În anul 2018, Republica Moldova a exportat produse și servicii în valoare de 2,7 miliarde USD, înregistrând o creștere de 11,8% față de anul precedent. Tendințele la nivel mondial, așteptările, dar și viitoarele acțiuni ale autorităților legate de exporturi au fost discutate la Pro Export Forum 2019. Evenimentul anual, care constituie o platformă de discuții dintre autorități, agenți economici din toate sectoarele economiei, importatori, exportatori, finanțatori experți din țară, dar și de peste hotare, a fost organizat în premieră sub umbrela „Moldova Business Week”. Pe parcursul unei zile, invitații și participanții au pus accent pe instrumentele inovative care pot fi aplicate de producătorii noștri pentru a cuceri noi piețe, pentru a-și promova mai eficient propriile produse, dar și pentru a crește volumul exporturilor.
Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții: „Ne dorim acces la piețe noi de desfacere, negociem noi acorduri de liber schimb – unul dintre ele fiind cu China, dar asta înseamnă, în primul rând, competitivitate, calitate și loc pe raft. În pofida creșterii exporturilor, constatăm că peste jumătate din exporturile de produse industriale sunt orientate spre o singură piață – România, iar mai mult de jumătate din produsele agroalimentare ajung doar pe 3 piețe: România, Italia și Marea Britanie, conform unui studiu al Expert-Grup. Această situație comportă o serie de riscuri evidente, care derivă din dependența exporturilor de cererea de pe câteva piețe din Uniunea Europeană și de aceea se impune diversificarea piețelor de desfacere și sporirea competitivității producătorilor autohtoni.”
În prezent, comerțul cu UE a depășit cifra de 4 miliarde de dolari, dintre care circa 1,6 miliarde constituie exporturi. 40% din exporturile din sectorul agroalimentar sunt furnizate de întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). În prezent, IMM-urile reprezintă 97% din totalul companiilor existente în Moldova, concentrează 50% dintre angajați și generează 49% din veniturile țării. În ultimii ani Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova (ODIMM) a implementat un șir de programe de suport, menite să ajute IMM-urile să se dezvolte, să-și construiască infrastructura necesară și să obțină mai rapid acces la resurse financiare sau să-și găsească noi parteneri de desfacere, inclusiv de pe piața internațională.
În susținerea businessului din Moldova vine și Uniunea Europeană, prin intermediul instituțiile financiare cum sunt Banca Mondială, BEI și BERD, care oferă atât granturi, cât și posibilitatea de a accesa mai ușor credite preferențiale. Acestea le permit antreprenorilor să beneficieze de rate mai bune la împrumuturile în valută națională, iar programele lansate până acum și-au demonstrat eficiența.
Vasile Plămădeală, consilier pe probleme de comerț, Delegația Uniunii Europene în Moldova: „Pe parcursul ultimilor ani Moldova a beneficiat de asistență din partea UE pentru susținerea și dezvoltarea acestui sector: începând cu programul de stimulare economică în zonele rurale, unde au fost create un șir de programe de suport, și până astăzi, când UE a oferit un grant de 4 milioane de euro pentru ODIMM, pentru dezvoltarea în continuare și menținerea programelor de asistență, cum sunt «PARE 1+1» și «Femeile în afaceri». Și în UE peste 95% din întreprinderi sunt mici și mijlocii – motorul dezvoltării economice. Credem că IMM-urile pot contribui esențial și la dezvoltarea RM. Noi vom continua să susținem eforturile RM de a-și diversifica piețele de export, iar oportunitățile oferite de Acordul de Liber Schimb satisfac pe deplin cerințele pentru extinderea acestora.”
În cadrul discuțiilor, exportatorii moldoveni au fost informați despre piețele de desfacere din alte țări, inclusiv din România, unde există suficient spațiu în lanțurile de Retail & HoReCa. Valoarea pieței de retail din țara vecină este de 20 de miliarde de euro.
