluse în rețea vor fi renovate și modernizate, acestea vor dispune de autobuze pentru transportarea elevilor. Vor exista și subvenții pentru familiile care vor decide să-și transfere copiii din instituțiile mai mici de 50 de elevi.
Ministrul a mai menționat că investiții se vor face și în alte instituții educaționale din țară, urmând să fie implementate proiecte de îmbunătățire a accesului la apă și sanitație, digitalizare, renovare și dotare.
Referitor la rezolvarea deficitului de cadre didactice, Dan Perciun a vorbit despre măsurile de susținere a absolvenților de facultăți care vor să urmeze o carieră didactică, dar și a specialiștilor care sunt deja încadrați în sistem. Printre acestea se numără dublarea burselor la pedagogie, majorarea indemnizației pentru tinerii specialiști până la 200.000 de lei, îmbunătățirea condițiilor de studii a șase colegii pedagogice și renovarea a două cămine studențești etc. De asemenea, în seria de măsuri se înscrie și creșterea salarială a cadrelor didactice cu 15%, debirocratizarea sistemului educațional, crearea condițiilor pentru formarea continuă etc.
Discuțiile s-au axat și pe proiectul noului concept al curriculumului școlar care urmează a fi implementat din 2027. În context, Dan Perciun a încurajat participanții la ședință să analizeze documentul și, după caz, să înainteze propuneri.
Printre întrebările adresate de către directorii de școli prezenți la întâlnire au fost majorarea numărului de cadre didactice, asigurarea transportului școlar, alimentația elevilor claselor a V-IX.