Având relații de colaborare și un dialog permanent cu UNCTAD (Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare) în materie de concurență, Consiliul Concurenței a participat la un Webinar privind concurența și protecția consumatorilor în perioada COVID-19 găzduit de Săptămâna Comerțului Electronic 2020 a UNCTAD.
Criza COVID-19 a confirmat creșterea utilizării serviciilor digitale pentru cumpărături online, întâlniri virtuale și activități de studiere. Se evidențiază o dependență de un număr foarte limitat de platforme pentru consumatori. Puterea de piață în creștere a platformelor digitale crează probleme pentru consumatori, precum și pentru autoritățile de aplicare a legislației în domeniul concurenței, care pot afecta bunăstarea consumatorilor.
Autoritățile din domeniul concurenței încearcă să își adapteze instrumentele de aplicare și analiză la practicile de exploatare și excludere de pe piețele digitale; să caute în continuare soluții posibile pentru a face față eficient puterii de piață a platformelor online pentru a proteja consumatorii de practicile comerciale neloiale și anticoncurențiale de pe piețele digitale.
Scopul acestei sesiuni a fost de a evalua provocările și soluțiile digitale, atât din partea consumatorilor, cât și a autorităților de concurență, pentru a proteja consumatorii de practicile comerciale neloiale și anticoncurențiale de pe piețele digitale.În cadrul Webinarului au fost abordate următoarele subiecte:
– provocările emergente pentru concurență și protecția consumatorilor în mediul digital generate de criza COVID-19
– mijloacele digitale împotriva provocărilor conexe pandemiei COVID-19
– acțiunile autorităților de concurență la provocările generate de COVID-19 utilizând platformele de internet
– rolul UNCTAD în consolidarea protecției online a consumatorilor în contextul crizei COVID-19
Evenimentul a fost moderat de Teresa Moreira, șef, Secția pentru concurență și politicile de protecție a consumatorilor, UNCTAD, iar raportori au fost reprezentanții oficiilor și organizațiilor internaționale precum Consumers International, CUTS International, dar și conducătorii autorităților de concurență, comerț și protectiție a consumatorilor.
Cristina Pendea