Maria Hurduc, modern buyer, România: „Pe piață de retail operează 11 operatori internaționali, care împreună (3000 de magazine) au ajuns anul trecut la cifra de afaceri de circa 13 miliarde de euro. București și Transilvania sunt piețele cu cea mai mare dezvoltare a comerțului modern, fapt explicabil, deoarece în aceste regiuni avem o putere de cumpărare net superioară. În pofida zvonurilor cu privire la recesiune, datele oficiale arată că în România o gospodărie cheltuiește în medie peste 1000 de euro pe lună. Puterea de cumpărare medie pe cap de locuitor este de 5.881 euro, în creștere cu 14% față de anul trecut. Parteneriatul cu companiile de distribuție reprezintă o soluție pentru cei care vor să intre pe piața comerțului tradițional și HoReCa din România. În ceea ce privește HoReCa, este o piață mai mică, dar din ce în ce mai dinamică. Statisticile arată că anul trecut românii au cheltuit în restaurante circa 3 miliarde de euro.”
În cadrul unei sesiuni practice, moderate de expertul în afaceri Andrei Crigan, participanții la forum au aflat cum să colecteze datele statistice de care au nevoie, atunci când analizează o eventuală destinație de export. Andrei Crigan a făcut o prezentare a felului în care funcționează pagina Centrului de Comerț Internațional INTRACEN – bază de date din toate țările lumii, care oferă acces la cifre legate de profilul produselor de export – cantități, prețuri, volume, destinații și, cel mai important, oferă o analiză complexă a potențialului de export valorificat și nevalorificat pentru orice stat din lume. Drept exemplu a fost luată Republica Moldova, al cărei potențial de export nevalorificat este estimat la 1,7 miliarde dolari SUA.
Andrei Crigan, consultant, „Gateway & Partners”: „Datele oferite de INTRACEN ne arată că în topul celor mai exportate produse sunt produsele agroalimentare: semințe de floarea soarelui, fructe, băuturi, cereale, zahăr, miere etc. Dacă veți analiza profilul altor țări, veți vedea că accentul este altul – industriei agroalimentare îi revine un procent foarte mic, majoritatea produselor exportate fiind industriale: telefoane, calculatoare, diverse mașinării. De asemenea, din statistică vedem că Moldova are o expunere foarte mare pe anumite piețe de export – Rusia, România, Italia, Germania și Polonia absorb, practic, toate exporturile, deși tot INTRACEN ne arată că există foarte mult potențial de export nevalorificat în cazul Franței sau Chinei, de exemplu. Aceasta este realitatea țării noastre și trebuie să vedem ce facem cu ea.”
Pentru o mai bună promovare a ofertei de țară și pentru a crește potențialul de export, în acest an Agenția de Investiții a lansat un nou concept de promovare, pe filiera birourilor economice din cadrul misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova din străinătate. Standul „Eco Moldova” include produsele alimentare care utilizează materia primă ecologică sau sunt în conversie. Aici se regăsesc fructe și legume uscate, ceaiuri, conserve, miere, nuci, uleiuri presate la rece, vinuri, produse cosmetice, iar cei interesați de agricultura bio au posibilitatea să descopere oferta țării în detalii. Primele rezultate pozitive au fost deja înregistrate, mai multe companii importatoare anunțându-și intenția de a cunoaște oferta țării și de a efectuat vizite de afaceri în Moldova.
Și brandul de țară „Pomul Vieții”, care a integrat în oferta sa sectoarele economiei cu potențial de export și de atragere a investițiilor, și-a demonstrat eficacitatea. Brandul, care vine cu un mesaj unificat, dar și cu o identitate clară, îi ajută pe antreprenorii din Moldova să se diferențieze vizibil la expoziții și târguri internaționale Prin atractivitatea și identitatea sa, această platformă ajută la unificarea eforturilor internaționale, astfel încât țara noastră să aibă o imagine unitară și un mesaj consecvent în vederea promovării exporturilor.
Pro Export Forum s-a încheiat cu discuți G2B, în care reprezentanții instituțiilor de stat, care asigură și contribuie la valorificarea exporturilor au oferit răspunsuri tuturor partenerilor interesați să descopere oferta de țară.
Dina Roșca