
Cabinetul de miniștri a aprobat astăzi, 8 octombrie, la inițiativa Ministerului Sănătății, noua instrucțiune privind constatarea incapacității temporare de muncă și eliberarea certificatului de concediu medical. Scopul documentului este simplificarea procedurilor pentru pacienți, reducerea birocrației și digitalizarea completă a procesului de eliberare a certificatului medical.
Astfel, certificatul de concediu medical va fi eliberat de medicul curant, indiferent de specialitate, în format digital. Acesta va putea fi accesat online (la solicitare, va putea fi și tipărit).
De asemenea, documentul prevede acordarea dreptului medicului curant de a constata incapacitatea temporară de muncă și de a gestiona întregul proces de acordare a concediului medical; notificarea automată a angajatorului cu privire la constatarea incapacității temporare de muncă și evoluția concediului medical; accesul digital al tuturor părților implicate – persoane asigurate, angajatori și prestatori de servicii medicale – la certificatele medicale, prin intermediul platformelor guvernamentale: Portalul certificatelor de concediu medical, Portalul guvernamental al cetățeanului, aplicația EVO și Portalul unităților de drept.
Prin aceste măsuri, se urmărește reducerea numărului de vizite nejustificate la medicul de familie, scurtarea duratei de incapacitate de muncă și facilitarea reîncadrării rapide a pacienților în câmpul muncii.
Noul sistem va intra în vigoare la data de 1 martie 2026, întrucât soluția tehnică digitală se află în proces de testare și pilotare.