Prima şedinţă din anul 2016 a Comisiei raionale a transportatorilor de călători, la Șoldănești. Ce s-a stabilit
Recent, în biroul preşedintelui raionului Șoldănești a avut loc prima şedinţă din anul 2016 a Comisiei raionale a transportatorilor de călători. Pe ordinea de zi au fost incluse 4 subiecte importante, discutate timp de o oră de membrii comisiei, inclusiv de preşedintele şi vicepreşedintele raionului, de şeful Direcţiei Finanţe, şeful Secţiei Construcţiei, Gospodării Comunale şi Drumuri, de un reprezentant al Inspectoratului de Poliţie, de şeful S.A. „BTA – 29” Şoldăneşti şi de alţii.
Potrivit Regulamentului transporturilor auto de călători şi bagaje, intrat în vigoare în anul 2006, autorităţile publice locale de nivelul II au dreptul să înfiinţeze sau să lichideze cursele suburbane, să examineze toate problemele apărute în acest domeniu de activitate. Astfel două din problemele abordate au fost următoarele: cu privire la înfiinţarea sau suplimentarea rutei care deserveşte satele Rogojeni-Pohoarna-Cotiujenii Mari spre Şoldăneşti şi la ruta care deserveşte transportarea călătorilor din satul Parcani spre/dinspre Şoldăneşti. Potrivitor călătorilor, aceste unităţi de transport au flux mare de pasageri. Astfel s-a luat decizia de a studia situaţia din cadrul rutelor nominalizate în decurs de o lună, iniţiind consultări atât cu administraţia publică locală, cu agenţii trasportatori, cât şi cu cetăţenii.
Procesul de redresare a situaţiei rămâne oricum deschis pentru o altă şedinţă, iar pentru a nu tergiversa acţiunile, preşedintele comisiei (președintele raionului) Svetlana Rotundu, a solicitat repetat organelor de resort o conlucrare mai eficientă: “Inspectoratul de poliţie să urmărească dacă conducătorii auto respectă regulile de transportare a călătorilor, iar colaboratorii S.A. „BTA – 29”, cât şi a gării auto, să manifeste o atitudine corespunzătoare, or, aceasta este imaginea raionului creată în faţa oaspeţilor care-l tranzitează”.
Tot în cadrul şedinţei s-a discutat şi despre trasportarea călătorilor în picioare în microbuze și autobuze (o încălcare gravă!), dar şi despre cum sunt vândute biletele din casele autogării. În prima lună a anului curent au parvenit câteva sesizări din partea cetăţenilor, precum că ele pot fi procurate doar pâna la punctul final de oprire. Acest subiect a generat un şir întreg de întrebări la care Larisa Poianschi, directorul S.A. „BTA – 29”, în a cărei subordonare se află și gara auto Şoldăneşti, a dat explicaţiile de rigoare, făcând trimitere la Regulamentul de funcţionare a rutelor interurbane. Potrivit acestuia, călătorul poate procura bilet până la Orhei sau Chişinău şi nicidecum nu va primi un bilet doar până la satul Peresecina sau alte localități adiacente traseului respectiv, deoarece programul unic prin care este calculat şi eliberat biletul de călătorie din casa autogării nu poate fi setat decât pentru staţiile terminus.
Confuziile apărute la cetăţeni denotă din faptul că acesta nu este bine informat. În context, Comisia raională a trasportatorilor de călători a sugerat ca angajaţii gării auto, cât şi şoferii, să ofere informaţiile de rigoare pentru a evita conflictele sau confuziile călătorilor, deoarece persoanele vizate trebuie să fie cointeresate în sporirea volumului de bilete vândute.
Starea deplorabilă a drumurilor, starea nesatisfăcătoare a unor unităţi de transport, supraîncărcarea lor zi de zi, sporesc gradul de pericol pentru oameni. Aici se mai adaugă și alți factori, precum iresponsabilitatea unor transportatori de a se conforma cerinţelor legislaţiei în vigoare, organizarea insuficientă a controlului tehnic asupra transportului la ieşirea pe rută, pregătirea slabă a şoferilor. Pentru a nu-şi pune viaţa în pericol şi a ajunge în siguranţă la destinaţie, preşedintele raionului le recomandă călătorilor să-şi cumpere bilete de la gările autorizate, să respecte regulile de circulaţie şi să fie prudenţi la folosirea oricărui mijloc de transport.
În concluzie: deși anterior au fost întreprinse acţiuni pentru ameliorarea şi îmbunătăţirea şituaţiei ce ţine de prestarea serviciilor de trasportare a călătorilor, acest gen de activitate necesită o monitorizare continuă atât din partea organelor competente, cât şi din partea societăţii, pentru a asigura drepturile consumatorilor şi întegritatea participanţilor la trafic, scrie soldanesti.md.
Dina Roșca