Rezultatele modeste privind mecanismele de determinare a necesarului de formare a personalului, tergiversarea procesului de instruire prin intermediul sistemului de învățământ online la distanță (e-learning), trenarea elaborării standardelor de pregătire profesională din perspectiva cerințelor prevăzute în standardul ocupațional al subofițerului Poliției de Frontieră și neglijarea gradului de satisfacţie al şefilor structurilor de frontieră teritoriale faţă de calitatea pregătirii a absolvenţilor, reprezintă unele din obiecțiile șefului Departamentului Poliției de Frontieră, Dorin Purice, în cadrul ședinței de bilanț a Colegiului Național al Poliției de Frontieră.
Deși, șeful Poliției de Frontieră a apreciat eforturile depuse de colectivul de profesori la buna desfășurare a orelor de studii, adaptate la cerințele profesionale, dumnealui a remarcat importanța creşterii continue a calităţii procesului instructiv-educativ, prin asigurarea condiţiilor materiale şi informaţionale necesare. În acest sens, Dorin Purice a solicitat de a revizui obiectivele majore și prioritățile instituției de învățământ pentru anul curent, astfel încât Colegiul să ofere Poliției de Frontieră un personal bine instruit, profesionist, responsabil, integru, pregătit de a face față noilor provocări și să fie promotor al serviciului de calitate la hotarele țării.
Pentru îmbunătățirea activităților instructiv-educative și în vederea remedierii deficiențelor identificate, în 2015 Colegiul Național al Poliției de Frontieră își va diversifica acțiunile pe toate domeniile. În context, activitatea se va axa pe intensificarea formării practice a elevilor/cursanţilor, asimilarea de noi cunoștințe și abilități, transfer de experienţe şi practici internaționale, respectarea programului, ordinii şi disciplinei exemplare, familiarizarea continuă cu situaţia de la frontieră şi cu rigorile profesiei. La fel, va fi revizuit programul de pregătire și vor fi excluse subiectele redundante, se va pune accent pe dezvoltarea comunicării inter și intrainstituționale pe verticală și orizontală, la toate nivelurile, cu promovarea muncii în echipă, cât și stimulată inițiativa și încrederea în propiile forțe printre personalul instituției și elevi/cursanți.
Conform analizei raportului prezentat pentru anul 2014, o contribuție considerabilă pentru Colegiu a constituit parteneriatele cu instituțiile de învățământ de specialitate naționale și internaționale, în special, fiind menționate bunele relații de colaborare cu Școala de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră „Avram Iancu” Oradea, România. Vizita desfășurată în cadrul acestei instituții a condiționat noi direcții de cooperare, care vor viza: algoritmul pregătirii personalului, programele de studii și curriculumul de pregătire, metodele de instruire și recalificare a specialiștilor, dificultăţile ce apar pe parcursul formării personalului, etc.. Și în anul 2015, Colegiul își va corela cooperarea cu toate instituțiile partenere, întru continuarea desfășurării de programe comune în domeniul educației și pregătirii profesionale, ce urmăresc dezvoltarea cunoștințelor și utilizarea noilor metode de predare în procesul de formare și recalificare a specialiștilor din cadrul autorităților de frontieră.
Precizăm că, în cadrul Colegiului Național al Poliției de Frontieră sunt pregătiți specialişti-inspectori pentru Poliţia de Frontieră. La concursul de admitere se înscriu cetăţenii moldoveni, care deţin diplome de bacalaureat sau atestate de studii medii de cultură generală, precum și au atins vârsta de 17 ani și nu au depășit 23 de ani, la ziua începerii examenelor de admitere. Durata studiilor este de 2 ani, iar instruirea se face în limba de stat. Cazarea, hrana, echipamentul şi pregătirea specialiștilor sunt gratuite, mai mult, toţi studenţii dispun de burse. La finisarea studiilor absolvenţii obţin diplomă de studii medii de specialitate, ulterior sunt asiguraţi cu loc de serviciu, salarii stabile, echipament gratuit şi asigurare medicală.
Cursul de inițiere în meseria de polițist de frontieră este stabilit pentru o durată de 6 luni, dintre care 4 luni sunt dispuse pentru ore teoretice, iar 2 – pentru practică. Pot beneficia de aceste cursuri cetățenii moldoveni, care au cel puțin studii medii de cultură generală, avantajul fiind acordat persoanelor cu studii superioare finisate sau care studiază la una din instituțiile de învățământ superior, la fel, celor încadrați prin transfer de la una din subdiviziunile MAI. Pregătirea viitorilor polițiști de frontieră se face în Colegiul Național al Poliției de Frontieră, în acest sens, formarea grupelor este realizată în dependență de necesitățile de personal în subdiviziunile instituției de frontieră.
Diana Munteanu