Primarul general al capitalei, Dorin Chirtoacă și prim-ministrul Republicii Belarus, Andrei Kobeacov, au participat ieri la lansarea primului troleibuz cu propulsie autonomă asamblat la Chișinău. La eveniment au participat reprezentanți ai delegației guvernului belarus și moldav, ai municipalității și companiei „Belcommunmash”, Belarus.
Troleibuzul cu propulsie autonomă este de producție belarusă și primul de acest gen asamblat la Chișinău, în baza acordului de colaborare dintre Î.M. „Regia Transport Electric Chișinău” (RTEC) și compania „Belcommunmash” din Misk, Belarus.
Unitatea de transport este dotată cu un ansamblu de baterii reîncărcabile care va permite deplasarea pe străzile capitalei acolo unde nu sunt linii de contact. Astfel, troleibuzul poate parcurge 50-60 kilometri fără a fi conectat la rețeaua de contact și își poate reîncărcă bateriile în timpul deplasării, fiind conectat la rețeaua electrică, dar și prin generarea energiei proprii. Durata de exploatare a acestor baterii este de circa 10-12 ani.
Prim-ministrul Republicii Belarus, Andrei Kobeacov a apreciat nivelul înalt de pregătire din cadrul RTEC, menționând că prin aceasta se explică rezultatele bune obținute în cadrul colaborării dintre Primăria Chișinău și compania belarusă producătoare de troleibuze.
La rândul său, edilul capitalei și-a exprimat recunoștința față de susținerea guvernului Belarus în cadrul acestui parteneriat bilateral de colaborare. „Acest proiect este unul de referință pentru municipalitate, iar această vizită reprezintă rezultatul unei colaborări extraordinare pe parcursul ultimilor 5 ani dintre cele două țări”, a menționat Dorin Chirtoacă.
Potrivit lui Dorin Chirtoacă, prin producerea în serie a acestui tip de troleibuz va fi facilitat accesul transportului public de calitate în suburbii, protejând mediul ambiant, fără a investi resurse financiare mari în construcția rețelelor de contact.
De notat, că până la sfârșitul acestui an vor fi asamblate alte 5 unități și va fi lansată o nouă linie pe care vor circula doar troleibuze cu propulsie autonomă. Costul unui troleibuz este de circa 200 mii euro, în timp ce costul pentru construcția unui kilometru de rețea de contact este de circa 5-7 milioane lei.
Menționăm că pentru anul 2017, municipalitatea își propune asamblarea a 20 de troleibuze cu propulsie autonomă, iar din bugetul local au fost alocați în acest sens 60 milioane lei. De asemenea, în baza acordului de colaborare dintre RTEC și compania „Belcommunmash” au fost procurate până în prezent, 102 troleibuze noi și alte 92 unități asamblate la Chișinău.
Elena Ivanov