UNICEF împreună cu Ministerul Educației și Cercetării înființează laboratoare digitale EDUTech în 81 de școli din Moldova. Dintre acestea, 70 de laboratoare și-au început deja activitatea. Lansarea oficială a avut loc în cadrul unei vizite de lucru la Liceul Teoretic „Mihail Lomonosov” din orașul Orhei, acolo unde a fost înființat un laborator EDUTech și de care vor beneficia peste 200 de elevi, dintre care 20 de copii din Ucraina.
Evenimentul a fost organizat cu puțin înainte de a se împlini doi ani de război în Ucraina, perioadă în care milioane de copii continuă să aibă nevoie de sprijin pentru a-și continua studiile. Potrivit ultimelor date, două treimi dintre copiii care au fugit de război nu sunt înscriși în sistemele școlare naționale în țările care găzduiesc refugiați.
„Nu putem să nu ne aducem aminte motivul pentru care acest laborator a fost creat aici. Războiul din Ucraina este un act de violență asupra unui popor care a dorit să trăiască liber. Noi întotdeauna am condamnat acest lucru în cel mai ferm mod și ne bucurăm, pe de o parte, că putem să primim oaspeții noștri din Ucraina în instituțiile din Republica Moldova și să le oferim condiții de studiu care se apropie de cele care le-au avut ei acasă”, a declarat ministrul Dan Perciun.
Oficialul a mulțumit partenerilor pentru faptul că au pus umărul la crearea acestei rețele de laboratoare, care este o soluție pentru învățarea la distanță pentru copiii din Ucraina, dar și școlilor care și-au deschis ușile și au primit acești copii ca pe ai lor, devenind o familie în această perioadă de timp. „Noi vom continua să investim în digitalizare la nivelul întregului sistem de învățământ. Anul acesta, 235 de școli le vom dota cu clase de tip STEM, vom investi mai mult în ceea ce numim noi Rețeaua Școlilor Model, dar în egală măsură pentru toate instituțiile de învățământ din țară vom face un efort pentru a le dota cu table interactive și calculatoare”, a spus Dan Perciun.
,,La ziua de azi, puțin peste două mii de copii refugiați ucraineni sunt înscriși în școlile și grădinițele din Moldova – în ciuda eforturilor Ministerului Educației de a elimina oricare bariere legale și administrative care ar putea împiedica accesul la educație al copiilor ucraineni sau al altor copii sosiți din țările afectate de război”, a declarat Reprezentanta de țară UNICEF în Republica Moldova, Maha Damaj.
Dânsa a menționat, de asemenea, că la laboratoarele EDUTech, copiii ucraineni se conectează la platformele de învățare online ale Ministerului ucrainean al Educației, în timpul orelor de școală, sub supravegherea și monitorizarea profesorilor ucraineni sau moldoveni, într-un mediu de învățare sigur și structurat, alături de colegii lor moldoveni, iar acest lucru, facilitează eventuala lor înscriere în învățământul formal.
,,Astăzi, pe măsură ce lansăm laboratoarele EDUTech în toată țara, dorim să le mulțumim tuturor partenerilor și donatorilor noștri, precum și profesorilor dedicați și directorilor de școli care au contribuit la înființarea a peste 80 de laboratoare EDUTech în Moldova”, a mai spus Maha Damaj.
Laboratoarele EDUTech sunt echipate cu echipament și materiale moderne în domeniul tehnologiilor informaționale, care permit copiilor și profesorilor să exceleze în educație și să își atingă potențialul maxim. Mai mult, toți profesorii și specialiștii, care activează în cadrul laboratoarelor, sunt instruiți pentru a cunoaște standardele minime în domeniul protecției copilului, educației incluzive, prevenirii violenței în bază de gen. La fel, ei învăță cum să acorde primul ajutor psihosocial, să raporteze cazurile de abuz și neglijare a copiilor și beneficiază de cursuri de formare în domeniul IT și cel al învățării digitale.
Proiectul a fost inițiat cu suportul financiar al Guvernului Marii Britanii, Guvernului Italiei și al Fondului global al Națiunilor Unite pentru educație în situații de urgență și crize prelungite (ECW), în contextul răspunsului de urgență la criza refugiaților din Ucraina.
Ce oferă laboratoarele EDUTech?
– spații de învățare pentru activități de educație non-formală și formală;
– materiale inovative pentru dezvoltarea abilităților digitale;
– cursuri de recuperare la limba română, engleză și discipline STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică);
– activități recreative, precum muzică, desen, jocuri sportive, competiții de șah;
– consiliere psihologică oferită de specialiști în sănătatea mintală;
– materiale necesare pentru continuarea studiilor online în cadrul platformelor dezvoltate de Ministerul Educației din Ucraina pentru copiii care au fugit de război;
– informații despre accesul la servicii de protecție a copilului.