Prim-ministrul Pavel Filip a prezidat ieri ședința Comitetului de supraveghere al Proiectului de susținere a Programului în sectorul drumurilor și a căilor ferate. În cadrul acesteia au fost examinate evoluțiile înregistrate în implementarea mai multor proiecte de modernizare a infrastructurii drumurilor și a căilor ferate din Republica Moldova.
Potrivit unui comunicat de presă, în debutul ședinței, Premierul a mulțumit donatorilor externi pentru susţinerea continuă acordată țării noastre în implementarea reformelor și realizarea proiectelor de modernizare a infrastructurii. De asemenea, Pavel Filip a atenționat autoritățile despre importanța fortificării capacităților funcționale și a celor de absorbție a fondurilor externe. „Ședința de astăzi este o bună oportunitate pentru a discuta starea de lucru pe sectorul infrastructurii transporturilor. Trebuie să identificăm constrângerile cu care ne confruntăm pe acest segment pentru a veni cu soluții și a asigura buna implementare a proiectelor”, a menționat șeful Executivului.
Comitetul a analizat evoluțiile înregistrate în reabilitarea drumului național M3 Chișinău – Giurgiulești și a decis coordonarea rezilierii contractului de reabilitare a drumului pe segmentul kilometrilor 151 – 171 și 179 – 190, din motivul că progresul fizic de realizare a acestuia a atins doar rata de 2,64 %, iar garanţia de bună execuție a expirat la data de 24 aprilie 2017.
Totodată, prealabil a fost coordonată rezilierea contractelor de reparare a drumului național M3 pe sectoarele kilometrilor 96 -122 și 122 – 151, în cazul în care până la termenul limită de 15 mai 2017 nu va fi atinsă rata de progres suficientă care ar permite finalizarea lucrărilor până la sfârșitul anului 2017.
Acestea sunt primele contracte de acest gen care urmează să fie reziliate de către Guvern din cauza unei implementări necorespunzătoare. În context, Premierul a subliniat importanța unui management eficient în implementarea unor proiecte finanțate din surse externe. „Este regretabil că s-a ajuns la așa o situație, a fost pierdut timp în zadar, iar drumul așa și nu este reparat. Pe viitor trebuie să fim mai precauți în acest sens”, a mai spus Pavel Filip.
De asemenea, în cadrul ședinței s-a mai discutat despre progresul înregistrat în reabilitarea drumului național R33 Hîncești-Lăpușna-M1. La acest subiect, reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor au raportat că au apărut o serie de dificultăți din cauza construcției neautorizate a unui lac în apropierea drumului, ceea ce cauzează extinderea termenelor de realizare a proiectului și mărirea costurilor. În acest sens, Comitetul a decis expedierea unei solicitări către Procuratura Generală pentru examinarea situației create.
În final, participanții s-au referit la proiectul de reformare a ÎS „Calea Ferată din Moldova”. Conform datelor prezentate, deja a fost elaborată Foaia de parcurs și Planul de acțiuni privind guvernarea colectivă a CFM. Acestea urmează, în scurt timp, să fie transmise spre avizare și ulterior prezentate pentru aprobare în ședință de Guvern. Măsura ar asigura restructurarea şi modernizarea instituției.
Totodată, pentru a asigura buna implementare a Programului în sectorul drumurilor, s-a decis suplinirea componenței Comitetului cu reprezentanții Ministerului Mediului și ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor.
Elena Ivanov