În fața progresului tehnologic, profesorii din Republica Moldova sunt tot mai motivați să le ofere elevilor o instruire în pas cu schimbările ce au loc în acest domeniu. Se întâmplă și în localitățile rurale, unde pedagogii fac eforturi considerabile pentru a crește oportunitățile elevilor de a studia disciplinele digitale. Un exemplu în acest sens este Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu” din satul Giurgiulești, care, timp de un an, a reușit să fie transformat din temelii. Astăzi, cei 250 de elevi ai instituției pot studia 8 cursuri opționale, inclusiv Design Grafic, Web Development, Antreprenoriat, Inteligența emoțională în comunicare și altele.
Potrivit unui comunicat, cu dedicație și mult efort, Silvia Machidon, directoarea Liceului Teoretic „Mihail Sadoveanu” a devenit unul dintre cei 22 de profesori desemnați de „Tekwill în fiecare școală” drept cei mai inovatori din țară, demonstrând că educația în mediul rural poate excela, inclusiv atunci când este vorba despre digitalizare.
Conștientizând necesitatea unui spațiu care să le ofere elevilor posibilitatea de a studia disciplinele viitorului, directoarea a înscris liceul la concursul pentru dotarea unui „Laborator Digital”, iar, ulterior, instituția a fost selectată pentru a participa în cadrul proiectului „Școala Digitală”, beneficiind de o strategie de transformare digitală aplicabilă pentru toate disciplinele de studiu.
„Fiind o localitate rurală, aceste cursuri au deschis foarte multe oportunități pentru copiii de la țară. Dacă în localitățile urbane vorbim despre anumite centre unde copiii contra plată au posibilitatea să se implice, la țară este mai complicat acest lucru. Și aceste cursuri au fost foarte binevenite. În urma implementării proiectului, am beneficiat și de dotări substanțiale, laboratorul digital a permis crearea unui spațiu modern, pe măsura așteptărilor elevilor, un spațiu colorat, cu tehnologii, confort, un spațiu creativ. Elevii vin cu mare drag. Chiar dacă uneori nu reușim noi să ne încadrăm în program, copiii au acces nelimitat. Pot și singuri merge în acest spațiu, în laborator. Aici pot lucra, pot dezvolta ideile lor”, spune Silvia Machidon.
Astfel, elevii își completează seria de competențe digitale, studiind diferite programe și aplicând noile cunoștințe. Toate acestea se întâmplă cu ajutorul profesorilor care au urmat cursuri de specializare și care îi ghidează pe elevi să utilizeze tehnologiile în mod eficient și în siguranță. Profesoară de educație plastică, Silvia Machidon a devenit unul dintre primii profesori din liceu care a urmat cursurile de Design Grafic.
„Fiind profesor de educație plastică ar fi o tangență și cu design-ul, și cu frumosul, și cu creația. Am abordat acest aspect din punct de vedere digital. Am văzut unele lucruri altfel, am înțeles în ce constă profesia de designer grafician, mi-a plăcut și am depus tot efortul pentru a dobândi competențe și a-mi forma noi abilități, vorbesc de competențe digitale, creativitate, conexiuni, o abordare mai inovativă a lucrurilor”, spune directoarea liceului.
Dincolo de dotarea cu tehnologii noi, metodele de predare din Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu” din satul Giurgiulești au avut de asemenea parte de transformări. Astfel, una dintre strategiile de instruire implementate este „clasa inversată”. Acest stil pedagogic mută activitățile, inclusiv cele care ar fi putut fi considerate în mod tradițional „teme pentru acasă”, în sala de clasă. În cazul unei clase inversate, elevii se documentează acasă, iar la ore lucrează la diverse proiecte, sub îndrumarea profesorului.
„Utilizarea tehnologiilor chiar și în procesul de predare este un avantaj foarte mare, aplicarea tehnologiilor în procesul de evaluare, chiar și la cei mici, gimnaziu și liceu, elevul se simte mai implicat, mai responsabil. Mergem pe ceea ce-i place elevului, cumva adaptat, ca să-l aducem acolo unde se regăsesc finalitățile la diferite etape de studii: primare, gimnaziu și liceu”, spune directoarea liceului din satul Giurgiulești.
Inspirată de transformările care au avut loc în liceu, Silvia Machidon își dorește ca instituția să progreseze în continuare, fiind convinsă că viitorul educației este unul digital.
„O școală a viitorului este o școală ancorată în tehnologie, pentru că nu putem să evităm acest lucru, o școală ancorată în parteneriate, și aici vorbim despre profesor, părinte, comunitate, fiindcă până la urmă pregătim copiii pentru a se adapta necesităților comunității sau a mediului în care se află”, spune Silvia Machidon.
Datorită proiectelor dezvoltate de „Tekwill în fiecare școală” și EU4Moldova: Startup City Cahul, în regiunea de sud a țării, tot mai mulți elevi și profesori au acces la metode inovative de predare și învățare. 9 instituții au un laborator digital, iar în alte 6 școli și licee, acestea urmează să fie dotate pe parcursul acestui an școlar.
EU4Moldova: Startup City Cahul este un proiect implementat de ATIC cu asistența financiară a UE și în parteneriat cu Ambasada Suediei. Acesta sprijină, în special, dezvoltarea economică prin inovare, antreprenoriatul, ocuparea forței de muncă în întreprinderile mici și mijlocii din afara capitalei și oferă oportunități de studiu elevilor, tinerilor, fetelor și femeilor în știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM).