
În Republica Moldova dimensiunea școlii este strâns legată de calitate și de rezultatele elevilor, iar examenele de la sfârșitul clasei a IX-a din acest an au confirmat încă o dată această realitate. Nota medie la examene pentru școlile cu mai puțin de 30 de elevi în gimnaziu a fost de 5,77, în timp ce în școlile mari, cu peste 600 de elevi, media a depășit 7,1. Diferența se menține la toate disciplinele de examen: matematica, istoria, limba și literatura română.
Pentru a soluționa aceste discrepanțe, se propune reorganizarea instituțiilor cu sub 35 de elevi în clasele gimnaziale – în școli primare, reorganizarea celor cu sub 30 de elevi în școli primare–grădinițe, transformarea școlilor primare-grădinițe, cu mai puțin de 10 elevi, în grădinițe. Această prevedere se conține în Proiectul de lege privind modificarea Codului Educației, document care se află în prezent în consultări publice.
Reforma ar putea viza în total aproximativ de 1328 de elevi, adică mai puțin de 0,5% din cei peste 330.000 de elevi din țară. În baza criteriilor propuse, ar urma să fie reorganizate 73 de școli, dintre care 10 să fie transformate în grădinițe, 43 – în școli primare și 17 – în școli primare-grădinițe. Numărul total de școli vizate reprezintă aproximativ 6% din numărul total de instituții publice școlare din țară.
76% dintre elevii din școlile care ar urma să fie reorganizate se vor deplasa pe distanțe mai mici de 10 km până la noua școală și doar 7%, adică 87 de elevi, vor avea de parcurs mai mult de 15 km.
Proiectul de lege privind modificarea Codului Educației include și alte măsuri importante pentru sistemul educațional, precum extinderea incluziunii copiilor cu dizabilități intelectuale severe, susținerea tinerilor specialiști din cercetare și învățământul universitar, precum și racordarea sistemului educațional la standardele europene etc.
Proiectul de lege poate fi consultat aici.
Propunerile de modificare a Codului Educației au fost prezentate de ministrul Dan Perciun pe 2 decembrie, curent, în cadrul unei conferințe de presă, precum și în discuții cu reprezentanții Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM) și cu cei ai autorităților locale din domeniul educației.



















