446 km ai coridorului feroviar Nord-Sud: Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari vor fi reabilitați cu sprijinul financiar al Băncii Europene de Investiții (BEI) și al Uniunii Europene (UE).
Ieri, cabinetul de miniștri a aprobat ratificarea Contractului de finanțare dintre Republica Moldova şi Banca Europeană de Investiții „EFSD + Fereastra dedicată investiției 1”, semnat la Chișinău, pe 15 decembrie 2023. Suma alocată prevede un împrumut de 41,205 milioane euro, investiții din partea BEI și un grant de 12 milioane euro din partea UE.
Segmentul de cale ferată asigură legătura cu mediul industrial situat în nordul și centrul Republicii Moldova, zonele libere economice din Mărculești, Bălți, Ungheni și Chișinău, dar și exportul/importul/tranzitul mărfurilor din România și Ucraina.
De-a lungul acestui segment feroviar, 128 km de cale ferată sunt într-o stare nesatisfăcătoare și generează riscuri pentru circulația feroviară și poate, inclusiv, perturba funcționarea lanțurilor logistice regionale.
Implementarea proiectului va crește cota de piață a transportului feroviar de mărfuri de mare tonaj și a celui de gabarit, deci se va micșora sarcina asupra infrastructurii rutiere, reducând astfel gradul de uzură a drumurilor și sporirea nivelului de siguranță în trafic rutier.
„Datorită suportului financiar din partea BEI, vom reuși să reabilităm porțiunea de cale ferată până la începutul anului 2025, pentru a crește cât mai mult viteza de deplasare și pentru a face Moldova mai dinamică și mai competitivă”, a menționat ministrul Andrei Spînu.