
Incluziunea școlară a copiilor cu dizabilități, a celor refugiați din Ucraina și celor din minorități etnice este subiectul de bază al unei serii de instruiri organizate pe parcursul lunilor octombrie – noiembrie, curent, pentru circa 60 de cadre didactice nouă raioane ale țării.
Scopul instruirilor este formarea de formatori în domeniul educației incluzive. Discuțiile vizează modalitățile prin care școala poate deveni un mediu mai deschis și prietenos pentru toți copiii, indiferent de nevoile lor. Agenda atelierului include activități practice, exerciții de grup și studii de caz axate pe implicarea elevilor, a cadrelor didactice și a părinților în procesul de incluziune educațională a copiilor cu dizabilități, CES, copii refugiați și din minorități etnice.
După finalizarea sesiunilor, participanții vor reveni în instituțiile de învățământ unde activează și vor deveni formatori pentru colegii lor, împărtășind cunoștințele și instrumentele dobândite. Totodată, aceștia vor fi monitorizați pe parcursul unui an pentru desfășurarea activităților cu părinții și consolidarea comunicării între părinți și școală.
,,Schimbarea atitudinii față de copiii cu dizabilități și CES este un proces lung, uneori dureros, care începe cu înțelegerea și acceptarea. Rolul nostru, al celor din sistem, este să fim aproape de părinți, să-i ascultăm și să le oferim sprijin. Asta deoarece uneori chiar și un gest mic, un cuvânt bun, poate schimba o perspectivă”, a menționat Tatiana Lungu, directoare adjunctă a Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică.
,,Datele arată că mulți părinți încă ezită să accepte copiii cu dizabilități și CES în școala generală, ceea ce este un semnal de alarmă. Prin aceste formări, ne dorim să găsim soluții reale și durabile, care să devină parte a sistemului educațional și să facă incluziunea o realitate pentru fiecare copil”, a subliniat Galina Bulat, coordonatoare Programe de Educație, UNICEF Moldova.
„Parteneriatul nu se construiește doar prin acorduri semnate, ci prin relații reale, vii, dintre copii, părinți, cadre didactice și comunitate. Când aceste parteneriate sunt autentice, copilul devine centrul și liantul care unește totul – doar așa putem vorbi despre o școală cu adevărat incluzivă”, a punctat Liliana Rotaru, președinta CCF Moldova.
Activitățile sunt organizate de CCF Moldova și UNICEF Moldova, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, în cadrul proiectului „Împuternicirea copiilor, părinților, cadrelor didactice și comunităților pentru a promova educația incluzivă în Republica Moldova”, parte a campaniei naționale „Învățăm împreună”, finanțat de Guvernul Marii Britanii prin intermediul Foreign, Commonwealth & Development Office, în perioada iulie 2025 – iunie 2026.
Primul atelier de formare a formatorilor are loc pe 23 și 24 octombrie și reunește 22 de specialiști din raioanele Soroca, Glodeni, Sângerei și municipiul Chișinău. Următoarele ateliere vor fi organizate pe 30–31 octombrie și 06-07 noiembrie și vor reuni participanți din alte cinci raioane și municipii.



















