La 14 martie curent, echipa Programului EU4Moldova: Regiuni cheie și reprezentanții autorităților publice locale ale municipiilor Cahul și Ungheni au participat la o vizită de studiu la Primăria municipiului Orhei.
Programul „EU4Moldova: regiuni-cheie”, lansat în noiembrie 2019, susține consolidarea coeziunii economice, teritoriale și sociale în Republica Moldova, prin facilitarea creșterii socio-economice locale incluzive și durabile și îmbunătățirea standardelor de viață ale cetățenilor din cele 2 regiuni cheie: municipiile Ungheni și Cahul și localitățile învecinate.
Programul susține cele 2 regiuni prin: eficientizarea guvernării – îmbunătățirea calității serviciilor și infrastructurii necesare; stimularea sectorului privat – sporirea investițiilor, îmbunătățirea economiei locale și crearea locurilor de muncă; încurajarea democrației participative – implicarea cetățenilor în procesele de guvernare democratică și consolidarea capacității acestora de a-și revendica drepturile.
Una din inițiativele importante a Programului ține de crearea Ghișeelor Unice, care va reprezenta punctul unic de informare, consultare și acces de depunere a cererilor de prestare a serviciilor publice administrative și de recepționare a rezultatului prestării.
Pe data de 14 martie 2023, operatorii și coordonatorii Ghișeelor Unice din mun. Cahul și Ungheni, însoțiți de echipa Programului EU4Moldova, au luat cunoștință cu practica de succes a municipiului Orhei în modul de funcționare și organizare a Centrului de Informare și Prestări Servicii – Ghișeul Unic.
Obiectivele de bază ale vizitei s-au axat pe preluarea experienței și aspectelor practice, pașii întreprinși și lecțiile învățate în procesul implementării și activității CIPS în municipiul Orhei și preluarea experienței în utilizarea sistemului de management electronic al documentelor „e-Cancelaria”.
În cadrul Primăriei Orhei, începând cu anul 2014, funcționează Centrul de Informare și Prestări Servicii (CIPS), responsabil pentru furnizarea informației cu privire la activitatea Primăriei și pentru facilitarea prestării serviciilor.
Atribuţiile de bază a CIPS constă în îmbunătăţirea procesului de prestare a serviciilor de către APL și oferirea informației persoanelor fizice și juridice. În acest sens, CIPS reprezintă un instrument de bază pentru realizarea obiectivelor acestuia, unde scopul final este prestarea serviciilor de către APL în modul calitativ, rapid, prezentând un set minim de documente.
Pentru asigurarea unei funcționalități complete a CIPS în procesul de prestare a serviciilor și administrării informației și documentelor primăriei, în anul 2018, a fost elaborat un sistem informațional integrat al primăriei „e-Cancelaria”, alcătuit din soluții tehnice și de program.
Acest sistem acoperă întregul ciclu de circuit al documentelor și a informației începând cu depunerea cererilor pentru obținerea serviciilor, prestarea serviciilor, circuitul documentelor atât în cadrul primăriei cât și comunicarea și schimb de informație cu întreprinderile municipale până la încheierea ciclului prin arhivarea documentelor.
Implementarea Centrului de Informare și Prestări Servicii în APL reprezintă un element inovator și schimbare a concepției de comunicare și colaborare între APL și cetățeni, respectiv contribuie la o transparență mai înaltă în activitatea APL, accesibilitate și eficiență în prestarea serviciilor publice, minimizarea eforturilor/ costurilor atât din partea APL cât și a beneficiarilor serviciilor.