Curtea de Conturi a Republicii Moldova, a examinat la data de 15 iunie curent, în cadrul ședinței online, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Justiției încheiate la 31 decembrie 2020, informează PROVINCIAL, cu referire la un comunicat de presă.
Scopul auditului public extern a constat în oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Justiției încheiate la 31 decembrie 2020 nu conțin, în ansamblul lor, denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii.
Probele de audit au fost obținute în cadrul Ministerului Justiției și instituțiilor din subordine, precum: Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP), Instituțiile penitenciare subordonate ANP, Inspectoratul Național de Probațiune, Centrul Național de Expertize Judiciare, etc.
Totodată, în cadrul misiunii de audit au fost examinate aspectele privind evidența și gestionarea patrimoniului public al Republicii Moldova aflat peste hotarele țării, transmis în administrarea Ministerului Justiției și gestiunea Întreprinderii de Stat ,,Brănești”.
La baza opiniei de audit au stat un șir de observații, precum:
- Neaplicarea regulilor generale de evaluare și înregistrare în cazul a 43 de terenuri cu suprafața totală de 85,6 ha de către Administrația Națională a Penitenciarelor și unele instituții din subordine, precum și de către Inspectoratul Național de Probațiune, ce a condiționat denaturarea semnificativă a soldului subclasei „Active neproductive” din rapoartele financiare consolidate, acesta fiind subevaluat cu suma de 152,7 mil. lei;
- Neaplicarea regulilor de capitalizare a valorii lucrărilor de reparație capitală a determinat neincluderea regulamentară a valorii unor lucrări de 37,6 mil. lei în costul clădirilor reconstruite sau reparate de către 12 instituții penitenciare, acest fapt generând denaturarea semnificativă a valorii de bilanț a mijloacelor fixe cu suma menționată.
De asemenea, auditul a constatat alte iregularități, care nu au influențat opinia de audit.
Creanțele Administrației Naționale a Penitenciarelor față de întreprinderile de stat fondate în cadrul sistemului penitenciar la 31.12.2020 au însumat 8,8 mil. lei, formate în perioada 2013-2019 ca urmare a prestării muncii de condamnați în baza contractelor încheiate cu unele instituții penitenciare. Creanțele includ și sumele aferente contribuțiilor de asigurări sociale de stat și primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală de 1,5 mil. lei, cu termenul de achitare expirat. Nefuncționalitatea sistemului de recuperare a creanțelor în cadrul instituțiilor penitenciare poate genera o potențială nerecuperare a acestora, care ar putea fi achitate ulterior din mijloace bugetare, datorită faptului că unele întreprinderi de stat nu mai activează.
Potrivit Legii cu privire la prevenirea și combaterea terorismului, Administrația Națională a Penitenciarelor din subordinea Ministerului Justiției este autoritatea cu atribuții în domeniul prevenirii și combaterii terorismului, care acordă suportul necesar pentru curmarea activităţii teroriste, punând, în caz de necesitate, la dispoziţia autorităţilor competente subdiviziunea cu destinaţie specială aflată în subordinea sa. Prin ordinul conducerii Administrației Naționale a Penitenciarelor a fost aprobat Regulamentul cu privire la modul de stabilire a indemnizației lunare pentru activități de combatere a terorismului funcționarilor publici cu statut special din cadrul Detașamentului cu destinație specială ,,Pantera”. În anul 2020, funcționarii publici cu statut special și directorul instituției au beneficiat de indemnizații lunare pentru activități speciale de combatere a terorismului în mărime de până la 6500 lei, care au însumat în total 7,8 mil. lei. Auditul denotă că, indicatorii stabiliți în Regulamentul menționat nu corespund întocmai criteriului legal, care prevede acordarea suportului necesar exclusiv pentru curmarea activităţii teroriste, prin punerea, în caz de necesitate, la dispoziţia autorităţilor competente a Detașamentului cu destinație specială ,,Pantera”.
Prin Hotărârea Guvernului cu privire la transmiterea unor imobile s-a dispus transmiterea cu titlu gratuit din administrarea Agenției Proprietății Publice în administrarea Ministerului Justiției și gestiunea Întreprinderii de Stat ,,Brănești” a bunurilor imobile ale Bazei de odihnă ,,Mecita” cu suprafața totală de 709,8 m2, amplasate în regiunea Odesa, raionul Belgorod-Dnestrovsk, or. Zatoka, care constituie proprietate publică a Republicii Moldova. De asemenea, conform pct. 3 din aceeași hotărâre, Ministerul Justiției urma să asigure înregistrarea bunurilor respective ca proprietate a Republicii Moldova în gestiunea Întreprinderii de Stat ,,Brănești”, în conformitate cu legislația Ucrainei.
Prin Ordinul Agenției Proprietății Publice s-a instituit comisia de transmitere a bunurilor, iar la 22.12.2016, s-a efectuat transmiterea gratuită a bunurilor imobile ale bazei de odihnă, în valoare de 0,4 mil. lei, din administrarea Agenției Proprietății Publice în administrarea Ministerului Justiției, gestiunea Întreprinderii de Stat ,,Brănești”.
Totodată, în perioada anilor 2018-2019, Întreprinderea de Stat ,,Brănești” nu a întreprins măsuri conform legislației în vederea efectuării inventarierii și asigurării integrității clădirilor bazei de odihnă pe teritoriul Ucrainei. Situațiile menționate au determinat lipsa controlului asupra patrimoniului public din gestiune, ceea ce a dus la demolarea neautorizată a clădirilor bazei de odihnă.
La 27.01.2020, Procuratura Anticorupție a pornit o cauză penală pe faptul administrării ineficiente a proprietății publice a statului de către persoane cu funcții de răspundere, soldată cu cauzarea de daune în proporții mari bugetului de stat, iar în baza ordonanței din 16.06.2020 s-a efectuat ridicarea de la Întreprinderea de Stat ,,Brănești” a documentelor cu referire la modul de gestionare a bazei de odihnă ,,Mecita” și la transferurile bănești efectuate către aceasta.
În final, Curtea de Conturi menționează că, probele de audit obținute au fost suficiente și adecvate pentru a oferi o bază pentru exprimarea opiniei cu rezerve asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Justiției încheiate la 31.12.2020.