În pofida faptului, că anul curent, Regulamentul cu privire la modul de repartizare a mijloacelor fondului de subvenționare a producătorilor agricoli pentru anul 2016 a fost aprobat cu o întârziere substanțială din cauza tergiversării aprobării Legii bugetului de stat, documentul vine cu prevederi noi menite să excludă ambiguitățile care apăreau anterior şi să contribuie la eficientizarea procesului de subvenționare.
În acest context, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare vine cu un șir de propuneri de îmbunătățire a măsurilor de sprijin pentru 2016, după cum urmează:
Stimularea investițiilor pentru producerea legumelor pe teren protejat (sere de iarnă, solarii, tuneluri).
Mărimea sprijinului va constitui până la 50% din investiția eligibilă în procurarea modulelor de sere, echipamentului, utilajului, materialului de acoperire şi de construcție pentru sere, solarii, tuneluri, precum şi a materialului nețesut pentru acoperirea plantelor achiziționate pe parcursul anului 2015-2016, date în exploatare începând cu 1 noiembrie 2015.
Subvenționarea investițiilor pentru înființarea, modernizarea şi defrișarea plantațiilor viticole şi a plantațiilor pomicole.
Mărimea sprijinului acordat se calculează sub forma cuantumurilor exprimate ca sume fixe la unitate de suprafață utilă plantată.Ca urmare a analizei impactului acestei măsuri în anul 2015, s-a propus majorarea subvențiilor pentru înființarea plantațiilor de măr, în funcție de densitatea pomilor la un hectar, după cum urmează:
– pentru plantația cu densitatea pomilor de la 1850 până la 2449 bucăți – subvenția a fost majorată de la 30 mii la 40 mii lei/ha;
– pentru plantația cu densitatea pomilor de la 2450 bucăți şi mai mult, fără sistem de suport instalat – de la 50 mii la 60 mii lei/ha;
– pentru plantația cu densitatea pomilor 3100 de bucăți şi mai mult, inclusiv pentru păr, cu pomi cornați, inclusiv de tip “knip-baum”, altoiți pe portaltoi vegetativ, cu vigoare slabă și cu sistem de suport instalat – de la 80 mii la 100 mii lei/ha;
– pentru livezi de nuc altoit, migdal şi alun – de la 17 mii la 20 mii de lei/ha;
– pentru livezile de vișin, cireș, cais, pun, corcoduș, piersic, nectarină, precum și păr, gutui, cu densitatea pomilor la hectar de la 400 bucăți până la 1000 bucăți, – de la 15 mii lei per hectar – la 20 mii lei per hectar.
La fel în cadrul acestei măsuri de sprijin, pentru defrișarea plantațiilor multianuale suma subvenției a fost dublată, de la 5 mii lei/ha la 10 mii lei. Concomitent, potrivit ultimelor modificări operate la Hotărârea Guvernului nr. 705 din 20 octombrie 1995 privind modul de înregistrare la venituri, punere pe rod, casare şi defrișare a plantațiilor perene, a fost simplificată esențial procedura de autorizare a casării plantațiilor perene, prin atribuirea funcției de aprobare către consiliul local, anterior fiind atribuția Guvernului, proces care era clarificat ca fiind una extrem de birocratic.
Și la capitolul înființarea plantațiilor de viță de vie am venit cu ajustări esențiale, astfel, subvenția pentru înființarea unei plantații de struguri soiuri de masă în anul 2016 va constitui 40 mii lei/ha; cu soiuri pentru vin (tehnici), în dependență de densitatea butucilor la hectar, va constitui de la 40 mii lei până la 85 mii lei/ha.
Întru realizarea obiectivului privind implementarea tehnologiilor moderne, inclusiv de prevenire a anumitor riscuri de producției, cum ar fi grindină, înghețurile timpurii, reieșind din necesitatea ajustării subvenției la costurile unei afaceri, care în ultima perioadă au crescut pe fonul devalorizării leului moldovenesc, pentru echipament antigrindină, se va majora sprijinul din partea statului cu aproximativ 25% față de anii precedenți, suma subvenției va constitui100 mii lei, față de 80 mii lei/ha.
Stimularea investițiilor pentru procurarea tehnicii şi utilajului agricol convențional.
