Asociația Patronală a Profesioniștilor din Transporturi „Transportatorul” comunică faptul că susține protestul declarat de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și se alătură la acesta prin oprirea deservirii rutelor regulate pentru perioada 7-9 februarie 2022, transmite PROVINCIAL.
Asociația menționează că, acest protest are loc pe motiv că nu este posibilă activitatea transportului de persoane în condițiile de astăzi, iar efectele negative ale creșterii costurilor directe aferente desfășurării activității (creșterii prețurilor la carburanți, creșterea taxelor și impozitelor, creșterea prețurilor la asigurare, creșterea costurilor de deservire tehnică și reparație, etc.) sunt atenuate de refuzul autorității centrale de specialitate de a colabora cu transportatorii în vederea găsirii soluțiilor de reducere a impactului acestui fenomen asupra ramurii.
„Atenționăm asupra tacticii greșite a MIDR de pasare a responsabilității pentru politicile în transport pe umerii administrațiilor publice locale în încercare de a atrage acestora în susținerea de partid. În mare parte primarii înțeleg acest șiretlic al MIDR care se va solda cu conflicte directe între primari și locuitori și resping categoric ideile provocatoare dar nerealizabile ale ministerului”, spune Asociația.
De asemenea, ei spun că, deși a avut suficient timp pentru a organiza discuții substanțiale pe temele abordate de transportatori, MIDR a refuzat orice colaborare și comunicare în fond, astfel fiind ignorate și, respectiv, pierdute posibilitățile de a depăși problemele.
„Toate acestea demonstrează încă o dată ineficiența implicării politicului în domeniile ce țin de reglementarea tarifară ale ramurilor economiei naționale. O simplă paralelă cu situația din sectorul energetic, în care exponenții guvernării consideră justificată creșterea tarifelor pentru consumatorii finali, indică asupra faptului că, lipsa unui dialog constructiv din partea MIDR pe domeniul situației din ramura transporturilor rutiere, este dictată de dorința de a evita anumite riscuri politice, generate de posibila ajustare a tarifelor la transport la costurile reale.
Ne cerem scuze de la călătorii noștri pentru incomodități survenite din cauza protestului dar atragem atenția că vina pentru această situație o poartă exclusiv Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor care refuză aprobarea măsurilor urgente de soluționare a problemelor, ținând cont de situația reală în economie”, mai spune Asociația.
Pentru a reduce impactul creșterilor prețurilor și respectiv a tarifelor MIDR are mai multe instrumente pe care nu dorește să le aplice:
Modelul românesc al accizelor
Modelul de subvenționare din agricultură
Modelul TVA (e de menționat că argumentul precum careva interdicții din partea FMI și BM sunt lipsite de sens deoarece se limitează la capacitățile de convingere ale negociatorilor)
Reducerea altor costuri esențiale
„În legătură cu cele expuse și pentru depășirea situației cerem:
Eliberarea din rezerva de stat a motorinei pentru transportatorii la rute regulate pentru a compensa creșterea prețurilor
Crearea unei Comisii sub conducerea Prim-ministrului cu implicarea ministrului Economiei și reprezentanților Comisiei economie și buget al Parlamentului, precum și reprezentanții FMI și BM ce blochează inițiativele Guvernului de susținere a mediului de afaceri, pentru elaborarea în termen de 14 zile a măsurilor urgente de soluționare a problemelor în ramură.
Reamintim că, doctrina aprobată de activitate a Guvernului este în esență liberal-democrată și nu socialist-comunistă și activitatea trebuie să fie bazată pe instrumentele economiei libere, axate pe suportul real al mediului de afaceri”, mai spune Asociația.
Cristina Parfeni