La 30 de km de Chișinău, pe calea ferată Dobruja-Bălțați, care deja nu mai există, în anul 1930 a fost construit un tunel. Astăzi din el au mai rămas doar ruinele, notează locals.md.
Tunelul acesta a fost cel mai lung tunel construit vreodată pe teritoriul Republicii Moldova, având o lungime de 689 m.
Motivul care a stat la baza construcției acestui tunel a fost că trenurile din acea vreme nu erau suficient de puternice pentru a depăşi dealurile înalte.
Este cunoscut faptul că, tunelul a fost proiectat în Marea Britanie şi construit sub supravegherea inginerilor britanici. Potrivit martorilor oculari: “lucrarea era extraordinară. O brigadă săpa dintr-o parte a dealului, iar a doua brigadă din cealaltă parte a dealului. Şi s-au întâlnit cu o precizie de câțiva centimetri”.
Durata de viață a acestui tunel a fost scurtă. În vara anului 1944, acesta a fost distrus, iar reconstrucția lui ar costa extrem de mulți bani. În plus, în ultimii ani, dealurile, prin care a trecut tunelul, au fost spălate de apele freatice, iar intrarea din partea de est a tunelului a devenit acum o mare groapă de deșeuri.
Dina Roșca
Pe poza alb-negru apare tunelul Ţipala, pe linia Revaca–Căinari, lucrarea a început în primăvara anului 1924, linia a fost deschisă provizoriu la 1 febr. 1931, înaugurată la 10 iul. Pe poza color, cred, că apare o trecere subterană de drum de pământ, nici măcar pe linia respectivă; dar sunt sigur, că nu are nici o legătură cu tunelul de 689 m, fiind că ambele capete sunt prăbuşite, sunt poze pe Wikimapia, Panoramio etc.