Primele luni ale anului 2018 sunt marcate de o dinamică pozitivă în dezvoltarea tehnologiilor informaționale ale Serviciul Fiscal de Stat.
Multiplele proiecte inițiate în anul precedent au fost continuate, realizate și implementate cu succes încă de la începutul primului trimestru. În acest sens,Î.S. „Fiscservinform” în calitate de administratorul tehnico-tehnologic al sistemului informațional fiscal, a implementat „Ghișeul unic de raportare electronică” (www.raportare.gov.md). Grație acestei platforme, contribuabilii auposibilitatea de a raporta electronic și centralizat către mai multe instituții publice din Republica Moldova.
De asemenea, în perioada lunilor ianuarie-martie au fost efectuate o serie deajustări ale serviciilor electronice destinate contribuabililor, precum:
- Serviciul „Contul unic”, destinat simplificării procesului de achitare a impozitelor prin utilizarea unui singur cont de plată trezorerial, în rezultat, contribuabilii au posibilitatea să transfere o singură dată pe lună suma integrală pentru achitarea tuturor impozitelor și taxelor care vor fi redirecționate către destinațiile de buget prestabilite;
- Îmbunătățirea formularului unificat IPC18 — ,,Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate”, care substituie cinci dări de seamă şi declarații;
- Completareacu trei formulare noi pentru prezentarea impozitului pe venit>
- IU17- Declarația cu privire la impozitul unic,
- ONG17-Declarația privind impozitul pe venit pentru organizațiile necomerciale.
- DAJ17- Declarația cu privire la impozitul pe venit pentru persoanele care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției.
- Lansarea versiunii mobile a serviciului „Declarația electronică” pentru persoane fizice, aplicația oferă posibilitatea cetățenilorde a completa și prezenta declarațiile utilizând dispozitivele mobile (smartphone, tablete). Procedură este simplă, deoarece persoana fizică urmează să parcurgă doar câțiva pași:
- Autentificarea prin MPasspe portalul „Ghișeul unic de raportare electronică” – raportare.gov.md;
- Accesarea serviciului ,,Declarație electronică”;
- Accesarea, validarea sau ajustarea Declarației cu privire la impozitul pe venit precompletate, inclusiv Desemnarea procentuală în valoare de 2% organizațiilor filantropice;
- Semnarea prin intermediul serviciului MSign;
- Transmiterea șiulterior, la necesitate, achitarea prin serviciul MPay a impozitului pe venit.
În cadrul unei conferințe de presă organizate de Serviciul Fiscal de Stat, administratorul Î.S. „Fiscservinform” Vitalie Coceban, a vorbit despre utilitatea acestui serviciu, „Avem statistici care ne demonstrează că peste 54 de mii de persoane fizice dețin semnătura mobilă, respectiv „Declarația electronică” devine un serviciu mai accesibil și comod pentru cetățeni. Prin intermediul acestuia contribuabili nu doargenerează declarația precompletată, dar au posibilitatea să achite și să disemineze cele 2% conform legii, respectiv este un serviciu care aduce plus valoare și în domeniul social. De asemenea, pentru a acordasuport consultativ cetățenilor, este publicat ghidul video privind modul de utilizare a versiunii mobile a „Declarației electronice” pentru persoane fizice”
- La fel din luna martie, persoanele fizice care prezintă declarația cu privire la impozitul pe venit pe suport de hârtie pot achita prin intermediul serviciul guvernamental MPay în baza codului fiscal (IDNP). Menționăm că pentru a utiliza acest serviciu contribuabilul nu are nevoie de semnătura electronică și nici de acces la serviciul „Declarație electronică”.
Dina Roșca