Curtea de Conturi a examinat în cadrul unei ședințe, Raportul auditului rapoartelor financiare ale raionului Rezina (UAT de nivelul II) încheiate la 31.12.2018.
Raionul Rezina este amplasat pe o suprafața de 621,7 km2, cu o populație de 52300 locuitori, având în total 41 localități, care sunt structurate în 25 de primării.
Conform Bilanțului contabil al Consiliului Raional Rezina la 31.12.2018, valoarea totală a activelor a constituit 149,0 mil. lei. Pentru anul 2018 bugetul raional Rezina a fost executat la venituri în sumă de 148,9 mil. lei și la cheltuieli în sumă de 150,1 mil. lei. Din bugetul dat au fost finanțate Consiliului Raional Rezina, Direcția asistență socială și protecția familiei, Secția Cultură, Direcția Învățământ Tineret și Sport, inclusiv și 29 de instituții școlare aflate la autogestiune.
În opinia echipei de audit, având în vedere denaturările semnificative constatate și reflectate în Raportul de audit, rapoartele financiare ale raionului Rezina încheiate la 31.12.2018, nu oferă o imagine corectă și fidelă a situației patrimoniale și financiare.
Opinia contrară a fost determinată de efectul denaturărilor constatate, aferente: mijloacelor fixe, diminuate cu 32,8 mil. lei; uzurii, diminuată cu suma de 14,3 mil. lei; terenurilor, subevaluate cu suma de 211,9 mil. lei; acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării majorate cu 15,7 mil. lei; creanțelor, diminuate cu suma de 0,5 mil lei; alte conturi extrabilanțiere diminuate în sumă de 203,5 mil. lei; cheltuielilor efective, majorate cu suma de 21,7 mil lei.
Astfel, soldurile la unele posturi din bilanțul consolidat al raionului Rezina (UAT de nivelul II) nu prezintă o informație veridică și fidelă, fiind cauzate de:
- subevaluarea valorii clădirilor cu 29,0 mil. lei și uzurii lor cu 13,2 mil. lei, ca urmare a reflectări incorecte la acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țări a clădirilor transmise în comodat în sumă de 24,3 mil. lei.
- Subevaluarea valorii construcțiilor speciale drumuri cu 4,16 mil. lei din cauza reflectării valorii lucrărilor de reparații capitale ca cheltuieli curente, precum și neatribuirea la cheltuieli a uzurii în sumă de 0,3 mil. lei;
- nerecunoașterea și neevaluarea terenurilor cu suprafața de 163,8 ha, ceea ce a determinat diminuarea valorii terenurilor gestionate de Consiliul Raional Rezina cu 211,9 mil. lei;
- raportarea reparațiilor privind eficientizare energetică la majorarea valorii clădirilor proprietate a APL de nivelul I în sumă de 17,5 mil. lei și transmiterea lor cu întârziere de 3 ani a avut ca impact majorarea cheltuielilor privind transmiterea activelor cu titlu gratuit pentru anul 2018 cu aceeași sumă, cât și necalcularea uzurii de către proprietarii construcțiilor pe perioada tergiversată. Totodată, au fost reflectate la clădiri, reparațiile capitale efectuate în anul 2018 în sumă de 0,5 mil. lei, care nu au fost transmise proprietarilor clădirilor, având un efect de diminuare a cheltuielilor privind transmiterea activelor cu titlu gratuit pentru anul 2018.
- Majorarea volumului lucrărilor executate și cantității materialelor folosite la curățirea drumurilor, comparativ cu indicatorii de norme de deviz în construcții a dus la efectuarea și raportarea unor cheltuieli neregulamentare în sumă de 246,6 mii lei.
- Nu sunt reflectate la conturile extrabilanțiere valoarea terenurilor și clădirilor
primite în comodat de instituțiile de învățământ din r. Rezina în sumă de 203,5 mil. lei.
În anul 2018, în cadrul Aparatului Consiliului Raional Rezina cumulul de funcții s-a stabilit pentru 9 posturi de specialiști. Auditul relevă că, în unele cazuri cumularea de funcții a fost utilizată ca un instrument pentru majorarea remunerațiilor persoanelor cu salarii mici. Astfel, specialistul principal pe probleme în privatizării a suplinit funcția de audit intern 100% pe parcursul întregului an 2018 cât și în perioadele precedente (din 2016) fiind calculate suplimente în sumă de 91,9 mii lei.
Contrar prevederilor legale, Consiliu Raional Rezina nu a înregistrat drepturile asupra tuturor bunurilor imobiliare, ceea ce poate facilita pierderea drepturilor asupra acestora și ratarea veniturilor bugetare. Astfel, n-au fost înregistrate construcții speciale (drumuri de acces) cu lungime de 90,5 km în valoare de 8,5 mil. lei, 65 clădiri cu suprafață totală de 16,9 mii m2 cu o valoare totală de bilanț de 36,8 mil. lei, terenuri aferente construcțiilor cu suprafața de 187,9 ha în valoare de 240,3 mil. lei.
La acordarea ajutoarelor bănești, CR nu a documentat faptul că, persoana fizică se află într-o situație materială grea și/sau în condiții social vulnerabile și nu aplică criteriile de calificare a situațiilor de dificultate socială reglementate prin Legea nr.547-XV din 25.12.2003 și Legea nr.133-XVI din 13.06.2008, care se referă la riscul social, ancheta socială, bunăstarea familiei și la venitul lunar minim garantat.
Astfel, la aprobarea deciziilor de acordare a ajutorului bănesc, CR nu a determinat și nu a luat în considerație gradul de bunăstare a solicitanților de prestație socială (inclusiv a membrilor familiei), care, pe lângă imobilul de bază, unde își au domiciliu, au mai deținut în proprietate unul sau mai multe bunuri imobile (casă, apartament, construcții nelocative, terenuri pentru construcții, terenuri agricole). Existența acestor carențe la motivarea deciziilor de acordare a ajutorului bănesc este determinată de situația că solicitantul de ajutor financiar nu declară faptul deținerii în proprietate a mai multor bunuri materiale și că autoritatea publică locală nu accesează registrul de stat al bunurilor imobile.
Procedura privind achiziția lucrărilor de reparație a drumurilor publice locale din r. Rezina n-au asigurat concurența fiind efectuate 3 licitații publice și în final find depusă o singură ofertă iar ultima oferta a fost mai mare ca cea inițială cu 306,0 mii lei, ceea ce a condiționat majorarea achiziționării lucrărilor date cu suma respectivă.
De menționat că pentru deszăpezirea căilor de acces spre toate instituțiile de stat a fost încheiat un contract prin negocieri directe la 18.04.2018, după 3 luni de la executarea lucrărilor în sumă 261,9 mii lei (ianuarie 2018).
Totodată, menționăm că entitatea a efectuat un șir de corectări a denaturărilor constatate care au influențat rapoartele financiare încheiate la 31.12.2018, astfel:
– a fost calculată uzura pentru anul 2017 în sumă de 0,7 mil. lei din valoarea drumurilor;
– au fost luate la evidentă clădirile transmise in comodat in suma de 29.0 mil.lei si uzura lor in suma de 13.2 mii lei;
– s-a majorat valoarea construcțiilor speciale (drumurile) cu reparațiile capitale în sumă de 4,16 mil. lei si s-a calculat uzura în sumă de 330,0 mii lei pentru anul 2018;
– au fost micșorate contul 312 si reflectate in contul 319 investiții în curs de execuție în sumă de 0,8 mil. lei;