Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI), a organizat ieri, 26 septembrie 2017, cea de a șaptea audiere publică, care a fost dedicată subiectul îmbunătățirii infrastructurii și transportului în mun. Chișinău.
Potrivit unui comunicat al IPRE, în cadrul evenimentului a fost prezentată propunerea de politică publică, care prevede recuperarea spațiului public, astfel ca locurile de parcare pentru autoturism să fie folosite corespunzător și să nu creeze impedimente pentru pietoni.
Scopul politicii publice este recuperarea trotuarelor pentru mersul pe jos, pentru socializare și pentru posibilitatea de a savura experiența urbană. Experții IPRE sunt de părere că parcarea în zonele pietonale (trotuare, piețe ,spații publice etc.) face ca aceste locuri să nu fie accesibile pentru pietonii și locuitorii mun. Chișinău. Fenomenul respectiv descurajează mersul pe jos și utilizarea bicicletelor, care astăzi nu sunt utilizate doar în scopuri recreaționale, dar nu pot fi considerate și modalități de transport. De asemenea, limitarea excesivă a spațiului public destinat pietonilor reduce din atractivitatea mediului urban și va duce în continuare la o scădere a numărului acestora, creând astfel la o dependența și mai mare de automobile.
„În urma cercetărilor, noi am stabilit că spațiul public este aglomerat cu mașini, iar acest lucru generează un obstacol semnificativ pentru toți utilizatorii infrastructurii stradale, ridică mari semne de întrebare privind securitatea și siguranța pietonilor și proiectează o imagine haotică a orașului. Astfel, în politica publică noi venim cu propuneri concrete privind marcarea și semnalizarea corespunzătoare a locurilor de parcare, instalarea barierelor fizice, dar și trecerea treptată la parcarea paralelă. La cea din ultima idee, noi venim cu propunerea de lansare a unui Proiect pilot, care ar putea fi implementat pe str. București. Astfel, soluția propusă și recomandată pentru această stradă este amenajarea parcării paralele pe toată lungimea acesteia (cu restricțiile de rigoare privind apropierea de intersecții, trecerile de pietoni și stațiile destinate transportului public) și interzicerea parcării pe trotuare prin instalarea barierelor fizice, acolo unde există riscul ca mașinile să parcheze pe trotuar”, susține Stanislav Ghilețchi, expert IPRE.
IPRE consideră că acest proiect pilot ar putea fi un prim pas pentru dezvoltarea unei strategii comprehensibile de parcare în Chișinău, iar aceasta ar îndeplini următoarele obiective: va contribuii la o mai bună accesibilitate și mobilitate; va contribui la creșterea calității condițiilor de viața în oraș – trotuare sigure, aer mai curat, design urban prietenos etc.; va susține dezvoltarea economiei locale.
Elena Ivanov