Mărimea sprijinului se acordă în proporție de 25% din valoarea investițiilor în tehnică și utilaj agricol convențional, cu 5 puncte procentuale mai mult decât în anii precedenți, La fel și pentru procurarea echipamentului No-Till şi Mini-Till s-a majorat procentajul de acordare a subvențiilor, de la 25% la 30% din cost per unitate. Producătorii agricoli care au procurat tehnică şi utilaj agricol nou fabricat în R. Moldova vor beneficia de sprijin financiar în proporție de 35% din cost (per unitate). Totodată, reieșind din încrederea producătorilor agricoli în sistemul de achiziționare în rate, inclusive prin intermediul proiectului 2KR sau Institutul „Mecagro”, începând cu anul acesta a fost reintrodusă posibilitatea subvenționării fiecărei rate achitate la procurare a tehnicii agricole, similar activităților realizate până în anul 2014, inclusiv. Acest lucru va stimula în continuare dezvoltarea și renovarea parcului de mașini și tractoare ale țăranilor. La fel, posibilitatea achitării în rate cu subvenționare fiecărei rate achitate, este prevăzută și pentru sistemele de irigare, antigrindină, dar și pentru sere, construite/modernizate de producătorii agricoli din raionul Dubăsari, deținători de terenuri amplasate după traseul Rîbnița-Tiraspol, ținând cont de accesul limitat al acestor producători la terenurile respective.
Sectorul zootehnic se va bucura în continuare de atenție din partea statului prin acele subvenții atât la construcția/renovarea fermelor zootehnice de diverse specii de animale, cât și la procurarea animalelor de prăsilă. Mărimea sprijinului în linii generale a rămas neschimbat, decât doar introducerea unor restricții de sume și numărul de animale procurate de un singur fermier maximale admise spre subvenționare, precum și stabilirea unui adaos suplimentar a subvenției la procurarea animalelor de origine autohtonă.
Stimularea investițiilor pentru dezvoltarea infrastructurii postrecoltare şi procesare, una din cele mai importante domenii de subvenționare, care înregistrează o creștere de la an la an a numărului de solicitări, or producătorii agricoli au început să conștientizeze importanța calității producției, mai ales prin prisma angajamentelor RM statuate în acordurile de liber schimb cu UE, ENPARD, etc.
La această măsură, se propune acordarea subvențiilor în dependență de direcția de activitate a întreprinderilor respective, precum și de amplasarea obiectelor investiționale, cu menținerea plafoanelor în cauză. Suma subvenției va constitui de la 20% până la 50%, în dependență de amplasarea proiectului (localitate rurală sau urbană), precum și de dispunerea de materie primă proprie, pentru care se realizează obiectul investițional. Aceste cerințe rezultă din necesitatea punerii accentelor și stimulării prioritate a producătorilor agricoli, adică cei care dispun de terenuri, creează și mențin locuri de muncă, achită impozite, contribuie la dezvoltarea comunității unde își desfășoară activitatea, etc.
Și în anul 2016 statul va subvenționa dobânzile la creditele agricole, cu majorarea plafonului de la 100 mii lei la 120 mii lei, iar rata dobânzii medii luată drept bază de calcul la fel s-a majorat de la 12% la 16%.
Grupurile de producători agricoli se vor bucura de o susținere mai mare. Amintim că prin Legea nr. 312 din 20 decembrie 2013 privind grupurile de producători și asociațiile lor, statul s-a angajat plenar în susținerea acestor grupuri, inclusiv prin subvenționarea producției vândute prin intermediul acestora. Astfel, începând cu acest an, în regulament sunt prevăzute 5% subvenție, acordate din valoarea producției vândute de către grup. La fel, grupurile de producători vor fi susținute, prin intermediul altor măsuri de sprijin – infrastructura postrecoltare, stimularea creditării, prin stabilirea plafoanelor mai mari, dar și prin intermediul proiectului Băncii Mondiale „Agricultura Competitivă”.
