Ziua de 8 decembrie 1994 este punctul de plecare pentru Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) în parcursul său spre o destinație sinonimă cu buna gestiune a mijloacelor publice, cu bunăstarea și prosperitatea cetățenilor țării.
Definită drept instituție supremă de audit a țării, Curtea de Conturi s-a străduit să justifice încrederea care i se oferă, ajustându-și experiența la practicile și standardele internaționale certificate de către instituțiile supreme de audit din întreaga lume.
În ultimul an de activitate, CCRM a acordat o atenție deosebită creșterii impactului activității de audit și generării de plusvaloare pentru societate, înaintând în permanență idei, propuneri și sugestii pentru gestionarea sănătoasă și utilizarea eficientă a banilor publici. Ne pasă de impact, pentru a ne asigura că rezultatele activității noastre contribuie la îmbunătățirea gestionării fondurilor publice și la schimbarea vieții cetățenilor.
În rapoartele noastre, facem recomandări care vizează sprijinirea entităților auditate prin îmbunătățirea și consolidarea managementului instituțional și eliminarea deficiențelor. Recomandările făcute sunt de natură să contribuie la abordarea punctelor slabe sau problemelor identificate de audit, la optimizarea managementului resurselor pe baza principiilor bunei guvernări. Astfel, impactul implementării recomandărilor de audit, în perioada 2019-2020 a generat evaluarea si contabilizarea clădirilor si terenurilor statului în valoare totala de peste 200 milioane lei.
Rezumatul impactului implementării recomandărilor emise de Curtea de Conturi asupra activității entităților auditate relevă o serie de aspecte pozitive, care contribuie la creșterea calității gestiunii economico-financiare a entităților statului. De menționat că, recomandările de audit au fost luate în considerare de Guvern în procesul de elaborare a planului său de acțiune, circa 25 % din acțiuni fiind bazate pe recomandările noastre.
În cadrul auditurilor, am întreprins demersuri pentru ajustarea cadrului legal care reglementează activitatea entităților auditate și sectorului public. Am promovat cu succes o serie de ajustări ale cadrului legal care au fost aprobate la începutul anului 2021 prin Legea nr.10 din 12.02.2021 pentru modificarea unor acte normative. Modificările vor contribui la creșterea impactului auditului public extern prin completarea vidurilor legislative existente cu privire la măsurile și recomandările formulate de auditori și, în același timp, la eliminarea deficiențelor și neconcordanțelor normative pentru depășirea problemelor legate de managementul entităților auditate, creșterea impactului rapoartelor de audit și simplificarea procedurii de sesizare a organelor de urmărire penală. Aceste modificări vor genera instituirea unor mecanisme funcționale de responsabilitate managerială superioare celor existente, pentru buna guvernare, cu efecte reale asupra utilizării resurselor financiare publice și a administrării patrimoniului public.
Pentru a răspunde așteptărilor Parlamentului și altor părților interesate, tindem să identificăm cele mai sensibile probleme pentru societate. În acest scop, în anul curent am avut o abordare inovatoare, am identificat câteva aspecte centrale pe care le-am abordat în cadrul auditurilor. Tematicile sensibile au reprezentat repere pentru Raportul anual 2020. Astfel, am prezentat publicului evaluarea noastră privind achizițiile publice, starea patrimoniului în interiorul și în afara Republicii Moldova, managementul crizei pandemice, inclusiv o analiză calitativă și cantitativă a impactului activității de audit și a gradului de conformare a entităților auditate la recomandările noastre.
Misiunea pe care o are Curtea de Conturi țintește în mod constant evaluarea legalității, regularității, conformității, economicității, eficienței, eficacității gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public. Iar măsura în care Curtea de Conturi își onorează angajamentele este determinată de buna respectare şi aplicare a principiilor care stau la temelia activității – independența instituției, legalitatea, obiectivitatea, profesionalismul, responsabilitatea şi transparența.
Alături de caracterul festiv al Zilei Curții de Conturi, trebuie să recunoaștem că, aceeași zi este și un bun prilej pentru a ne reciti agenda de lucru pentru perioada care urmează. Cu atât mai mult, cu cât activitatea Curții de Conturi a fost și rămâne să fie răspunsul concret al instituției la demersul cetățeanului pentru o viață mai bună.