
Administrația Națională a Drumurilor şi Consorțiul de Experți (MC Mobility Consultants GmbH – Austria, Haskoning DHV – Olanda şi MM Consulting&Engineering SRL – Moldova) al Proiectului Băncii Europene de Reconstrucții şi Dezvoltare ,,Environmental and Social Due Diligence, Impact Assessment and Road Safety Audit for the Moldova TEN-T Road Network Rehabilitation Project, DTM 55768”, a lansat proiectul de evaluare a impactului de mediu și siguranța rutieră pe traseul M3, ce vizează sectoarele din tanșa doi, traseul M3, 70.9 km (Chișinău – Comrat – Giurgiuleşti – frontieră cu România), (Categoria A).
Potrivit unui comunicat, este vorba de:
- Lot 1 (Aeroportul Chișinău – Porumbrei, 34.4 km) km 10.00 – 44.35 – reabilitare
- Lot 2 (Porumbrei – Cimișlia, 19 km) reabilitare & extinderea pe 19 km de drum de la 2 la 4 benzi. (Categoria A) km 44+420 – 63+430 – reabilitare/construcție
- Lot 3 (Cimișlia – Comrat, 12 km) km 70+350 – 82+430 – reabilitare
- Lot 4 (Giurgiulești ocolire și conexiune puncte de frontieră, 6.2 km) – construcția drumului de ocolire a s. Giurgiuleşti, r. Cahul, L= 3,85 km (conexiunea M3 și R34) şi reparație capitală a drumului M3 Chișinău – Comrat – Giurgiuleşti – granița cu România, km 211,98 – 213,69 și M3.1 Giurgiuleşti – hotar cu România, km 0,0 – 0,65, construcția drumului de ocolire al satului Giurgiuleşti, raionul Cahul, L= 3,85 km.
Obiectivul Studiului este identificarea și evaluarea impacturilor negative potențiale și sociale, auditul siguranței rutiere, evaluarea conformității cu legislația aplicabilă națională, internațională și cu Politica Sociala şi Mediu (ESP), precum și Cerințele de Performanță (PR) ale BERD, stabilirea măsurilor de prevenire/ atenuare şi identificarea oportunităților de îmbunătățire și sustenabilitatea proiectului.
Proiectul este implementat prin intermediul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIRD), Administrația Națională a Drumurilor (AND) și prevede măsuri de susținere a Sectorului Rutier din R.M şi este finanțat de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD)
Precizăm că, Republica Moldova intenționează să integreze infrastructura națională de transport în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T) – obiectiv strategic stabilit în Strategia de Mobilitate 2030, prin modernizarea căilor ferate, construirea de poduri şi autostrăzi şi dezvoltarea de coridoare cu România și Ucraina. Proiectul va sprijini conectivitatea națională și regională prin reabilitarea drumurilor prioritare între Moldova, Uniunea Europeană și Ucraina.