Stimularea investițiilor pentru consolidarea terenurilor agricole
A fost modificată și pentru anul 2016 este preconizat acordarea subvențiilor în proporție de 50% din taxa de stat şi plata pentru serviciile notariale, precum şi cheltuielile de înregistrare a contractelor la oficiile cadastrale teritoriale, dar nu mai mult de 400 lei pentru o tranzacție cu o parcelă de teren agricol, costul lucrărilor cadastrale în cazul comasării, în vederea formării unui singur bun imobil, dar nu mai mult de 500 lei per parcelă, pentru un număr de cel mult 10 parcele şi nu mai mult de 300 lei pentru un număr mai mare de 10 parcele comasate, în comparație cu anul 2015, unde subvenția constituie 50% din costul lucrărilor cadastrale în cazul comasării a cel puțin 3 parcele de teren, dar nu mai mult de 100 mii lei per beneficiar.
Stimularea investițiilor pentru procurarea echipamentului de irigare
Acordarea subvențiilor în proporție de 50% din costul sistemului nou de irigare prin picurare şi instalat, dar nu mai mult de 1,0 mil lei în comparație cu 750 mii lei per beneficiar acordate în anul 2015;
40% din costul sistemului de irigare prin aspersiune/microaspersiune, sistemelor mobile, dar nu mai mult de 800 mii lei în comparație cu 500 mii lei per beneficiar, acordate în anul 2015
În anul 2016 a fost adăugat:
- c) 50% din costul echipamentului, ce formează rețelele de aducție și/sau de distribuție, dar nu mai mult de 1,0 mil. lei per beneficiar.
Stimularea producătorilor agricoli pentru compensarea cheltuielilor la irigare
În acest an se modifică și modul de calculare a subvenției la cheltuielile suportate de producători la irigare – energie electrică, motorină, etc. Amintim, că în anul 2015, suma subvenției a constituit 1,2 lei pentru fiecare m3 de apa utilizat la irigare. Reieșind din consultările cu producătorii agricoli, după o evaluarea a costurilor reale suportate în procesul de irigare, s-a decis subvenționarea acestor cheltuieli după cum urmează:
1) 50% – din costul cheltuielilor suportate la utilizarea energiei electrice la pomparea apei din sistemele de irigare centralizată;
2) 80% – din costul cheltuielilor suportate la utilizarea energiei electrice la repomparea apei de două şi mai multe ori din sistemul de irigare centralizată;
3) 0,5 lei pentru fiecare 1m3 de apă utilizată efectiv la irigație prin alte sistemele de irigare, în comparație cu anul 2015, unde mărimea subvenției se acorda producătorilor agricoli, inclusiv prin intermediul asociațiilor utilizatorilor de apă, pentru compensarea parțială a cheltuielilor suportate la pomparea apei pentru irigare, după cum urmează:
1) 1,2 lei pentru fiecare 1 m3 de apă utilizată efectiv la irigare prin sistemele de irigare centralizate;
2) 1,2 lei pentru fiecare 1 m3 de apă utilizată efectiv la irigare prin alte sistemele de irigare.
O altă măsură ce rezultă din Obiectivele strategice de dezvoltare ține de dezvoltarea infrastructurii rurale, măsură introdusă, printre altele pentru perima data în anul 2015. Mărimea sprijinului va fi același 50% din investiția în infrastructura de drumuri, apeducte, canalizare, rețele necesare funcționării bunurilor agroindustriale, cu majorarea plafonului până la 400 mii lei per beneficiar, față de 200 mii lei cât a fost în anul 2015.
Una din novațiile regulamentului de subvenționare din acest an ține de introducerea a două măsuri absolut noi:
– Susținerea promovării şi dezvoltării agriculturii ecologice – prin acordarea subvențiilor directe la hectar de teren aflat în perioadă de conversiune, de la 750 lei/ha, la 1200 lei/ha, precum și 20 % din valoarea produselor certificate ecologic, comercializate. Măsură care de mult nu s-a mai regăsit în spectru măsurilor de sprijin.
– Servicii de consultanță și formare – menită să stimuleze calitatea dosarelor de subvenționare, evaluarea cât mai corectă a indicatorilor din planurile de afaceri.
Sprijinului financiar va constitui 50% din valoarea serviciilor prestate de companiile consultanță acreditate, pentru furnizarea serviciilor de consultanță producătorilor – instruiri în scopul elaborării planului de afaceri, studiilor de prefezabilitate, asistență la depunerea cererii de solicitare a sprijinului financiar la AIPA.
