
Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a organizat astăzi un briefing de presă dedicat clarificării modului de utilizare corectă a termenilor protejați „eco”, „bio”, „ecologic” și „organic” în domeniul agroalimentar, în conformitate cu cadrul legal național și european în vigoare.
Briefingul a fost susținut de secretarul de stat, Vasile Șarban, care a subliniat importanța respectării stricte a legislației în procesul de etichetare și promovare a produselor ecologice și convenționale, în vederea protejării consumatorilor și asigurării unei concurențe loiale pe piață.
În cadrul evenimentului, au fost prezentate diferențele juridice și tehnice dintre termenii „eco”, „bio”, „ecologic” și „organic”, fiind accentuat faptul că utilizarea acestora este permisă exclusiv pentru produsele care dispun de certificat eliberat de un organism de certificare acreditat.
În prezent, în Republica Moldova activează nouă organisme de certificare acreditate la nivelul Uniunii Europene, recunoscute de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, lista acestora fiind disponibilă pe pagina web a ministerului. Cu aceste organisme conlucrează aproximativ 150 de operatori economici care produc produse agroalimentare ecologice.
Totodată, a fost reiterată necesitatea evitării practicilor de inducere în eroare a consumatorilor prin utilizarea neautorizată a mențiunilor „eco”, „bio”, „ecologic” sau „organic” pe etichete, materiale promoționale ori în comunicarea comercială. În acest context, s-a precizat că înregistrarea unei mărci conferă titularului dreptul exclusiv asupra acesteia, însă nu îl exonerează de răspundere în cazul nerespectării legislației în vigoare, inclusiv în domeniul produselor agroalimentare ecologice, întrucât marca poate induce în eroare consumatorii.
În perioada următoare, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, împreună cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), va identifica și analiza mărcile și profilurile întreprinderilor înregistrate care conțin în denumire termenii „eco”, „bio”, „organic” sau „ecologic”, pentru a verifica dacă acestea sunt utilizate în conformitate cu cadrul legal și pentru a interveni cu recomandări necesare privind procesul de conformare.
Ministerul va continua să organizeze campanii de informare destinate operatorilor economici și consumatorilor, contribuind astfel la sporirea încrederii în produsele autohtone.


















