
Pe 4 martie curent, la Chișinău, a avut loc lansarea programului de abilități digitale, unde primii 50 de vârstnici din orașul Durlești, suburbie a capitalei, au primit telefoane mobile și au avut ocazia să se conecteze cu tinerii voluntari din localitate pentru a promova dialogul și coeziunea socială.
În cadrul ceremoniei oficiale, vârstnicii au participat la prima sesiune de instruire și coeziune socială. Programul are ca scop consolidarea relațiilor între tineri și vârstnici și întărirea coeziunii sociale în comunitățile de pe ambele maluri ale râului Nistru.
Proiectul este implementat de Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), în parteneriat cu Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), cu suportul financiar al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova, susținut de Ministerul Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova, HelpAge Moldova, Fundația Moldcell. Astfel, în cadrul proiectului, până la finele anului 2025, 550 de vârstnici vor primi telefoane mobile și o mie de vârstnici din zece localități ale țării vor beneficia de sprijin din partea tinerilor și lecții de incluziune digitală. Cele 10 localități beneficiare sunt: mun. Comrat, mun. Cahul, or. Căușeni, or. Durlești, or. Dondușeni, or. Ocnița, or. Orhei, s. Pelivan și or. Rîbnița, or. Tiraspol și or. Dubăsari.
Prezent la eveniment, Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Alexei Buzu, a vorbit despre importanța incluziunii digitale a vârstnicilor și despre rolul dialogului intergenerațional în consolidarea coeziunii sociale.
„Accesul la tehnologie nu este un lux, ci o necesitate pentru vârstnici, facilitând comunicarea cu familia, accesul la informații esențiale și servicii publice. Prin acest program, ne propunem să reducem decalajul digital dintre generații și să creăm oportunități pentru o interacțiune mai activă în societate. Dialogul intergenerațional este cheia pentru o comunitate mai unită, și sunt convins că acest proiect va aduce beneficii reale atât pentru vârstnici, cât și pentru tinerii implicați.” a declarat Alexei Buzu.
Această inițiativă reflectă un angajament ferm al partenerilor implicați de a sprijini femeile și bărbații în etate din Republica Moldova în procesul de adaptare la noile tehnologii și de a facilita interacțiunea dintre generații pentru o societate mai incluzivă și mai solidară.
Guido Beltrani, Director, Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare în Republica Moldova, a subliniat importanța rolului activ al vârstnicilor în societate: „Cred că persoanele în etate pot contribui în multe feluri la dezvoltarea societății și au multe de împărtășit tinerilor. Vârstnicii nu trebuie priviți doar ca beneficiari de servicii și asistență. Cred, de asemenea, că tinerii joacă un rol important în schimbările sociale și modernizarea țării. Pot face acest lucru prin implicare în astfel de inițiative, de exemplu, transferând cunoștințele și ajutând adulții să se conecteze la universul digital.”
„Exprim recunoștința mea Biroului Elvețian de Cooperare pentru Dezvoltare în Moldova pentru parteneriatul valoros și sprijinul financiar acordat Programului de competențe digitale prin participarea tinerilor. UNFPA a lansat acest program în perioada pandemiei de COVID-19, când persoanele în etate din Moldova se confruntau cu izolarea la domiciliu. Ne bucurăm să continuăm o nouă etapă de instruire digitală în 10 raioane de pe ambele maluri ale Nistrului. Alături de partenerii noștri – Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Fundația Moldcell și HelpAge – vom ajunge la 1.000 de vârstnici și 200 de tineri voluntari, care vor colabora pentru a stimula dialogul, cooperarea și inițiativele de coeziune socială la nivel local,” a declarat Karina Nersesyan, Reprezentanta UNFPA Moldova.
După ce au primit telefoanele mobile, seniorii prezenți la eveniment au fost asistați de către un grup de tineri care le-au oferit prima sesiune de instruire în utilizarea acestora. În cadrul instruirii, vârstnicii au beneficiat de competențe esențiale precum setările de bază ale telefonului, utilizarea aplicațiilor de comunicare și mesagerie, rețele sociale, precum și efectuarea plăților online.
Proiectul va cointribui la consolidarea coeziunii sociale prin intermediul dialogului si cooperarii intergenerationale si va continua pe parcursul anului 2025. Sesiunile de instruire vor include si obținerea comptentelor de educatie financiară și competențe de accesare a serviciilor de protecție sociala in format online. În acest sens, unele sesiuni de instruire vor fi realizate de reprezentanți ai Casei Naționale de Asigurări Sociale și din domeniul financiar-bancar, precum și diverse activități menite să promoveze coeziunea socială: vizionări de filme, ateliere de artizanat, jocuri ludice și sesiuni de discuții tematice.