Nu mai puțin important sunt și facilități suplimentare acordate prin prezentul regulament față de tinerii fermieri, care se vor bucura de adaosuri de 15% suplimentar din suma subvenției calculate, adică cu 5 puncte procentualemai mult față de anul 2015; femeie fermier – noțiune introdusă pentru prima data în Regulament, adică investițiile efectuate de întreprinderi a căror fondatori si administratori sunt femei, vor beneficia de adaosuri suplimentare la fel de 15%. De asemenea, în scopul realizării angajamentelor față de Comisia Europeană în cadrul Acordului de finanțare „ENPARD” a fost introdus un nou criteriu de eligibilitate, a cărui menire este ridicarea calității produselor agricole, care vizează obligativitatea pentru producătorii agricoli de a deține unul din certificatele de calitate a produselor şi a standardelor de performanță GlobalGap, HACCP, GMPsau ISO, sau a unui contract preplătit cu una din companiile specializate, în scopul certificării standardelor menționate, pentru cererile de sprijin financiar, mai mare de 1 mil. lei. În acest sens, pentru a compensa o parte din cheltuielile suportate de fermieri în procesul obținerii acestor certificate, este prevăzută acordare pentru o singură dată a unei subvenții în mărime de 10 mii lei, la depunerea cererilor pentru măsurile de sprijin.
Dincolo de propunerile inovatoare aferente măsurilor de sprijin, conținute în proiectul regulamentului din acest an, trebuie de menționat, că venim și cu unele îmbunătățiri de ordin procedural menite să ridice calitatea serviciilor prestate de AIPA, inclusive ridicarea gradului de eficiență și transparență a subvențiilor acordate cum ar fi:
– termeni mai restrânși de verificare în cadrul inspecțiilor în teren, revizuirea și micșorarea termenilor de examinare a cererilor de acordare a subvențiilor (până acum marea parte a termenilor erau în zile lucrătoare cum au fost redactate în zile calendaristice);
– se impune restricționarea subvenționării investițiilor provenite din zonele off-shore, bunurilor procurate de la întreprinderi afiliate. Acest lucru se va efectua pentru a ridica gradul de transparență a costurilor, punând accentul pe subvenționarea costurilor reale ale investițiilor;
– excluderea completă a contractelor de acordare a subvențiilor. De menționat că, AIPA a exclus în anul 2015, parțial contractele, impunând reguli la nivel de regulament, declarație pe propria răspundere, prin care au fost ridicate gradul de responsabilitate a producătorilor agricoli, contractele fiind necesare pentru subvenții mai mari de 400 mii lei. Începând cu anul 2016, se exclude si aceste contracte, care sunt private drept bariere în calea obținerii subvențiilor.
-instituirea consiliului de supraveghere în cadrul AIPA, în vederea monitorizării gradului de transparență și respectare a procedurilor în cadrul entității, care la sigur va contribui la eficientizarea sistemului de subvenționare.
Reieșind din cele expuse, putem constata că acest regulament în mare parte răspunde necesităților fermierilor din țara noastră, lucru care ar trebui să fie apreciat de producătorii agricoli, ținând cont că pe lângă agricultură statul mai are și alte sectoare, nu mai puțin importante – învățământ, sănătate, protecție social, etc.
În final, vreau să transmit sincere mulțumiri colegilor din MAIA, alte ministere de resort, care și-au adus aportul în procesul de elaborare și definitivare a acestui important document, asociațiilor profesionale, pentru abordarea pragmatică în procesul consultărilor, producătorilor agricoli pentru răbdare, dându-le asigurări că deși suntem în întârzieri privind demararea procedurilor de lucru, AIPA va fi în folosul și interesul producătorilor agricoli, receptivi la dificultățile întimpinate în procesul accesării subvențiilor.
Amintim că în acest an, bugetul subvențiilor este de 900 mil. lei, inclusiv 387,6 mil.lei din contul Programului ENPARD Moldova (Suport pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală). Conform prevederilor Regulamentului, în primul rând urmează a fi achitate cererile rămase fără acoperire financiară din cauza insuficienței mijloacelor alocate în acest sens în anul 2015 precum și datoriile față de producătorii agricoli de fructe care au avut de suferit de pe urma embargoului impus de Federația Rusă.
Totodată, atenționăm agenții economici că odată cu publicarea Regulamentului de subvenționare în Monitorul Oficial, AIPA va demara perioada de recepționare a dosarelor spre subvenționare.
Elena Ivanov